Procesul digitalizării a devenit un fenomen care nu mai face parte din linia trendurilor dictate de următoarele ere tehnologice, ci care a devenit parte a unei normalități nedelimitate. Și pentru că, în acest sens, sunt o mulțime de elemente care întregesc fenomenul și îi confirmă, în același timp, importanța și existența pe scară largă, informarea utilizatorilor activi vizează acum dinamica schimbărilor și aspectele pe care, inevitabil, le vor testa în mediul virtual.
Aceasta a fost și premisa unei zile dedicată digitalizării la nivel european, găzduită de Mediafax, cu sprijinul Ambasadei Marii Britanii la București și a UK Trade & Investment. Gândită pe o înlănțuire amplă de subiecte, conferința a punctat statusul unei așa zise agende digitale configurată pentru Europa, situația industriei de comerț electronic pentru Europa Centrală și de Est (trenduri, strategii, capcane), precum și sfera securității cibernetice, atât din perspectiva aliatului tehnologic, cât și din cea a temerilor majore pentru orice companie ce deține un capital semnificativ în mediul online.
Pentru fiecare dintre cele trei paneluri stabilite de organizatori, sunt câteva elemente extrem de importante ce ar trebui aduse în discuție.
Europa Digitală înseamnă, în primul rând, cunoașterea resurselor de care dispun asociații sau organizații dedicate, cu rol în sprijinirea companiilor sau a organizațiilor non-profit implicate în procese de tip e-commerce să devină mai competitive, așa cum este cazul International Omni Retailing Markets Association (IORMA). Se pare că, dincolo de trenduri, strategii și tactici avansate, de modele pe care le susțin și le implementează organizațiile guvernamentale, frâiele stau în mâinile consumatorilor. Nu retail-erii și nici administrația publică dictează obiceiurile de consum, ci chiar aceia care testează produsul (sau serviciul) pentru ca mai apoi să îl cumpere. De altfel, este un lucru cert, având în vedere faptul că tot aceștia sunt și cei care dețin puterea financiară în ecuația de achiziție finală, Graham Thomas, IORMA.
Cu siguranță, fluxul de cumpărare este dinamic, se schimbă și se adaptează pe măsură ce apar sau se consolidează noi canale de vânzare și pe măsură ce consumatorul își maturizează sau educă așteptările, dar principiile de bază rămân aceleași, din punctul de vedere al prețului, serviciilor dedicate, accesibilitatea la platformele de e-commerce. “Trendul este acela de a putea cumpăra orice, pentru că oamenii vor tot, dar nu pot primi toate aceste produse sau servicii pentru că încă vorbim despre anumite limite ale spațiului online”, Graham Thomas, IORMA.
Mihaela Nicola, The Group, a punctat, prin câteva cifre, modificările pe care le-a adus industria comerțului online în ultimii ani și cum au fost modificate percepțiile, obiceiurile de achiziție sau de informare din momentul în care gama de produse vândute a devenit nu doar diversificată, ci și mult mai accesibilă.
Astfel, se vorbește despre un timp mediu de 30 de ore petrecute în medie de utilizatori pe zi, în mediul urban, un timp extrem de mare, ce a crescut exponențial cu apariția pe piață a unui număr tot mai mare de device-uri: terminale mobile, tablete, ultrabook-uri, toate acestea alături de oferta operatorilor de telefonie mobilă care promovează pachete personalizate și foarte accesibile.
Conform studiilor GPeC, Raluca Georgescu a punctat câteva cifre de vizează cel mai bine reprezentat grup de consumatori (25-35 de ani, mediul urban), pe o piață de peste 4500 de magazine online doar în România. De asemenea, o statistică extrem de relevantă este dată de valoarea medie a comenzii online, ce însumează 37 de euro.
În România, 1.5 milioane de consumatori au cumpărat online anul trecut produse sau servicii, ceea ce înseamnă doar 8.3% din numărul utilizatorilor de Internet. Procentul este unul extrem de mic, raportat nu doar la țara noastră, ci și la media europeană (în UK, vorbim despre o medie de 77%).
Care sunt, însă, cauzele care duc către astfel de cifre? În primul rând, lipsa încrederii în procesul de plată online, precum și rezistența la cumpărare și la plata taxelor online. Din acest punct de vedere, sunt necesare câteva etape importante de educare a publicului cumpărător.
Practic, o afacere de tip comerț electronic, are la bază un set de aspecte esențiale: eficiență și productivitate mărite, reinventarea canalelor de distribuție sau eliminarea barierelor geografice (Marius Ghenea, Antreprenor E-commerce).
Nu departe de toate aceste cifre care construiesc universul cumpărăturilor și al plăților online, asigurarea securității bazelor de date este esențială. Liviu Niculescu (CERT-Ro.eu) a evidențiat câteva dintre cele mai importante cifre referitoare la incidentele de securitate cibernetică. Astfel, “în 2013 ne-am confruntat cu peste 43 de milioane de astfel de atacuri, pentru un număr de IP-uri unice afectate de peste 2 milioane. 78% dintre alerte au fost de tip botnet drone, rețele de sisteme informatice compromise, controlate la distanță de alte persoane decât deținătorii acestora”. De asemenea, în topul furnizorilor de servicii internet, în ordinea incidentelor se află: RCS/RDS (39%), Romtelecom (35%), UPC (9%), Dial Telecom SRL (4%), iar cifrele ce susțin un top al familiilor de sisteme de operare afectate includ Windows (peste 4 milioane), Solaris (55.524), Linux (8.532). Peste 50% din numărul total al IP-urilor unice raportate, rulează sisteme de operare din familia Windows/Windows XP.