97% dintre managerii executivi susțin că pandemia a accelerat procesul de transformare digitală a companiilor lor. Un efect benefic, în sine, însă soluțiile și strategiile adoptate ad-hoc încep să își arate costurile. Și asta pentru că adoptarea unor noi modele de lucru și practici de business și migrarea în mediul online a interacțiunilor cu clienții și partenerii de afaceri în decurs de un an reprezintă o încărcare prea mare pentru multe dintre departamentele IT ale companiilor locale, indiferent de domeniul de activitate.
Specialiști puțin și scumpi
Problema este agravată de criza forței de muncă din domeniul IT care a devenit acută în România. Conform datelor publicate în urmă cu un an de Oficiul European de Statistică, țara noastră ocupă primul loc în rândul statelor membre UE în ceea ce privește deficitul de angajați IT. Potrivit Eurostat, 90% dintre companiile locale întâmpină dificultăți în recrutarea de specialiști în acest domeniu, media europeană fiind de 58%.
Faptul că deficitul de specialiști IT este mare și în alte state membre – precum Austria (74%), Suedia (72%) sau Germania și Olanda (69%) – face ca resursele specializate disponibile în România să fie din ce în ce mai greu de găsit și mai costisitoare. Nici chiar companiile locale mari nu reușesc să își acopere pozițiile rămase libere, iar salariul mediu în IT continuă să aibă cea mai mare valoare (8.107 lei nominal net conform datelor INSSE).
Avantajele concrete ale externalizării
În aceste condiții, externalizarea serviciilor IT către furnizori specializați reprezintă – pentru marea majoritate a companiilor mici și mijlocii, dar nu numai – cea mai bună opțiune, pentru că le ajută să obțină:
- Reducerea costurilor cu IT-ul. Apelând la un furnizor de managed services – respectiv accesând resursele superioare de competențe și experiență ale acestuia –, companiile locale obțin economii imediate prin eliminarea costurilor de recrutare și cu salariile specialiștilor. De altfel, reducerea cheltuielilor cu personalul IT specializat este și principalul motiv pentru care 70% dintre companii din întreaga lume optează pentru externalizarea serviciilor, conform Deloitte. Un furnizor își poate permite să dețină intern resurse cu niveluri înalte de specializare și să investescă în dezvoltarea continuă a competențelor lor pentru că le poate rentabiliza prin subcontractarea către clienții săi finali. Și poate face acest lucru adaptându-și oferta la nevoile pieței, respectiv acoperind o gamă variată de cereri – de la managementul serverelor și rețelelor, la cel al serviciilor Cloud și soluțiilor de securitate –, lucru dificil de realizat chiar și pentru companiille mari. Accesul la un nivel de expertiză superior se traduce, concret, într-un randament îmbunătățit al aplicațiilor, eliminarea erorilor de configurare, depistarea în timp util a vulnerabilităților, ajustarea investițiilor IT la nevoile reale etc.
- Previzibilitate asupra cheltuielilor. Criza economico-sanitară obligă companiile – locale, dar nu numai – la o monitorizare strictă a centrelor de cost și a investițiilor, accentul punându-se pe recuperarea și rentabilizarea lor cât mai rapidă. Externalizarea răspunde concret acestor nevoi, nivelurile de calitate și performanță ale serviciilor IT livrate fiind stabilite și garantate contractual, prin SLA-uri. Ceea ce înseamnă că o companie care a optat pentru outsourcing-ul IT știe permanent care este costul real al serviciilor livrate și, în plus, se poate adapta rapid și flexibil la schimbări, prin extinderea sau restrângerea gamei de servicii livrate și renegocierea SLA-urilor. Sunt avantaje importante mai ales pentru companiile mici și mijlocii, care au nevoi sporadice în ceea ce privește suportul IT, dar și pentru cele care se confruntă cu vârfuri periodice de încărcare. Externalizarea le permite să contracteze servicii pe bază de proiect și să plătească doar pentru lucrările finalizate în condițiile și termenele agreate. Lucru dificil de realizat doar cu resursele interne, contactele pe termen lung nefiind rentabile în astfel de situații.
- Creșterea nivelului de securitate. Dacă, la nivel local, criza de angajați IT este acută, cea de ce specialiști în domeniul securității informatice este cronică. Dar, și în acest caz, apelând la furnizorii de managed services, companiile pot accesa resurse cu nivel superior de expertiză – greu de găsit pe piață, dar și de două-trei ori mai „scumpi“ decât media. Este un avantaj important pentru că amenințările informatice cresc continuu atât ca volum, cât și ca nivel de complexitate, iar tehnologia de una singură nu poate compensa lipsa de competențe în acest domeniu care evoluează rapid. Acesta este și motivul pentru care 83% din managerii IT caută să externalizeze responsabilitatea securității către furnizorii externi, care asigură nu doar un nivel superior de competențe, ci și servicii de suport 24/7/365. Efort costisitor de realizat cu angajații proprii, care au program de la 9 la 17, concedii de odihnă, zile libere etc. Nu trebuie pierdut din vedere faptul că și creșterea nivelurilor de securitate și disponibilitate a aplicațiilor și serviciilor livrate clienților finali contribuie la valoarea câștigurilor financiare livrate de externalizare.
Nu în ultimul rând, externalizarea permite companiilor să își focalizeze atenția pe activitățile specifice de business și să concentreze eforturile resurselor IT interne pe optimizarea lor.
Medialine vă poate ajută să materializați aceste câștiguri prin intermediul experienței și expertizei extinse pe care le deține în domenii precum:
- Managed Server
- Managed Workplace
- Managed Mail
- Managed Monitoring
- Managed Security
- Managed Data Center & Endpoint Backup
- Cloud Disaster Recovery
- Device Management
- Workplace-as-a-Service.