Astfel, Netflix a anunțat lansarea propriului magazin, pe când giganți social media precum Snapchat și TikTok au început să investească masiv în ecommerce. Chiar și companii din zone tradiționale de business au adoptat deja celebrul model de marketplace.
De exemplu, cu doar o lună în urmă, VISA a deschis o piață destinată partenerilor, pe când producătorul de mașini Stellantis și-a lansat propria platformă de ecommerce care permite șoferilor să achiziționeze diverse servicii în timpul călătoriei.
Câte însă din aceste inițiative vor deveni standard și câte vor dispărea rapid? Analizând îndeaproape trendurile de ecommerce ale ultimului an, am identificat mai multe funcționalități pe care marile platforme le vor face să devină standard.
1.Buy Now, Pay Later (BNPL)
Sistemele BNPL reprezintă în acest moment modalitatea de plată cu cea mai mare creștere din online. Motivul e simplu: BNPL prezintă un model de tip win-win atât pentru clienți cât și pentru magazine. Primii pot achiziționa produse cu livrare imediată, plătindu-le ulterior cu dobânzi foarte mici sau fără dobândă. Magazinele își primesc plata în avans, iar valoarea medie a unei comenzi poate crește semnificativ. În acest segment se remarcă deja câteva companii tinere precum Klarna sau Afterpay, dar și nume cunoscute precum PayPal sau American Express. În România, Revo Technologies oferă mai multor magazine serviciul Mokka.
2.Live Shopping
Deși comerțul prin livestreaming a debutat în 2014 în China (cea mai mare piață de ecommerce de pe glob), anul 2020 este cel care a accelerat adopția live shopping în SUA și Europa. Integrarea unor clienți de livestreaming cu platformele de comerț electronic nu este doar o metodă de a mări dinamismul și diversitatea conținutului tău. Este și o metodă de a crea o apropiere reală față de consumatori și de a le creștere loialitatea. Mai mult, pentru producătorii mici sau specializați, live shopping poate fi un factor diferențiator, după cum o demonstrează și Dengo, partener VTEX.
3.Shoppable UGC
O evoluție naturală a comerțului social, comerțul bazat pe conținut generat de utilizatori a urcat și el în preferințe. De fapt, peste 70% din consumatori spun că au mai multă încredere în sistemele de tip UGC decât în cele tradiționale. Dacă inițial astfel de inițiative se limitau la roboți de chat sau link-uri de cumpărare, plasate sub diverse materiale online, în momentul actual parcursul consumatorului de la prezentare la achiziție este extrem de scurt. Astfel, în 2021, 130 de milioane de utilizatori au accesat imaginile „shoppable” din Instagram, iar start-up-urile care oferă conținut de tip UCG au demonstrat că orice conținut online este monetizabil, cu integrarea potrivită.
4.Comerțul compozabil
Deși decuplarea sistemelor backend de cele frontend nu e o idee nouă, folosirea acestui tip de arhitectură în ecommerce poate fi considerată o adevărată revoluție. Comerțul compozabil și arhitectura headless oferă multiple avantaje, cel mai vizibil fiind flexibilitatea și posibilitatea de a-ți personaliza fără restricții magazinul. Avantajul mai puțin vizibil, însă la fel de valoros, ține de integrarea rapidă a platformei tale de ecommerce cu diverși parteneri și servicii inovatoare. Practic, comerțul compozabil îți permite să nu oferi doar produse, ci și experiențe.
5.Platformele de ecommerce pe bază de API
Un magazin online modern nu poate funcționa în vid. Platforma din spatele lui este integrată cu zeci de aplicații, de la sisteme de tip ERP sau CRM, la procesatori de plăți și firme de curierat. Pentru ca acest proces să se desfășoare fără fricțiuni, este necesar ca toate aceste elemente să “vorbească aceeași limbă”, adică să comunice printr-un API. Platformele pe bază de API nu sunt un simplu trend, ci culminarea ultimului deceniu de tehnologie ecommerce.
6. Direct to consumer (D2C)
Cu o creștere de aproape 20% în 2021, modelul D2C merge mână în mână cu mai cunoscutul omnichannel. Abordările de tip Direct-2-Consumer necesită centrarea atenției pe o categorie mai restrânsă de produse și crearea unei legături directe cu potențialii consumatori, pe toate canalele posibile. Astfel, produsul tău va exista într-un ecosistem complex, online și offline, construit în jurul utilizatorilor. De exemplu, ei îl vor putea achiționa direct de pe Instagram, imediat ce vânzătorul l-a prezentat la standul offline, în timp ce un robot de chat va lămuri toate întrebările legate garanție. Indiferent de momentul în care clientul va lua decizia, brandul tău va fi acolo.
7. Marketplace-urile hiperspecializate
Chiar dacă gigantul Amazon și-a continuat creșterea, acest lucru nu a oprit noi jucători să intre în piață. Așa cum menționam, ultimii ani au aparținut „specializării” și lansării de marketplace-uri dedicate unor publicuri de nișă. Piețe precum ManoMano (produse de grădinărit), Reverb (instrumente muzicale), TagVenue (spații de evenimente) sau BloomNation (florării) au crescut la rândul lor. Mai mult, în zona de B2B, specializarea a atins noi culmi, după cum o demonstrează și Project N95, un marketplace dedicat surselor aprobate guvernamental de echipamente medicale.
8. Shopping prin AR
Realitatea augmentată nu mai reprezintă de multă vreme o noutate, nici măcar pentru jucătorii din zona de ecommerce. Magazinele de haine, bijuterii, ochelari și accesorii folosesc de câțiva ani tehnologia pentru a simula clasicele cabine de probă. Odată însă cu măsurile restrictive din ultimii ani, mai multe magazine au ales să-și creeze aplicații dedicate de AR și să extindă tehnologia și în alte zone. De exemplu, prin intermediul aplicațiilor, magazinele de mobila precum IKEA sau Wayfair își scutesc acum clienții de o călătorie și de zeci de măsurători în plus.
9. Comerț conversațional și vocal
Știați că 50% din căutările online sunt căutări vocale? Magazinele online cu siguranță știu asta, dat fiindcă integrarea cu un sistem de procesare vocală a devenit standard. Mai mult, unii comercianți au folosit căutarea vocală nu doar ca un instrument de căutare, ci și ca metodă de personalizare, așa cum o demonstrează acest studiu de caz pentru Zona Sul.
Combinarea comenzilor vocale cu mesaje text personalizate și cu roboți de chat poate face cu ușurință tranziția de la „tranzacție” la „conversație”.
10. Omnichannel
Dacă în primă fază expresia „omnichannel” se referea mai degrabă la marile magazine offline care își doreau să-și extindă prezența prin cât mai multe puncte de contact online, în ultimii ani trendul a funcționat în sens invers. Giganți online precum Amazon (care are acum șapte tipuri de magazine offline) sau chiar Google au început să-și deschidă magazine fizice. În cazul în care astfel de sedii nu sunt posibile, se preferă alternativa centrelor de ridicare sau a celebrelor “dark stores”.
11. A.I. Shopping
Inteligența Artificială este folosită din plin în ecommerce, de la A.I.-urile care fac recomandări pe baza achizițiilor anterioare, la roboții care ghidează cumpărătorii pe perioada achiziției. Cu toate acestea, căutarea inteligentă rămâne domeniul unde algoritmii de inteligență artificială își fac cel mai des simțită prezența. Aici, tehnologia A.I. nu doar că ajută consumatorii să găsească mai ușor produsul dorit, dar îi ghidează și în căutarea alternativelor și accesoriilor pentru el.
12.Ambalarea personalizată
Deși mulți asociază în mod automat fenomenul ecommerce cu ideea de “digital”, adevărul este că drumul unui produs nu se oprește la plasarea comenzii. Din contră, el atunci începe, primirea coletului sau ridicarea lui fiind de fapt gestul care închide ciclul de vânzare. Din acest motiv, tot mai mulți comercianți aleg servicii de ambalare personalizată sau chiar de creare a unor linii de ambalaje proprii. Până la urmă, ce sens are să vinzi produse ecologice, dacă ele vin ambalate în pungi de plastic standard, nonreciclabile?
13.Abonamentele
De când celebrul Amazon Prime a cucerit inimile a aproape 200 de milioane de utilizatori, tot mai multe magazine de ecommerce au trecut la modelele de tip „subscription”. Fie că este vorba despre transport rapid, livrare gratuită sau reduceri la fiecare comandă, un serviciu de abonamente se măsoară în aceeași monedă: loialitatea.
14.Comerțul electronic transfrontalier
Comerțul transfrontalier nu e atât un trend, cât o nevoie naturală de extindere. El a devenit însă o comoditate, odată ce marile platforme de plăți și livrare au început să ofere servicii globale. Mai mult, ultimul an a adus și mulți jucători mici și medii pe această piață, jucători a căror nișă nu le-ar fi permis să vândă în afara țării. Până la urmă, dacă poți livra oriunde, de ce să nu vinzi… peste tot?
15.Frictionless shopping
Ideea de shopping „fără fricțiune” este mai puțin un trend, cât o sumă a tuturor celorlalte tehnologii prezentate până acum. Principala lui unitate de măsură rămâne numărul de pași dintre consumator și produs, optimizarea ei fiind o combinație de experiență de business și capabilități tehnologice. Cât durează de la apăsarea butonului de cumpărare până la înregistrarea comenzii în OMS? Se poate plăti prin toate metodele disponibile? Se poate alege un livrator preferențial? Se poate livra într-un punct de colectare din vecinătatea utilizatorului? Iată câteva întrebări al căror răspuns pozitiv te poate aduce mai aproape de cumpărător.
Deși importante, trendurile și tehnologiile inovatoare nu sunt suficiente pentru a garanta succesul unui business. Mai important este ca furnizorul ales de tine să nu ofere doar o platformă, ci un parteneriat pe termen lung. Din acest motiv, echipa noastră este pregătită în orice moment să-ți răspundă la întrebări. Contactează-ne!