Conform studiului GfK – Puterea de cumpărare în Europa 2016, venitul înregistrat de România reprezintă aproximativ o treime din media europeană. 2016 a fost anul consumului (cu o creștere de 12% a puterii nominale de cumpărare, față de 2015), românii lăsând cea mai mare parte a veniturilor proprii în supermarket-uri și mall-uri.
Centrele comerciale sunt un trend crescător în România, în special în capitală și marile orașe, administrarea acestora reprezentând un proces complex, care consumă un volum suficient de mare de resurse. De la primele etape de planificare și închiriere a spațiului, până la acțiuni recurente întreprinse în cadrul centrelor comerciale care au o experiență mai mare pe piață, utilizarea unei soluții sau suite de aplicații software este una dintre cele mai bune alegeri în fluidizarea și eficientizarea proceselor implicate.
Prin analizarea activităților specifice unui centru comercial, Softlead – platforma integrată care oferă acces la un portofoliu complex de aplicații software, a încercat să identifice soluțiile software cele mai potrivite îndeplinirii obiectivelor și cerințelor propuse de către un astfel de business.
Pentru centrele comerciale abia deschise
- Website/Platformă web
În era digitalului, prezența în online a unui centru comercial este un generator de oportunități. Instrument de prezentare a tuturor detaliilor relevante despre acesta (program, magazine, servicii, noutăți, contact), un website este util și în integrarea, pe parcurs, a unor aplicații software care să permită stocarea și gestionarea informațiilor despre clienți (contacte, curbe de sezonalitate, tendințe de consum, păreri etc.) și valorificarea acestora în promovarea activităților întreprinse, creșterea engagement-ului și, implicit, îndeplinirea obiectivelor financiare și de imagine.
- Management al spațiilor comerciale pentru mall-uri
Orice mall are nevoie de o viziune cât mai clară asupra modalității de planificare a spațiului. Acest aspect se reflectă, de multe ori, în cerința managerilor magazinelor de a avea acces la un plan al centrului comercial, ca întreg, cu efect în alegerea spațiului pe care să îl ocupe (atât ca dimensiuni, cât și ca amplasare strategică în raport cu celelalte magazine). Din acest motiv, fie ca un modul integrat website-ului mall-ului, fie ca o aplicație software separată, poate fi accestă o hartă interactivă, actualizată în timp real (odată cu ocuparea spațiului), personalizabilă, care să îi prezinte acestuia cele mai bune soluții pentru cerințele propuse.
- Management al parcării
Pentru mai mult control și pentru siguranța locurilor de parcare, din ce în ce mai multe spații comerciale condiționează accesul vehiculelor prin intermediul unor sisteme bazate pe tichete de intrare și de ieșire. Un soft pentru parcare permite automatizarea unei astfel de activități, calcularea orelor și, unde este cazul, perceperea unei taxe, dar și colectarea datelor prin care să se genereze informații despre curbe de sezonalitate, în funcție de fluxul vehiculelor și numărul de ore petrecut la cumpărături.
- Cheltuieli recurente
Chiar dacă centrul comercial nu și-a deschis încă porțile sau dacă acesta nu este ocupat în totalitate, cheltuielile aferente întreținerii spațiului (curent, gaze, personal) sunt constante. În acest sens, există aplicații software care să permită stocarea și ierarhizarea tuturor cheltuielilor, dar și generarea unor rapoarte și previziuni care să permită optimizarea costurilor, pe termen lung.
Aplicații software pentru centrele comerciale cu o prezență solidă pe piață
- Management al resurselor (materiale, financiare, umane)
Aplicațiile software de tip ERP – Enterprise Resource Planning, sunt soluții complexe care permit managementul integrat al tuturor proceselor și operațiunilor din centrul comercial. Prin modulele pe care le include, o astfel de aplicație este utilă în gestionarea activităților pe fiecare dintre cele 3 componente ale business-ului: financiar, uman și material:
- Financiar-contabil:
- Stocarea informațiilor specifice operațiunilor financiar-contabile (cheltuieli recurente, alocate întreținerii spațiului comercial, salarii personal, evenimente, promovare etc. și venituri – chirie, cumpărare de spațiu publicitar etc.)
- Planificarea parametrilor financiari ai centrului comercial, stabilirea și monitorizarea bugetelor de venituri și cheltuieli
- Organizarea flexibilă a informațiilor pe centre de cost, precum și căutarea și selecția rapidă a acestora;
- Raportare asupra diferitelor tipuri de activități financiar-contabile (situație centre de cost, bugete – totale sau defalcate, conturi de profit și pierdere, plăți și încasări în RON și valută, viramente interne, registre de casă, balanță analitică/sintetică și fișa analitică/sintetică pentru diverși parteneri etc.
- Management al documentelor
- Stocare, în același loc, ierarhizare, acces și identificare facilă și rapidă a tuturor documentelor specifice activităților interne și externe (dosar, carte de muncă, fișe de post, pontaj, fișe de evaluare a performanțelor personalului, dar și contracte încheiate cu magazinele, partenerii, distribuitorii, facturi emise, rapoarte etc.);
- Management al resurselor materiale
- Dedicat în special centrelor comerciale de tip hypermarket, acesta permite planificarea, utilizarea și monitorizarea eficientă și optimă a:
- Stocurilor, prin administrarea lor în timp real, previziuni, statistici, rapoarte asupra caracteristicilor acestora;
- Flotei auto, atunci când centrul comercial necesită servicii de aprovizionare și furnizează servicii de distribuție a produselor pe care le comercializează.
- Monitorizare și control asupra fluxurilor de activități interne
- Generare de rapoarte, statistici, previziuni la nivel general sau specifice activităților desfășurate în cadrul centrului comercial (performanța angajaților, tendințe de consum, review-uri din partea consumatorilor, curbe de sezonalitate), în scopul eficientizării fluxului de lucru, identificării oportunităților și punctelor slabe și, implicit, optimizării costurilor.
- Management al relațiilor (clienți, parteneri, furnizori, distribuitori)
O aplicație software de tip CRM (Customer Relationship Manager) are rolul de a aduna și gestiona datele despre clienții, partenerii, furnizorii, distribuitorii actuali și posibili ai centrului comercial, în vederea consolidării relației dintre cele două părți.
Privite din perspectiva unui centru comercial de tip hypermarket, acțiunile pe care le acoperă, în general, o astfel de soluție sunt următoarele:
- Vânzări: stocarea, gestionarea și monitorizarea informațiiilor despre clienți într-un singur sistem, managementul contractelor, implementarea fluxurilor de vânzări și urmărirea rezultatelor acestora;
- Marketing: importarea bazelor de date cu potențiali clienți, segmentarea în funcție de anumite criterii, abordarea acestora prin campanii de marketing și monitorizarea eforturilor de promovare;
- Service & Suport pentru clienți: centralizarea, personalizarea și automatizarea procedurilor legate de solicitările venite de la clienți, crearea unor baze de date pentru întrebări sau probleme frecvente.
Din punctul de vedere al unui mall, o aplicație utilă în menținerea unei relații constante cu actualii sau posibilii clienți, ar fi aceea de E-mail Marketing, care să genereze newslettere cu informații de interes pentru cumpărători, despre activitatea din incinta acestuia.
În scopul fidelizării clienților, se pot crea aplicații separate sau integrate website-ului, dedicate consumatorilor, care să contribuie la creșterea engagement-ului dintre mall și aceștia, prin intermediul utilizării unor puncte de interes comun (un exemplu în acest sens ar putea fi crearea unei aplicații de tip portofel virtual, prin intermediul căreia utilizatorii să poată aduna puncte bonus pentru cumpărăturile efectuate, pe care să le folosească drept discount pentru viitoare achiziții, de la magazinele participante din incinta centrului comercial).
---------------------------------------------------------------------
Astfel de aplicații software pot fi regăsite în portofoliul Softlead sau dezvoltate astfel încât să se adapteze specificului cerințelor propuse. Centrele comerciale interesate pot completa formularul de solicitare, prin furnizarea informațiilor necesare, iar Softlead se va ocupa de identificarea cele mai potrivite soluții.