Inițiativa a fost bine primită, colectând aproximativ 100 de chestionare din 32 de județe în numai 3 săptămâni. Eforturile de colectare a datelor continuă în lunile care urmează, urmând să actualizăm datele pe măsură ce primim noi răspunsuri sau primăriile implementează diverse noi soluții de digitalizare.
Conform datelor colectate până în prezent, gradul mediu de digitalizare a primăriilor din România este de doar 32,3%, fapt relevat și de raportul DESI (The Digital Economy and Society Index) care indică o tendință ușor crescătoare a digitalizării instituțiilor publice în ultimii 3 ani. La capitolul “Servicii Publice Digitale”, România se situează în continuare pe ultimul loc la nivel european din 28 de țări.
Dacă unele aspecte ale digitalizării au rolul de a eficientiza și transparentiza activitatea instituției și interacțiunea cu cetățeanul, nefiind obligatorii din punct de vedere legal, anumite aspecte sunt prevăzute clar în legislație. Astfel, din ianuarie 2020, primăriile sunt obligate de Codul Administrativ să publice documentele de interes public în Monitorul Oficial Local. Cu toate acestea, doar 70% dintre respondenți se conformează acestei prevederi. Similar, conform OUG 38/2020, primăriile trebuie să pună la dispoziția cetățenilor un portal public pentru primirea documentelor electronice. Doar 24% dintre primăriile participante la studiu oferă această facilitate.
Studiul realizat de echipa Regista arată că trei sferturi dintre primăriile participante nu folosesc în comunicarea dintre angajați și public adrese de e-mail cu domeniul primăriei, ci adrese personale ale angajaților, practică ce introduce numeroase riscuri de securitate și protecția datelor personale. Peste jumătate dintre instituții nu au aplicații de registratură electronică, ci folosesc registratura fizică, pe suport de hârtie.
Pe de altă parte, există destule primării care au depus eforturi serioase pentru a trece în era digitală. În aproape 45% dintre primăriile participante la studiu, cetățenii pot economisi timp, evitând cozile și plătind online taxele și impozitele, iar 65% dintre ele folosesc semnătura electronică.
“După nouă luni de distanțare socială vedem că nivelul de digitalizare al administrației publice este încă deosebit de scăzut, în ciuda unui cadru legislativ în vigoare care include obligații pentru aceste instituții privind digitalizarea. Administrația publică locală, precum și instituțiile publice regionale, au nevoie de ajutor pentru depășirea acestei situații, atât prin soluții software moderne, cât și prin instruire privind noile tehnologii, cum ar fi semnătura electronică sau soluțiile cloud. Echipa Regista oferă consultanță gratuită privind digitalizarea instituțiilor publice interesate”, a declarat Alexandru Lăpușan, CEO și co-fondator Zitec.
Studiul Regista continuă, iar primăriile din toată țara își pot evalua gradul de digitalizare completând chestionarul, urmând să primească Ghidul Esențial pentru Digitalizarea Primăriei. Acesta cuprinde recomandări generale, de la verificarea infrastructurii hardware, securitate informatică, aplicații pentru comunicare, până la utilizarea aplicațiilor de e-Guvernare și soluții software pentru transparentizarea activității și eficientizarea serviciilor publice oferite cetățenilor. Astfel, prin intermediul Ghidului, Zitec continuă promovarea digitalizării instituțiilor publice, în prelungirea eforturilor Caravanei Regista.
Soluţia Regista, dezvoltată de echipa Zitec, este lider de piaţă pe segmentul aplicaţiilor de registratură şi managementul documentelor în administraţia publică locală. Rolul aplicaţiei este să automatizeze şi să eficientizeze activităţile din instituţiile locale, guvernamentale şi din companii, prin modulele de registratură electronică, managementul documentelor şi e-Guvernare. Regista facilitează atât o comunicare optimă între departamentele unei instituţii, cât şi între funcţionari şi cetăţeni, pentru o rezolvare rapidă şi mult mai organizată a solicitărilor primite.
Până în prezent, peste 550 de instituţii publice şi companii din toate judeţele ţării şi-au îmbunătăţit procesele de lucru şi-au redus birocraţia prin intermediul Regista. Aplicaţia are 10.000 de utilizatori la nivel naţional care au înregistrat de-a lungul timpului peste 10 milioane de documente. Aplicaţia Regista poate fi accesată de oriunde de către funcţionarii publici sau angajaţii companiilor, fiind disponibilă direct din browser, fără instalare şi cu toate informaţiile stocate în siguranţă în cloud Microsoft Azure.