Considerate cele mai “fierbinți” puncte ale comerțului electronic și o sursă generatoare de oportunități permanente, tot mai cunoscutele platforme de tip marketplace nu mai sunt un trend și fac parte din viața consumatorilor finali, fie că este vorba despre raportări B2B sau B2C.
Din punctul de vedere al structurii unui marketplace, acesta poate fi de 2 feluri: centralizat și descentralizat. Diferența dintre cele două este dată de gradul de implicare a utilizatorului în fluxul de activități pe care trebuie să le facă pentru a vinde prin intermediul unui astfel de sistem. Dacă utilizatorul intervine activ și acțiunile de vânzare depind de activitățile pe care el trebuie le demareze, atunci vorbim despre o structură descentralizată, în timp ce un marketplace ale cărui funcționalități sunt automatizate are la bază o structură centralizată.
La un nivel înalt, structura descentralizată crește rapiditatea finalizării comenzilor, dar favorizează experiența nesatisfăcătoare din partea utilizatorului
(de exemplu, eBay oferă o structură centralizată în vederea suportului oferit clientului și a sistemul de plăți, dar nu automatizează nimic din ceea ce înseamnă evaluarea produsului, galerie de fotografii, termenii tranzacției sau fluxul de comunicare).
Dezvoltarea sistemelor de comercializare și de marketing care se bazează pe acțiuni automatizate este în continuă creștere. Până la finalul anului 2015, utilizarea unui astfel de sistem va crește până la 50%. În acest context, se poate vorbi despre o piață evaluată la aproximativ 3.2 miliarde de dolari.
Avantajele sistemului automatizat sunt evidente: eficientizează și măsoară activitățile de marketing și de vânzări, fie că este vorba despre generări de lead-uri sau despre vânzarea directă a unor produse sau servicii. Mai mult decât atât, tehnologia permite identificarea contactelor direct interesate, atragerea clienților, măsurarea constantă a ROI, segmentarea contactelor din punctul de vedere al comportamentului și al tracțiunii, personalizarea modalității de adresare către end-user, precum și determinarea modelelor optime de conversie.
Conform unui studiu IBM, doar 44% dintre directorii de marketing sunt pregătiți să prezinte indicatori ROI ai operațiunilor specializate pe care le desfășoară.
Iar în acest punct intervine problema identificării lead-urilor de calitate. De cele mai multe ori, strategia de țintire a unui număr cât mai mare de potențiali clienți duce la colectarea unui set impresionant de contacte, însă nu și de public interesat. Una dintre cele mai bune metode de prevenire a sistemului în care colectarea de contacte anulează generarea de lead-uri de calitate este o bună corelare a acțiunilor pe care le implementează departamentele de marketing și de vânzări, precum și afilierea într-un program de vânzare prin marketplace.
De ce se recomandă vânzarea prin intermediul marketplace-urilor?
- Creșterea constantă a vânzărilor. Vânzarea prin intermediul unei platforme de tip marketplace este una considerată scalabilă. Rezultatele, canalele și rata de conversia sunt statistici ce pot fi măsurate și analizate în orice moment. De asemenea, dacă luăm exemplul Amazon, partenerii gigantului au crescut cu 50% volumul de vânzări din momentul în care au ales să listeze produsele și în cadrul platformei de comerț electronic.
- Actualizare. Platformele de tip marketplace se updatează permanent și se adaptează nevoilor fiecăruia dintre furnizorii sau clienții săi.
- Credibilitatea și siguranța sunt aspecte esențiale în relația dintre un comerciant și publicul pe care îl vizează, iar comerțul electronic pune tot mai mult accent nu doar pe sistemele de plată cu cardul, ci și pe campanii de educare și de informare a potenților clienți.
- Infrastructură asigurată.
- Pay per Sale în loc de Pay per Click. Înlocuirea modalității de plată per click cu cea pe vânzarea propriu-zisă este o abordare extrem de apreciată de cei mai mulți dintre comercianți, fie că este vorba despre comercializarea serviciilor sau produselor. Practic, aceasta este o etapă care precede generarea lead-urilor de calitate și dobândirea unui client final, fără a depune prea mult efort din partea departamentelor de marketing sau de vânzări.
Cu siguranță, comercializarea prin platformele de tip marketplace reprezintă o strategie care ajută în mod decisiv creșterea volumelor de vânzări, prin folosirea unor instrumente integrate: automatizarea activităților de marketing și de vânzări, monitorizarea comportamentelor utilizatorilor pe internet, folosirea modulelor de Customer Relationship Management (CRM) și a celor de Contact Management, precum și multe altele.