Algoritmii, inteligența artificială (IA), bots-urile și chatbots-urile sunt exemple de tehnologii digitale cu o creștere fulminantă, ce stau la baza transformărilor din business-urile actuale. Conform Gartner Inc., se poate discuta despre o nouă tendință, cea a business-urilor algoritmice, respectiv acele companii care utlizează algoritmi complecși, în scopul unei diferențieri competitive, bazate pe automatizare sau pe un proces decizional mai eficient.
Mai mult de 500.000 de noi device-uri sunt conectate la internet în fiecare oră, acestea alimentând colectarea datelor care stau la baza creșterii business-urilor algoritmice. Importanța algoritmilor și dezvoltarea continuă a business-urilor bazate pe acest aspect a fost explorată și analizată de către Steve Prentice, vice-președinte la Gartner, în cadrul evenimentului Gartner Symposium/ITxpo 2016, ce a avut loc în intervalul 26-28 septembrie 2016, în Cape Town.
Printre cele mai importante concluzii se enumeră:
- Algoritmii se mută către nucleul competiției pentru diferențiere
Conform Steve Prentice, algoritmii reprezintă esența ce transformă raw data în insight-uri valoroase. Din acest motiv, specialiștii companiilor trebuie să îi canalizeze către viteză, măsurare și consistență a ofertelor, în scopul producerii de profit și diferențiere.
- Această nouă tendință de tehnologii digitale va domina în următorii ani
Algoritmii, inteligența artificială, bots-urile vor domina interacținile din cadrul companiilor în următoarea perioadă. Depășind activitatea umană în unele arii, inteligența artificială și bots-urile (aplicații software care utilizează task-uri automate) dau voce și interactivitate în timp real platformelor, în timp ce algoritmii și inteligența artificială vor gestiona inteligența astfel încât să producă o nouă generație de roboți, coboți, drone și vehicule automatizate.
- Conceperea și implementarea unei platforme de Digital Business
Aceste schimbări în era digitală duc la o reconfigurare a zonei de IT. Există 5 platforme principale ale ariei de digital business:
- Information systems platform (platforma pentru sistemele informaționale): ce implică back office-ul și operațiuni precum sistemele centrale ale companiei și planificarea resurselor.
- Customer experience paltform (platforma pentru relația cu clienții): ce conține elementele principale pentru interacțiunea cu clienții precum aplicații, portaluri pentru clienți și utilizatori sau comerț multiplu.
- Data and analytics platform (platforma pentru date și analize): se ocupă cu managementul informației și cu capacitățile analitice, ce ajută la luarea deciziilor și la automatizarea cercetării și implementării acestora.
- Internet of Things (IoT) platform: aceasta conectează beneficiile fizice în scopul monitorizării, optimizării, controlului și monetizării resurselor. Acestea sunt posibile prin conectivitatea, analizarea și integrarea sistemelor de bază și operaționale.
- Ecosystems platform (platforma pentru ecosisteme): ea susține crearea și conectarea la ecosisteme externe, marketplaces și comunități, având la bază managementul de tip API (Application programming interface), controlul și securitatea.
Potrivit Steve Prentice, este util ca CEO-ul companiilor să se asigure că CIO-ul său, împreună cu echipa pe care o conduce, sunt proactivi și implicați în includerea acestor noi oportunități de business. „Nu-ți poți permite să stai pe dinafară dat fiind acest val al business-urilor digitale și algoritmice. Definește-ți acum algoritmul, inteligența artificială, ecosistemul și strategiile platformei digitale”, a concluzionat acesta în cadrul Gartner Symposium/Itxpo 2016.