De ce să construiești de la zero când poți adapta?Avantajele unei platforme enterprise de e commerce

22 noiembrie 2021

Despre dezavantajele platformelor construite "in-house" și despre modul în care o platformă de ecommerce enterprise te poate ajuta să scalezi rapid și să-ți cucerești noi piețe.

De ce să construiești de la zero când poți adapta?Avantajele unei platforme enterprise de e commerce

Constrângerile din perioada pandemiei au forțat liderii comerțului tradițional să migreze parțial sau total spre online. Dacă pentru unii tranziția a fost un pas natural, pentru care se pregăteau de ani de zile, pentru alții procesul a fost anevoios și marcat de decizii complexe. Decizii care au trebuit luate în decurs de câteva săptămâni sau chiar zile.

Una dintre ele, cu impact atât asupra departamentului financiar cât și al celui de dezvoltare, a fost și: „să folosim o platformă de ecommerce consacrată sau să construim una de la zero?” 

Tentația sistemelor in-house

Un mit comun spune că platformele proprietare sau construite „in-house” sunt mai des întâlnite în cadrul companiilor mici. De fapt, companiile mari sunt la fel de înclinate sau poate chiar mai înclinate să aibă o abordare de acest gen. De ce? Pentru că multe astfel de companii sunt deja lideri de piață în segmentul lor (indiferent că e în retail, DIY, piața farmaceutică sau orice alt domeniu) și sunt tentate să aplice aceeași rețetă a succesului din offline în online.

În teorie, site-urile dezvoltate „in-house” îți oferă libertate creativă completă, precum și posibilitatea de a-ți construi propriul proces. Mai mult, o astfel de soluție te scutește de taxele recurente specifice platformelor SaaS (Software-as-a-Service) și îți oferă posibilitatea de a reacționa rapid la schimbare. Tot în teorie, o soluție proprie are costuri mai reduse.

În practică însă, astfel de soluții ajung să devină foarte costisitoare, complexe și rigide. De ce? Pentru că, deși succesul câtorva giganți a făcut ca lucrurile să pară simple, platformele de ecommerce sunt o construcție complexă, bazată pe procese de business interdependente. Chiar și pentru cel mai simplu magazin, orice comandă angrenează o serie de sisteme greu de anticipat.

Dacă treci de aspectul vizual al unui magazin (partea de front-end), vei descoperi un lanț de tehologii interconectate care creează o punte între furnizori, cumpărători, sistemele de management al datelor, sistemele de plată și companiile de transport. Să nu mai vorbim despre restul de sisteme...

Descrierile de produse și articolele de pe site? Sunt create într-un sistem de tip CMS (Content Management System) care trebuie să fie capabil și de indexare și căutare avansată. Comenzile plasate în magazin? Vor fi gestionate de un sistem de tip OMS (Order Management System). Informațiile despre tranzacții? Păstrate într-un ERP. Datele clienților? Gestionate de un CRM.

Pentru promoții, loializare și programe de marketing vei avea nevoie de un sistem separat și la fel și pentru raportare. Mai mult, achiziția unui produs de pe site înseamnă conectarea cu un sistem de gestionare a stocurilor (warehouse management system), cu o firmă de curierat și cu un procesator de plăți. Iar dacă ai o abordare omnichannel sistemul poate deveni semnificativ mai complicat!

Cea mai dificilă parte a unui astfel de proces? Fiecare astfel de modul nu reprezintă doar un efort separat de dezvoltare, dar și o muncă suplimentară de documentare și mentenanță. Mai mult, securitatea proceselor (deseori un capitol total separat de modulele de ecommerce) va cădea tot pe umerii echipelor tale.â

De ce să alegi o platformă?

Într-un articol, Ben Thompson introduce conceptul „liniei lui Bill Gates”, baza pe un citat din fondatorul Microsoft. Gates susținea că un sistem se poate numi platformă numai atunci când valoarea pe care o aduce celor care o utilizează depășește valoarea adusă companiei care a creat-o. În caz contrar, vorbim despre un agregator, o tehnologie sau un simplu website.

Acest concept stă la baza multor platforme de ecommerce: pentru a le fi cu-adevărat de ajutor clienților lor, platformele de ecommerce moderne oferă mai mult decât suport tehnologic. Ele oferă toate instrumentele necesare integrării magazinului tău într-un ecosistem comercial, instrumente a căror dezvoltare ar fi mult mai costisitoare în alte condiții.

Folosind o platformă de ecommerce, vei putea:

  • economisi banii dedicați dezvoltări funcționalităților de bază, majoritatea fiind disponibile încă de la instalare
  • economisi timp – cele mai performante platforme îți pot transpune afacerea online în mai puțin de două luni!
  • avea o predictibilitate mai bună a costurilor, din moment ce taxele SaaS sunt considerate cheltuieli operaționale (OPEX).
  • avea acces la cele mai noi funcționalități și aplicații ale platformei, fără cost suplimentar
  • utiliza sisteme care altfel ar trebui achiziționate separat precum cel de management al comenzilor și cel de marketing
  • avea acces la integrări predefinite cu firmele de curierat și sistemele de plată, scutindu-te de negocieri și dezvoltare
  • avea acces la o baze de tutoriale și resurse care să te ajute să oferi suport cumpărătorilor tăi
  • uita de grija mentenanței care poate fi inclusă în pachetul ales
  • uita de grija securității sistemelor și utilizatorilor tăi

În plus, în cazul platformelor cunoscute, nu vei fi niciodată primul lor utilizator – așa cum s-ar întâmpla cu un sistem construit de tine. Experiențele altor magazine online de pe aceeași platformă te vor ajuta să depășești mult mai ușor eventualele blocaje tehnologice și chiar de business.

O platformă enterprise nu este doar cea mai bună alegere în termeni de costuri, este și cea mai scurtă cale către obiectivele tale financiare. Așa cum menționam în paragrafele anterioare, interesul creatorilor platformei este ca tu să obții cele mai bune rezultate – atât business-ul tău cât și al lor depinde de asta!

Următorul pas? O platformă enterprise!

VTEX este o companie multinațională de tehnologie care oferă o soluție de comerț enterprise globală, complet integrată cu OMS și capabilități native de marketplace. Arhitectura noastră bazată pe API și instrumentele noastre de dezvoltare ne permit să oferim tehnologii rezistente la schimbare și mereu actuale, fără nevoie de dezvoltări suplimentare.

Ce face platforma noastră unică? VTEX este construită pe baza unei arhitecturi headless, care permite sistemelor backend și frontend să funcționeze independent și să ofere echipelor de dezvoltare libertatea de a livra orice experiență își doresc.

Mai mult, VTEX este o adevărată platformă multinenant care permite clienților noștri să primească cele mai noi actualizări și module imediat după lansare. Sistemul nostru de căutare inteligentă folosește tehnologia A.I. pentru a anticipa parcursul clienților tăi, iar abilitățile noastre native de marketplace îți permit să te extinzi cu un singur click.

Dar nu e nevoie să ne crezi pe cuvânt! Contactează unul din consultanții noștri și putem programa un demo gratuit pentru a vedea ce înseamnă cu adevărat o platformă enterprise!

Cauți o aplicație software?

Completați formularul și veți fi contactat de unul din consultanții noștri!

Aplicații software recomandate

VTEX este o soluție de comerț globală, end-to-end, complet integrată, cu capabilități native de marketplace și OMS.

Descoperă aplicația arrow_forward

VTEX este o companie tech mulținațională prezentă în 32 țări care oferă o soluție de comerț end-to-end enteprise, cloud-native, cu capabilități native de marketplace și order management (OMS). Venim în sprijinul companiilor din retail, producție, vânzare cu amănuntul, alimente, bunuri de consum ambalate, industrie,...

Află mai multe

Articole IT&C similare
Softlead

De ce aplicații software are nevoie o franciză?

Conform datelor publicate de Ziarul Financiar, piaţa românească de francize s-a dez­vol­tat constant în ultimii ani, atât prin concepte create local, cât şi prin branduri internaţionale, ajungând de la 1,6 mld. euro în 2014 la 3,6 mld. euro în 2019, cu un total de 450 de...

Citește articolul arrow_forward
Softlead

Apivita alege Entersoft pentru a unifica activitățile de marketing, vânzări și merchandising

Creșterea și dezvoltarea companiei grecești Apivita a însemnat rezolvarea provocărilor în contextul eficienței gestionării vânzărilor, dar și oferirea unei experiențe prietenoase clienților din mediul online. Iată cum a reușit compania să răspundă noilor nevoi, prin implementarea aplicației software potrivite.- Studiu de caz -...

Citește articolul arrow_forward
Softlead

Raport GPeC E-Commerce România 2021: Cumpărături online de 6,2 miliarde de euro, în creștere cu 10% față de 2020

Potrivit estimărilor ARMO, GPeC și ale principalilor jucători din domeniu, sectorul e-commerce românesc a atins pragul de 6,2 miliarde de euro la finalul anului 2021, cu aprox. 10% mai mult decât în 2020 când valoarea comerțului online a fost estimată la 5,6 miliarde de euro. Creșterea a fost ușor sub previziunile inițiale potrivit cărora s-ar fi așteptat o...

Citește articolul arrow_forward