Ce este un markeplace?
Platformele de tip marketplace sunt site-uri web ce le permit clienților să aleagă, să compare sau să achiziționeze produse diferite sau similare de la mai mulți furnizori. Cele mai cunoscute marketplace-uri internaționale sunt Amazon sau Alibaba.
Marketplace-urile pot fi adaptate oricărei industrii de consum (retail, horeca, medical, construcții, juridic/legal, financiar/bancar etc.), atât pentru servicii, cât și pentru produse.
Antreprenorii care pornesc un marketplace parcurg, de cele mai multe ori, etape de business ce pornesc de la o platformă web de tip e-commerce, politici și fluxuri de livrare, multi-vendor marketplace, ajungând în punctul de a gestiona platforme integrate și complexe de optimizare a vânzărilor.
5 motive pentru a investi într-un marketplace
- Eficientizarea – Prin tehnologie, cu ajutorul unei platforme integrate cu soluții software complementare (ERP, CRM, WMS), un marketplace poate susține o parte importantă dintr-o anumită piață de consum.
- Scalabilitatea – Aceasta este o formă de măsurare a tracțiunii și a potențialului de creștere a conversiilor pentru mai multe categorii de produse, menținând un echilibru între cerere și ofertă. Unul dintre cei mai importanți indicatori ai scalabilității este dat de GMV (Gross Merchandise Value), care înseamnă valoarea brută a mărfurilor, măsura agregată a vânzărilor totale facilitată de piață. Acesta este diferit de la industrie la industrie (de exemplu, în construcții se poate vorbi despre un GMV mare întrucât valoarea medie a comenzii este mai mare decât în alte industrii.
De asemenea, un marketplace va avea capacitatea de a se adresa unui segment de piață net superior din punctul de vedere al volumelor de vânzări, comparativ cu o platformă web, ce vinde produsele sau serviciile unui singur furnizor.
- Cele mai performante website-uri din categoria e-commerce au înregistrat la nivel global o medie de 11% a ratei de conversie.
- Competiția
- Dimensiunea pieței.
Care sunt funcționalitățile tehnice pe care ar trebui să le aibă un marketplace?
- Managementul utilizatorilor (vendori, cumpărători): creare profil, rapoarte personalizate.
- Managementul listării produselor (import/export)
- Căutare avansată
- Filtrare
- Comparare produse/servicii
- Gestionarea produselor (descrieri, galerii foto/video,
- Managementul coșului de cumpărături
- Posibilitate gestionare wish list
- Managementul recomandărilor/testimonialelor
- Integrare cu rețele sociale potrivite produselor/serviciilor comercializate, pentru creșterea interacțiunii și conversiilor
- Posibilitatea de a accesa platforma de pe orice device (laptop/tabletă/telefon) și din orice browser/sistem de operare.
- Procesare plăți online
- Rapoarte
Conform Inc.com, creșterea și extinderea marketplace-urilor digitale va viza specializarea acestora în funcție de anumite industrii și nișe de consum. Adresarea către anumite tipuri de consumatori sau în funcție de un singur tip de produs/serviciu crește apetitul potențialilor clienți de a interacționa cu platforma web și de a reține pe termen lung experiența de achiziție.
Pentru a rămâne în topul jucătorilor competitivi, marketplace-urile trebuie să investească în mod constant în noi funcționalități, în experiența de utilizare, în interfața platformei proprii, pentru a respecta dinamica și efervescența trendurilor de cumpărare specifice mediilor online și de tip e-commerce.
Marketplace dezvoltat de la zero sau achiziția unei licențe?
Dezvoltarea custom (personalizată) a unui marketplace
Avantaje | Dezavantaje |
---|---|
Personalizare conform specificului industriei, problemei rezolvate | Dezvoltarea proiectului va dura mai mult. |
Scalabilitate | Costuri mai mari. |
Posibilitatea de a alege framework-ul / limbajul de programare dorit, în funcție de experiența echipei de programare pe care o deții. | Dacă nu există experiență anterioară în crearea unor produse software sau nu există un specialist IT în cadrul companiei, este posibil ca procesul de stabilire a funcționalităților tehnice, a calendarului de lucru și a încadrării în timp să fie un eșec. |
Soluții Out-of-the-box (achiziția unei licențe ce aparține unui produs creat)
Avantaje | Dezavantaje |
---|---|
Implementare rapidă | Personalizarea în funcție de o nevoie sau conform specificului unei industrii este dificilă. |
Dezvoltare/Personalizare facilă | Adesea, soluțiile existente nu oferă acces la un set complex de module. |
Acces la module care sunt deja dezvoltate și pot fi implementate rapid. | Există posibilitatea ca implementarea unor cerințe să fie mai scumpă decât în cazul unei platforme dedicate. |
Acces la un set de funcționalități specifice unui marketplace, dar nu neapărat dedicate unei industrii. | |
Ai nevoie de o aplicație software de tip marketplace? Solicită un demo pe adresa [email protected] sau completează formularul de mai jos.