B-Org ERP Centre cost: analiza costurilor si intelegerea profitabilitatii

26 mai 2015

Ca manager executiv al unei afaceri, te ajuta sa poti vizualiza o perspectiva asupra balantei contabile lunare sau trimestriale a companiei, personalizata dupa propriile tale nevoi.

Ca manager executiv al unei afaceri, te ajuta sa poti vizualiza o perspectiva asupra balantei contabile lunare sau trimestriale a companiei, personalizata dupa propriile tale nevoi. Mai exact, esti interesat sa poti vedea datele referitoare la costuri si venituri, regrupate si defalcate de o maniera care sa te ajute sa raspunzi rapid la intrebari precum:

  • Care sunt toate costurile mele? Unde se produc? si Cum sunt repartizate pe centrele mele de interes?
  • Care dintre entitatile de business relevante din perspectiva mea (divizii, departamente, puncte de lucru - filiale, magazine,depozite, proiecte/investitii majore, etc) sunt profitabile si care sunt pe minus la sfarsit de luna?
  • Care au fost principalele costuri in perioada anterioara - luna/trimestru/semestru/an? In ce zona merita sa actionez pentru a reduce din costuri? Ce decizii iau in urma acestei analize?
  • Ce costuri fixe vs. variabile prognozez pentru perioada urmatoare?
  • Ce venituri trebuie sa asigur pentru supravietuire, respectiv pentru sustinerea investitiilor companiei ?

Adica intrebarile esentiale la care daca stiu sa raspund in cunostinta de cauza, asigur stabilitatea afacerii si ma pot focaliza pe parghiile de crestere.

Modelarea costurilor este realizata cu modulul Centre Cost in ERP Transart urmarind tranzactiile financiar-contabile din trei perspective: Timp, Tip de cost si Loc (vezi Figura 1). Daca primele doua atribute sunt suficient de intuitive si uzuale, modelul ales pentru localizarea costurilor intr-o organizatie poate fi vazut ca o structura ierarhica de tip produs cartezian al mai multor dimensiuni.  Nodurile acestei structuri „de localizare” vor identifica centrele de cost. Altfel spus, un centru de cost raspunde la intrebari ca: Unde apare costul? sau Cine l-a generat?  De exemplu, dimensiunea filiala poate genera centrele de cost: Sediu Bucuresti, Filiala Cluj, Filiala Timisoara, Filiala Iasi. Centrele de cost care produc si venituri le vom numi centre de analiza sau centre de profit si merita o atentie distincta.

Figura 1. Perspective manageriale asupra unui Centru de Cost

Puterea Centrelor de Cost din ERP Transart este data de stransa integrare cu celelalte module. De exemplu, definind reguli de alocare in baza valorilor unor atribute din modulul gestiune,multe dintre inregistrarile contabile asociate unor documente interne vor avea centrul de cost identificabil automat in baza unei astfel de reguli (pentru exemplificare vezi Figura 2).

Pe de alta parte, noi tipuri de cost pot fi definite ca fiind reuniunea mai multor conturi de cheltuieli cu caracteristici si utilizare asemanatoare, modulul facilitand definirea si gruparea acestora. De exemplu, in grupa „Cheltuieli cu Personalul” se pot defini urmatoarele Tipuri de cost:

  • „Salarii” pt  contul (641),
  • „Tichete masa” pt  contul (642),
  • „Contributii unitate” pt  conturile (6451, 6452, 6453,6455, 6456, 6457).

Figura 2 – Maparea dimensiunilor Centrelor de Cost in baza atributelor din gestiune

O regula de alocare ne ajuta in procesul de redistribuire a sumelor dinspre centrele de cost sursa catre centrele de cost destinatie, respectand un set de principii. De exemplu, un principiu spune ca tipul de cost si perioada nu se schimba in urma aplicarii regulilor de alocare; iar sumele se conserva (raman) in cadrul tipului de cost si in cadrul aceleiasi perioade.

Scopul alocarii sumelor intre centrele de cost este ca sumele ce reprezinta totalitatea cheltuielilor efectuate sa fie „re-distribuite” si ulterior analizate pe centrele de analiza, chiar daca ele „se culeg in locul unde se produc”.

O alta caracteristica care merita mentionata aici este posibilitatea de a defini o regula de alocare utilizand chei de repartizare bazate pe ponderi. Valorile sunt completate lunar si sunt utilizate la ponderarea costurilor impartite intre mai multe centre de cost, prin alocare. De exemplu, astfel de situatii apar la repartizarea unor costuri indirecte intre divizii/departamente, costuri de genul: factura de curent, gaz, internet, telefonie etc.

Vezi mai multe informații sunt disponibile pe http://www.transart.ro/erp-transart-centre-de-cost/

#1 în Romania pe SFA – aplicații mobile pentru forța de vânzari și merchandising. Transart este unul dintre principalii furnizori de software pentru afaceri. Dispunand de o gamă completă de aplicații profesionale proprii  - B-Org ERP, HERMES SFA, BI Adviser și Warehouse Manager, Transart propune un sistem stabil, verif...

Află mai multe
Aplicații software recomandate

Doresti sa castigi timp la operarea intrarilor si iesirilor de marfa? Vrei eficienta, rapiditate si exactitate in inventariere? Intampini probleme legate de corectitudinea stocurilor din cauza erorilor frecvente pe care le fac anagajatii din depozit ...

Citește tot arrow_forward

Produs din categoria Business Intelligence (BI), BI Adviser este un instrument vital pentru managementul unei companii care utilizează o aplicaţie din gama ...

Citește tot arrow_forward

Platforma Transart ERP include B-Org ERP si Neomanager - doua aplicatii robuste, stabile ce vizeaza intreg spectrul de companii romanesti, cu preturi adaptate in functie de nevoile si complexitatea afa...

Citește tot arrow_forward

HERMES SFA este #1 in Romania - aplicatie mobila pentru automatizarea fortei de vanzare & merchandising, Hermes SFA este folosita in prezent de peste 6500 utilizatori, inclusiv de companii multinationale de top, in 22 tari. ...

Citește tot arrow_forward

Cauți o aplicație software?

Completați formularul și veți fi contactat de unul din consultanții noștri!

Articole IT&C similare
Softlead

SAP Business One 10. Lista completă a noilor funcţionalităţi

SAP Business One 10, cea mai nouă versiune a suitei de management SAP pentru companiile mari şi mijlocii, este acum disponibilă atât pentru upgrade cât şi pentru proiecte noi. SAP aduce constant îmbunătățiri soluţiilor de business, însă, în cazul SAP Business One versiunea 10, saltul este mai mare decât de obicei. ...

Citește articolul arrow_forward
Softlead

10 aplicații software recomandate companiilor sub 30 de angajați, pentru o digitalizare rapidă în perioade dificile

Dinamica impusă de contextul ultimelor luni a dus la repoziționări rapide și la gândirea unor strategii adaptate fiecărui business în parte. Restaurantele au deschis lista comenzilor online, buticurile au început comercializarea voucherelor, magazinele online au crescut gama de produse, au introdus campanii de reduceri, iar companiile de producție încep să investeasc...

Citește articolul arrow_forward
Softlead

TotalSoft investește 300.000 de Euro într-o aplicație de HR

TotalSoft, unul dintre cei mai importanți furnizori de sisteme informatice de business din Europa Centrală și de Est, lansează o nouă soluție de tip HR reporting as a Service (în regim SaaS). Investiția în noul serviciu de raportare se ridică până în prezent la 300.000 de euro, urmând a crește în viitor pentru a sprijini companiile în obținerea ...

Citește articolul arrow_forward