Piata solutiilor de Business Intelligence este inca la un nivel scazut in Romania fata de alte piete, insa evolutia tehnologica si situatia economica determina cresterea interesului companiilor pentru astfel de solutii. Iata trendurile in Business Intelligence identificate de Relevance, o companie dedicata 100% dezvoltarii de solutii Business Intelligence.
Cat de diferita este Romania fata de alte piete atunci cand discutam de Business Intelligence? Urmarind in mod constant evenimentele care se petrec in piata globala de Business Intelligence si comparandu-le cu experientele avute de noi in piata romaneasca am identificat o serie de diferente, dar nu atat de mari cum ar putea parea. Romania are o istorie scurta in ceeea ce priveste cultura de business, insa acest lucru se constituie atat intr-un dezavantaj, cat si intr-o oportunitate. Avem asadar o piata locala de solutii Business Inteligence putin dezvoltata, dar cu perspective interesante.
Dezvoltarile mai reduse ale solutiilor Business Intelligence sunt insa si o mare oportunitate pentru companii: ele pot sari peste unele etape ca sa acceseze tehnologii de ultima generatie, la preturi mai accesibile, crescandu-si astfel competitivitatea. In acelasi timp, multe din companiile din Romania au marea sansa de a nu fi captive in investitii enorme in solutii Business Intelligence mamut, greu de amortizat.
Avansul tehnologiilor mobile, scaderea preturilor la echipamentele IT, retelele sociale, dar si criza economica au provocat schimbari majore atat in comportamentul clientilor finali, cat si al companiilor. Viteza cu care se produce si se vehiculeaza informatia este mai mare, volumele de date au crescut considerabil, astfel ca a crescut nevoia de a identifica la timp oportunitatile de business si de a lua decizii corespunzatoare.
Iata care sunt principalele 3 tendinte identificate de noi pentru piata locala de Business Intelligence:
1. Data discovery & analysis
Oamenii de business isi doresc solutii flexibile, care sa le lase posibilitatea de a descoperi usor informatiile relevante din datele analizate, fara constrangeri. Tablourile de bord, graficele si tabelele interactive, cautarea facila sunt instrumente special gandite pentru procesul de explorare si descoperire, utilizatorul tinta fiind in primul rand utilizatorul de business, nu specialistul IT. Anul acesta vom vedea utilizatorii de business din ce in ce mai prezenti in alegerea solutiilor BI, conducand procesele de testare si achizitie, dar si ritmul in care se implementeaza ulterior aceste solutii. Totusi, rolul IT ramane in continuare important, el asigurand infrastructura si suportul necesar pentru dezvoltarea solutiilor Business Intelligence. Aceasta tendinta de schimbare de la solutiile traditionale BI catre solutii BI self-service, data discovery, identificata de Gartner in urma cu 2 ani a devenit astazi realitate la nivel global si o observam si noi local in interactiunea noastra cu companiile romanesti. Gartner preciza recent ca “Investitiile viitoare ale companiilor se vor orienta de la solutiile de raportare realizate de catre IT catre solutiile de analiza conduse de utilizatorul de business”. Solutiile de raportare dezvoltate de IT nu vor disparea, insa implementarile de solutii BI viitoare vor fi preponderente in zona solutiilor data discovery.
2. BI mobil si colaborativ
Numarul de tablete si telefoane mobile smart creste semnificativ de la an la an, iar utilizarea lor in aplicatiile de business este, de asemenea, in crestere. Forrester plaseaza aplicatiile mobile in “Top Technology Trends to Watch: 2014 to 2016”. Multi dintre furnizorii de solutii Business Intelligence si-au dezvoltat in ultimii ani zona de mobilitate, astfel ca acum tablourile de bord si analizele interactive pot fi accesate mai facil prin intermediul tabletelor sau smartphone-urilor. Desi exista o ingrijorare referitor la securitatea si confidentialitatea informatiilor, departamentele IT au la indemana solutiile tehnice necesare pentru a asigura acest aspect. De asemenea, vendorii de solutii BI au raspuns si necesitatii utilizatorilor de business de a se consulta pe diverse informatii descoperite si de a lua decizii impreuna, astfel ca facilitatile de lucru colaborativ sunt acum disponibile. In conculuzie, pentru 2014 vedem o consolidare a implementarilor de solutii Business Intelligence care iau in considerare de la inceput si disponibilitatea analizelor pe tablete si telefoane smart, dar si facilitati de lucru colaborativ, pentru a creste productivitatea si calitatea deciziilor.
3. Big Data
Aparut in urma cu aproximativ doi ani, termenul “Big Data” se bucura de un mare interes la nivel global, iar aceasta tendinta a inceput sa se manifeste si in Romania. Desi exista inca dezbateri asupra definitiei “Big Data” si inca nu este sigur cat de pozitiv este impactul in performantele de business ale unei companii, un lucru este cert: Big Data va ramane in atentia companiilor in continuare. Volumul de date din ce in ce mai mare, varietatea datelor colectate, dar si viteza cu care e nevoie ca ele sa fie procesate sunt principalele dimensiuni ale Big Data. Totusi, consideram ca un alt factor important in aceasta ecuatie este valoarea informatiilor pentru business. Cu alte cuvinte nu e de ajuns sa colectam si sa prelucram volume mari de date, ci trebuie ca acestea sa isi gaseasca o utilizare practica in business, care sa aduca un plus de valoare. In Romania sunt inca destul de putine situatii in care e nevoie de Big Data, necesitatile companiilor putand fi relativ usor rezolvate de solutiile existente de Business Intelligence. Noi consideram ca in acest an doar companiile din energie, telecom, bancile sau institutiile guvernamentale ar putea incepe sa studieze oportunitatea introducerii solutiilor Big Data, strategii si planuri mai concrete de implementare urmand sa apara incepand cu anul urmator.
Intr-un studiu realizat de McKinsey se arata faptul ca profitabilitatea companiilor care utilizeaza solutii Business Intelligence este mai mare decat cea a competitorilor din aceeasi industrie. Recomandam asadar companiilor din Romania sa isi evalueze solutiile de analiza si raportare existente pentru a vedea daca si cata valoare mai aduc in business. Experienta noastra, la Relevance, a aratat ca desi companiile detin sisteme de analiza si raportare, acestea sunt fie destul de rudimentare si se bazeaza pe munca manuala (ex: prelucrare de fisiere Excel), fie sunt uzate moral, utilizand tehnologii invechite, fie nu acopera decat o parte din necesitatile actuale ale oamenilor de business si, prin urmare, au un impact scazut in performanta companiei.De asemenea, recomandam companiilor din Romania sa isi construiasca o strategie pe termen de 2-3 ani in privinta solutiilor de Business Intelligence, in care valoarea pentru business sa fie corect identificata si, de ce nu, testata impreuna cu potentialul furnizor inainte de a realiza o investitie majora intr-o solutie Business Intelligence.
Despre Relevance Management
Relevance Management , primul partener QlikView din Romania, sprijina companiile sa isi implementeze un sistem optim de luare a deciziilor, bazat pe solutii Business Discovery – Business Intelligence asociativ, condus de catre oamenii de afaceri. Solutiile dezvoltate de noi ofera acces rapid la informatiile esentiale si le permite utilizatorilor sa ia deciziile potrivite la momentul potrivit, maximizand astfel performantele departamentului sau companiei. Relevance a dezvoltat sute de solutii Business Discovery in diverse industrii, avand o experienta de peste 14 ani in implementarea solutiilor de Business Intelligence asociativ pe platforma QlikView. Printre clientii Relevance se numara companii precum ING Bank, CrisTim, Electroprecizia, Regina Maria, Holcim, Saint Gobain, Profi, Zarea, Strauss si altii.