Conform studiului „Barometrul digitalizării 2017” lansat azi de Valoria, doar 3 din 10 companii spun că au un lider din conducerea companiei desemnat pentru a gestiona digitalizarea afacerii și numai 37% au făcut din digitalizare partea centrală a strategiei lor de business.
„Internetul și tehnologia au condus la creșterea exponențială a vitezei, volumului și diversității informației. Accesul facil la informație al consumatorilor a condus la modificarea obiceiurilor acestora de consum. Consumerismul digital impune companiilor noi provocări, dar le aduce și oportunități, dacă înțeleg fenomenul digitalizării și îl integrează în modelul lor de business. Barometrul digitalizării este studiul care arată nivelul de maturitate și înțelegere a digitalizării de către companiile din România, obstacolele cu care se confruntă acestea, dar și care sunt beneficiile pe care speră să le obțină în urma digitalizării”, spune Constantin Măgdălina, Expert Tendințe și Tehnologii Emergente, co-autor al cercetării.
Încrederea în digitalizare
Se spune că digitalizarea este un fenomen de care nu va scăpa nici un model de afacere și nici un domeniu de activitate. Chiar dacă în momentul de față mai sunt încă voci care susțin că nu toate industriile vor avea parte de digitalizare, evoluțiile tehnologice din Big Data, cloud, inteligență artificială, Internetul lucrurilor (IoT), roboți și drone fac acest scenariu improbabil.
În România, 35% dintre companii spun că digitalizarea a avut deja o influență mare asupra afacerii lor, dar numai 31% sunt încrezătoare în legătură cu succesul digitalizării și consideră că au cunoștințele necesare pentru a naviga acest proces. 61% dintre companii spun că au dificultăți legate de transformarea digitală. Dintre acestea 39% sunt neîncrezătoare că vor valorifica această tendință. Numai 2% spun că nu au încredere că digitalizarea este bună pentru companie.
Maturitatea procesului de digitalizare
După stadiul în care se află în drumul spre transformarea digitală, conform criteriilor unui studiu global replicate și de studiul Valoria pentru România, companiile se pot clasifica în următoarele 5 tipologii:
Tradiționaliste – 10% la nivel mondial, 23% în România – cele care au tehnologii inadecvate, ce conduc la o utilizare limitată a datelor digitale.
Începătoare – 14% la nivel mondial, 37% în România – cele care au început să implementeze tehnologii (de ex. cloud și mobile) și/sau să elaboreze o strategie pentru transformarea digitală.
Minimaliste – 31% la nivel mondial, 24% în România – cele care au creat o infrastructură tehnologică adecvată, au o direcție strategică pentru transformarea digitală și au implementat unele soluții digitale.
Avansate – 32% la nivel mondial, 9% în România – cele care au o infrastructură tehnologică adecvată, o strategie de transformare digitală și tehnologii digitale implementate în întreaga companie.
Lideri – 13% la nivel mondial, 7% în România – cele care au integrat tehnologiile digitale la nivelul întregii companii și au obținut îmbunătățiri substanțiale în business ca urmare a transformării digitale.
Modele digitale de afaceri
Pe fondul avansului tehnologic rapid, digitalizarea a devenit o prioritate pentru toate industriile, de multe ori schimbând radical modele de business. În prezent 19% dintre companiile din România consideră că modelele digitale de business au schimbat în foarte mare măsură industriile din care fac parte, iar 21% dintre companii se așteaptă ca modelele digitale de business să transforme în foarte mare măsură industria în care activează în următorii 1-3 ani. Numai 4% consideră că industria în care activează nu a fost afectată în nicio măsură de modelele digitale de afaceri.
Responsabilitatea liderilor de business
Studiul Valoria relevă faptul că 7 din 10 companii nu au dat responsabilitatea unui lider din conducerea de top a companiei pentru dezvoltarea digitală a afacerii. Consecințele pot consta în întârzieri în legătură cu deciziile strategice, insuficient suport în legătură cu implementarea strategiilor de transformare digitală, ineficiențe în realizarea integrării tehnologice la nivelul întregii companii, etc. Mai mult, rezultatele cercetării arată că în 63% dintre companii nu există la nivelul conducerii de top suficiente cunoștințe și expertiză pentru ca managerii să evalueze și să dezvolte un model de afacere digital.
Competitori și avantaje competitive
Cele mai multe companii din România (31%) cred că firmele care le sunt competitori au fost afectate numai într-o oarecare măsură de digitalizare, 24% cred că au competitori afectați în mare măsură de acest proces, iar 16% că au competitori afectați într-o foarte mare măsură de digitalizare. Doar 3% cred că cei care le sunt competitori nu au fost afectați deloc de acest fenomen. Pe de altă parte, 63% dintre companiile respondente spun că nu au valorificat digitalizarea pentru a avea un avantaj competitiv.
Obstacole în calea digitalizării
Principalul obstacol pe care îl văd companiile în calea transformării digitale este chiar percepția pe care o au în acest moment că nu au consumatori digitali. Aceasta indică nevoia de o mai bună înțelegere a mecanismelor interactiunii digitale cu consumatorii, având în vedere că în medie 60% din procesul de cumpărare se derulează online, fie că vorbim de B2B sau B2C. Pe locul al doilea, 37% dintre companii recunosc chiar propria rezistență la schimbare ca obstacol în calea digitalizării, iar pe locul al treilea 23% văd ca obstacole costurile prea mari. Pentru 19% dintre companii lipsa competențelor digitale în rândul angajaților este un obstacol care le împiedică să avanseze în procesul de digitalizare, spre deosebire de 16% care văd un obstacol în lipsa competențelor digitale în rândul managementului.
Beneficiile digitalizării
Cele mai importante beneficii cumulate ale procesului de digitalizare în următorii 5 ani pentru companiile din România sunt următoarele: reducerea costurilor (46%), simplificarea proceselor (46%), eficiența operațională crescută (35%), capacitatea de a măsura mai bine performanțele companiei (34%) și îmbunătățirea procesului decizional cu ajutorul data analytics (33%). Pe ultimul loc se găsește facilitarea procesului de recrutare și retenție a angajaților (3%).
„Barometrul digitalizării este printre puținele studii care își propun să descopere cum se raportează la digitalizare companiile din România. Deoarece acest fenomen are un impact major asupra tuturor industriilor și propulsează sau transformă companiile în mod radical, un astfel de studiu este nu doar util, ci și necesar. Sub impactul digitalizării, companiile își resetează felul de a face business, iar din acest studiu putem afla cât de pregătite sunt, în acest moment, companiile din România pentru a face față viitorului digital”, spune Elena Badea, Managing Partner Valoria, co-autoarea studiului.