Hotjar este un instrument de marketing integrat care dezvăluie comportamentul utilizatorilor în mediul online, pornind de la o analiză a website-ului personal sau al companiei. Acesta oferă o viziune de ansamblu asupra modalităților de îmbunătățire a experienței utilizatorului pe site și a performanței (ratei de conversie) prin:
- Instrumente de analiză (ce permit măsurarea comportamentului utilizatorului)
- Instrumente de feedback (ce fac posibilă comunicarea bidirecțională)
Hotjar este astfel dedicat acelor administratori de site-uri, care vor să facă trecerea de la nivelul de bază (de analiză), oferit prin Google Analytics, la o viziune mai detaliată asupra comportamentului utilizatorului, ce include și instrumente de feedback.
Acest instrument oferă informații despre comportamentul utilizatorului, prin opțiunile: Heatmaps, Visitor Playback și Funnels și informații legate de motivațiile acestuia prin opțiunile: Feedback Polls. Surveys și Recruit User Testers.
Hotjar permite deținătorului site-ului să facă schimbări și să testeze impactul pe care acțiunile lui îl au asupra vizitatorilor site-ului, în cel mai scurt timp posibil.
Pentru a beneficia de avantajele acestui program, utilizatorii trebuie să parcurgă următorii pași:
1. Să seteze Heatmap pentru a identifica acele elemente care atrag cel mai mult atenția utlizatorului. Acest lucru se realizează prin înregistrarea numărului de click-uri pentru fiecare element și îi oferă deținătorului oportunitatea de a păstra mai mulți vizitatori pe site prin identificarea și adaptarea la comportamentul utilzatorului.
Î: Cum realizează Hotjar analiza Heatmap?
R: Prin punctarea elementelor (din pagina web selectată) cu diferite culori în funcție de traficul generat de fiecare. Astfel, zonele marcate cu roșu, portocaliu sau galben sunt zonele cu cel mai mare număr de click-uri, în timp ce, zonele marcate cu albastru au strâns un număr mai mic de click-uri.
Heatmap este o opțiune generală, aplicabilă pentru toate site-urile, indiferent de domeniul afacerii. Rezultatele sunt generate în funcție de aceleași criterii, însă interpretarea lor diferă de la business la business. În general, zonele populare sunt: zona de căutare, contact, coș de cumpărături etc.
Cu toate acestea Heatmap poate identifica o problemă reală. De exemplu, în cazul magazinelor de haine online, o analiză Heatmap, care arată coșul de cumpărături marcat cu albastru, atrage atenția deținătorului site-ului că se confruntă cu o problemă: business-ul se desfășoară exclusiv în mediul online, iar butonul coș de cumpărături marcat cu albastru, indică faptul că vizitatorii site-ului nu aleg să cumpere, astfel că afacerea poate avea de suferit.
Această opțiune poate fi utilizată și de site-urile de publishing, pentru a stabili ce zonă să aleagă pentru plasarea unui banner, în cadrul site-urilor.
2. Să aplice Feedback Polls (chestionare de feedback) pentru a înțelege care este motivul pentru care utilizatorii aleg să viziteze site-ul respectiv. De exemplu, în cazul unui site de jocuri, oamenii pot alege să îl viziteze: pentru bani, pentru distracție sau pentru socializare. Este important de identificat motivul pentru că el este util în transformarea design-ului site-ului într-unul relevant și persuasiv pentru
Cu ajutorul acestei opțiuni se pot formula și/ sau schimba întrebări adresate vizitatorilor, se poate urmări fluxul răspunsurilor și se pot genera lead-uri.
3. Să realizeze un chestionar aplicat pe utilizatorii deja existenți, via email, prin opțiunea Survey. Această metodă se folosește pentru a obține răspunsurile direct de la utilizatori, în cel mai rapid mod, cu privire la modul în care aleg să acceseze o pagină sau alta, ce anume îi atrage, dar și ce îi determină să părăsească anumite paginie. De asemenea, vizitatorii pot fi chestionați cu privire la relevanța conținutului sau la design-ul site-ului.
Acest chestionar este un instrument de planificare pentru deținătorii de site-uri web, care, cu ajutorul lui identifică oportunitățile și eventualele amenințări și încearcă să-și ajusteze deciziile.
4. Să identifice acele bariere ale site-ului prin opțiunea Funnel, pentru a stabili care sunt paginile cu cei mai puțini vizitatori. Această opțiune permite deținătorului site-ului să stabilească ce pagini nu sunt frecventate și de ce.
5. Să aducă utilizatori care să testeze paginile cu trafic intens, dar și să observe barierele. Utilizatorii recrutați simulează o experiență reală pe pagina respectivă și identifică punctele tari și punctele slabe, din perspectiva vizitatorului de website. Ei au în acest caz rolul de consilieri ai conducerii, pentru că furnizează informații ce sunt folosite ulterior pentru îmbunătățirea experienței utilizatorului.
Beneficiile Hotjar
- Înregistrează traficul site-ului, separat pentru fiecare device și browser în parte. Astfel, oferă o perspectivă complexă asupra experienței vizitatorului, care nu se mai regăsește la niciun alt instrument de analiză.
- Permite furnizarea rapidă de formulare pe site, de feedback.
- Este util în colectarea și vizualizarea datelor legate de vizitatorii site-ului.
- Sesiunile înregistrează comportamentul fiecărui utilizator în parte, pe fiecare pagină.
- Opțiunea Heatmap permite o vedere generală asupra acelor puncte care atrag atenția
Dezavantajele Hotjar:
- Opțiunea Funnel este utilă, dar este greu de interpretat fără suport.