Cele 20 de echipe finaliste ale programului educațional creat de Asociația Techsoup și Microsoft România și-au prezentat rezultatele muncii de 6 luni alături de mentorii lor Microsoft. Finala a fost cel mai mare eveniment organizat în program, aducând împreună 130 elevi între 14-19 ani din Iași, Focșani, Suceava, Vaslui, Bârlad, Onești, Rădăuți, București și Râmnicu Vâlcea
Opening Opportunities este primul program educațional care lucrează cu precădere în regiunea Moldova, una dintre cele mai sărace regiuni ale Uniunii Europene, acoperind nevoi ale elevilor și școlilor de informatică din: Suceava, Iași, Focșani, Onești, Vaslui și Bârlad, dar și în București și Râmnicu Vâlcea.
Opening Opportunities aduce împreună în echipe mixte (40% din elevi participanți la programul Opening Opportunities sunt fete pasionate de tehnologie și IT) nu doar elevi de la licee diferite, dar și din orașe diferite, care lucrează timp de 6 luni la proiecte tehnice coordonându-se pe Skype împreună cu mentorul lor, voluntar Microsoft. Echipele Opening Opportunities sunt construite oglindind rolurile dar și ritmul unui start-up IT, care trebuie să inoveze și să pregătească într-un timp scurt un produs de tehnologie gata de utilizare.
Pentru dezvoltarea produsului pe care și-l aleg ca echipă elevii învață independent sau cu ajutorul mentorului limbaje de programare și noi tehnologii, trec prin toate etapele dezvoltării unui produs de tehnologie de la idee la produs final și învață să primească și să evalueze feedback-ul de la cei pentru care construiesc aplicația.
Demo Days – evenimentul final al celei de-a treia ediții a Opening Opportunities – s-a desfășurat între 7-9 aprilie, iar prezentarea finală a tuturor proiectelor calificate a avut loc la sediul Microsoft România, alături de mentorii și prietenii din Microsoft ai programului. Cele 3 zile „pline” au inclus atât traininguri și workshopuri create pentru ei de echipa Microsoft DX (echipa Microsoft Romania care are ca obiectiv susținerea și suportul dezvoltatorilor pe tehnologii Microsoft) și alți invitați, cât și demonstrații de tehnologie. Pentru acest eveniment, echipa Microsoft DX a pregătit și o demonstrație specială a tehnologiei HoloLens, prima de acest fel din România.
Pe 08 aprilie 2017, juriul format din Florin Grama (Director general al diviziei Microsoft Customer Service and Support România), Radu Ștefan (Technical Evangelist Manager Microsoft România), Nicoleta Nuțu (Audience Evangelist Manager Microsoft România), Valerian Banu (Product Manager Hootsuite) și Răzvan Băltărețu (Jurnalist Adevărul Tech) a decis acordarea următoarelor premii:
Premiul pentru cel mai inovativ proiect: DriveVision, un proiect de machine learning creat de o echipă de la Colegiul Național Petru Rareș Suceava, cu ajutorul mentorului lor Andreea Tîrnăcop, Technical Engineer Microsoft CSS. Sistemul creat de ei este un proiect de mașină autonomă, în care camerele și senzorii monitorizează permanent obstacolele din trafic, atenția șoferului sau trimit informații instituțiilor de intervenții de urgență cu privire la câți oameni sunt în mașină în cazul unui accident. Experiența Opening Opportunities i-a făcut să vadă și importanța inovației în alegerea unei idei și dezvoltarea ei.
Alexandru Hănțăscu, elev de 17 ani, DriveVision: „Noi suntem oameni tehnici, putem crea tehnologie foarte bună, dar nu suntem buni să o prezentăm. Nu am fi făcut o prezentare la fel de bună dacă nu ne-ar fi ajutat Andreea. Un singur fișier de la noi are 17.000 de linii de cod și voiam să ne concentrăm doar pe descrierea unor chestii tehnologice. Am refăcut prezentarea cu ea de mai multe ori, astfel încât să se vadă clar inovația din ideea noastră. Demo Days fost un eveniment grozav: am văzut pentru prima dată o grămadă de tehnologie și am avut ocazia să vedem în acțiune prima oară un HoloLens.”
Premiul pentru cel mai distractiv proiect sau premiul pentru cel mai bun joc original: Pesna, o platformă pentru crearea de jocuri bazate pe basme, a fost creat de o echipă de 5 elevi de la Colegiul Național Gheorghe Roșca Codreanu Bârlad, coordonată cu ajutorul profesorului de informatică Vlad Giurcanu, profesor Predau Viitor.
Diana Sălăvăstru, 17 ani, graphic designer al echipei: „Am fost impresionați de nivelul tuturor colegilor și proiectelor pe care le-am văzut, au fost foarte bune și foarte diferite. A fost primul meu proiect integrat de grafică, pe care l-am făcut de la 0 – am învățat foarte multe în toată această perioadă.”
Premiul pentru cea mai bună implementare tehnică: The Night before Exemption - o echipă mixtă de 5 elevi de 16 și 17 ani din 3 licee diferite din București și Iași, coordonată de mentorul Silviu Toderaș, SharePoint Support Escalation Engineer la Microsoft CSS. The Night before Exemption este un joc single-player retro, inspirat de genul „point and click” și desenat pixel cu pixel.
Daria Stărică, 16 ani, programatoarea echipei din Iași: „Nu am mai lucrat niciodată în tipul acesta de echipă, care seamănă atât de mult cu o echipă reală de IT. În echipă eu m-am ocupat de partea de codare, colegii mei s-au ocupat de grafică, testare, pregătirea prezentării. Înainte de proiect știam să folosesc doar C++, am învățat singură să codez în AGS pentru acest proiect.”
Premiul pentru cea mai bună prezentare: Psych Type – o echipă mixtă de elevi din 4 licee din Râmnicu Vâlcea, coordonată de Ion Ionescu, Technical Project Manager la Microsoft CSS. Psych Type este un joc care ajută adolescenții să se cunoască mai bine pe sine, construit cu ajutorul unor teste psihologice interactive de personalitate. Echipa de 8 elevi, 4 fete și 4 băieți, a rămas în aceeași formulă încă de la începutul proiectului, de acum 7 luni. Alături de ei s-a aflat și profesoara de informatică Miana Arișanu, de la Colegiul Național Mircea cel Bătrân Râmnicu Vâlcea, și ea profesor Predau Viitor.
Andreea Zsak, de 16 ani, ne-a spus despre experiența echipei Psych Type: „Noi nu ne cunoșteam cu toții înainte de acest proiect, ne cunoșteam doar pe grupuri din aceleași licee. Am învățat în echipă că accentul nu cade pe competiție, ci pe a ne ridica unii pe ceilalți.”
Juriul a acordat și un Premiul Juriului, pentru originalitatea conceptului, pentru SchoolScape, un joc creat de o echipă mixtă de 12 elevi din 4 licee diferite din Suceava și Rădăuți sub coordonarea lui Dan Vasilescu, Support Escalation Engineer la Microsoft România, în care elevul (personajul jocului) trebuie să treacă probe serioase de cultură generală ca să reușească să „rezolve” întâlnirile cu profesorii din joc.
Sebastian Cucolaș, 16 ani din Rădăuți, developer în echipă: „Până în acest moment este cel mai important proiect dezvoltat de mine. M-a făcut să îmi deschid mintea mult mai mult.”
Cu o seară înainte, elevii și-au votat între ei proiectele și au ales ei înșiși Premiul Publicului către proiectul „Bani la liceu” - creat de o echipă de elevi de clasa a XII-a din București, proiect coordonat de mentorul Cristina Troșcenco, Technical Team Lead la Microsoft CSS. Bani la liceu și-a propus să devină o platformă de locuri de muncă sezoniere și temporare pentru elevi de liceu.
Cea mai mare parte a mentorilor Microsoft în program sunt ingineri Microsoft CSS România, începând cu Florin Grama, directorul general Microsoft CSS, el însuși mentor pentru 1 echipă de elevi din București:
„Experiența și cunoștințele de tehnologie pe care le oferim sunt fără îndoială esențiale pentru a putea construi un produs sau o soluție viabilă – dar Opening Opportunities înseamnă mai mult decât atât. Un mentor vine cu îndrumare care să ajute tinerii să găsească răspunsuri la sutele de alte întrebări ale acestei vârste, legate de carieră, munca în echipă, primii pași profesionali, de a fi, până la urmă, pregătiți pentru o lume digitalizată nu doar ca tehnologie, dar și ca abordare.
Scopul final al programului e descris foarte bine în titlul său – e vorba de provocarea, susținerea și încurajarea acestor copii în a putea vedea, aborda și profita de oportunitățile unei noi ere a tehnologiei.” (Florin Grama)
Pe lângă pregătirea lor tehnică și pasiunea pentru tehnologie, mentorii Microsoft trec și printr-un proces de training tehnic cu ajutorul colegilor lor de la Microsoft DX, care îi echipează cu noțiuni de dezvoltare de produs și tehnologiile necesare, dar și noțiuni de management de echipă și mentorat.
Echipa Asociației Techsoup, care a creat modelul educațional de intervenție și coordonează echipa de mentori și derularea proiectului, se pregătește deja de a patra ediție, începând cu septembrie 2018. Elena Coman, director de programe al Asociației Techsoup, ne-a spus: „Suntem foarte mândri de toți elevii din program și de ceea ce reușesc să facă încă de la această vârstă. De fiecare dată când petrecem timp cu ei și cu mentorii, devenim foarte optimiști cu privire la viitorul inovației IT în România. Își propun proiecte ambițioase și investesc mult timp și energie în creșterea unei abilități inca puțin prețuite în România: cooperare și lucru în echipă ca alternativă la competitivitatea agresivă individuală.”
Calendarul noii ediții și orașele incluse anul viitor în program vor fi anunțate pe www.openingopportunities.ro în iulie 2017.
--------------------------------
Opening Opportunities, cel mai mare program educațional de mentorat în computer science, este construit și derulat anual de Asociația Techsoup, începând din 2013.
Partenerul principal la programului este Microsoft CSS România – angajații Microsoft CSS România voluntariază cel puțin 2 zile pe an în cadrul Opening Opportunities, cea mai mare contribuție de muncă voluntară a unei companii IT în România.
Recunoscut național în 2015 cu Premiul pentru cel mai bun proiect de responsabilitate socială al unei companii mari și Proiectul anului în voluntariat corporatist, Opening Opportunities acoperă și servește regiunea Moldova de la Suceava la Vaslui, de la Bârlad la Onești sau Focșani, construind oportunități pentru ca elevii talentați în IT din aceste orașe și altele să își împlinească potențialul în inovație.
Alte detalii: www.openingopportunities.ro, www.facebook.com/OpeningOpportunities