Platformele de tip marketplace care comercializează soluții software reprezintă, pe de o parte, accesul direct la posibilii clienți pentru toate companiile producătoare și, în același timp, o metodă mult mai simplă și eficientă pentru utilizatori, ca posibili clienți, de a găsi, încerca, achiziționa, instala și menține software-ul potrivit.
În aprilie 2012, Amazon Web Services a lansat AWS Marketplace, un magazin online care ajută clienții să găsească, să cumpere și să înceapă imediat utilizarea unei soluții software, împreună cu serviciile de care au nevoie în desfășurarea procesului de business. De asemenea, aceasta reprezintă un nou canal de vânzări pentru vendorii de produse software. Astăzi, platforma conține mai mult de 1000 de listări, ierarhizate în 24 de catergorii care variază de la big data, depistarea virușilor și până la aplicații de tip business intelligence.
„Procedeul prin care companiile achiziționează aplicații se schimbă. Noua generație de lideri are acum cu totul alte așteptări în legătură cu modalitatea de selecție a produselor și cu instrumentele de care au nevoie pentru a avea succes.” , susține Werner Vogels, CTO Amazon. Acesta a fost motivul specific pentru care Amazon a creat AWS Marketplace, în scopul îndeplinirii cerințelor pe care clienții le au în alegerea unui software „într-un fel în directă legătură cu experiența în cloud, prin: lipsa instalării unui software, lipsa unui ciclu de vânzări, lipsa unor întârzieri la achiziție și cu o selecție de modele de licențiere diverse.”, adaugă Vogels.
Ce tipuri de software oferă AWS Marketplace?
De la produse comerciale pentru companii și programatori, până la software open-source, cele 3 categorii principale sunt:
- Infrastructură software: pentru dezvoltarea aplicațiilor, bazelor de date, sistemelor de operare și securitate etc.;
- Tool-uri pentru programatori: detector de viruși sau erori, monitorizare, control al sursei, testare etc.;
- Software-uri pentru companii, dezvoltate în categorii de la business intelligence până la e-commerce, stocare și recuperare a datelor.
Aceste soluții sunt nu sunt disponibile pentru descărcare, ci doar în cloud, pe Amazon EC2.
Ca modalitate de funcționare, utilizatorii aleg soluția software preconfigurată pe care doresc să o achiziționeze și o lansează cu un singur click, prin folosirea 1-Click Deployment (similară cu opțiunea de tip 1-Click ofering disponibilă pe Amazon.com). Dezvoltarea software-ului se poate face și fără acest tip de instalare, în cazul în care clienții folosesc uneltele proprii. Achizițiile sunt disponibile prin SaaS (Software as a Service) sau ca Amazon Machine Image (AMI - un template de configurare a software-ului pentru server-ul clientului, un sistem de operare sau un server de aplicații).
În ceea ce privește modalitatea de plată, printr-un sistem de tip „pay as you go”, clienții plătesc doar pentru ceea ce aceștia utilizează, fie pe oră, fie pe lună. Taxele venite din AWS Marketplace se adaugă la factura finală a clientului pentru serviciile AWS.
Cine comercializează soluții software pe AWS Marketplace?
Vendorii prezenți pe platformă sunt membri ai AWS Partner Network – programul global al AWS pentru partenerii săi de tehnologie și consultanță. Aceștia variază de la vendori software independenți, la reselleri și integratori de sisteme.
Pentru a fi listați pe platformă, aceștia trebuie să:
- Ofere un software complet, care a fost disponibil în mediul public pentru cel puțin 9 luni;
- Ofere un raport sustenabil privind satisfacția clienților, aici fiind incluse referințe de la cel puțin 10 clienți;
- Demonstreze că au operațiuni de business puternice și clare, bazate pe practici etice.
- Prioritizeze și să mențină produse actualizate și fără viruși;
- Verifice că software-ul lor funcționează în cloud-ul AWS.
Amazon se ocupă de facturile pentru toate achizițiile de produse software și gestionează plățile către vendorii listați pe platformă.
Acest magazin online este unul dintre serviciile AWS cu cea mai rapidă rată de creștere. „Rata de creștere a clienților a crescut cu 300% în ultimul an, utilizarea serviciilor de către acești clienți crescând cu 50% în aceeași perioadă.”, susține Robert Peterson, Senior Product Manager la Amazon.