“Companiile trebuie să înțeleagă faptul că eficientizarea costurilor presupune un efort intens, deloc facil de gestionat, dar util pe termen mediu și lung la nivelul întregii organizații. Managementul costurilor înseamnă implementarea unui set de proceduri și de îmbunătățiri menite să se reflecte în toate ariile de activitate pentru ca efectul lor să fie unul, cu adevărat semnificativ,” Chris Ganly, Senior Research Director, Gartner.
Gartner a publicat astăzi cel mai nou set de recomandări și de idei pe care responsabilii CIO din companii le pot adopta în momentul în care aleg să implementeze o evaluare a costurilor, a beneficiilor și a viabilității.
Potențialul finaciar
Stabilește care este gradul (redus, mediu, mare, pozitiv sau negativ) pe care inițiativele de cost vor genera un impact principal. Practic, managerii trebuie să își adreseze întrebări precum: “care vor fi beneficiile reale pe care le va avea compania după implementarea acțiunilor propuse, din perspectiva reducerii costurilor?” sau “cum va fi afectat potențialul de cash-flow?”.
Impactul asupra business-ului
Evaluează care este impactul pe care noile strategii îl vor avea asupra companiei privită în perspectiva celor mai importante componente ale sale (linii și direcții de business, resurse umane, operațiuni) în activitatea de zi cu zi. Stabilește dacă acestea vor influența lansarea unor produse sau servicii noi, precum și planurile stabilite anterior instalării pandemiei cu coronavirus.
Evaluarea resurselor de timp
Replanificarea sau repoziționarea din interiorul companiilor au nevoie de timp. Timp pentru a testa noile strategii și măsuri, timp pentru ca organizațiile să „simtă” implementarea efectivă și să poată răspunde tacticilor curente. Ceea ce este, însă, esențial, este ca la demararea unui proces de eficientizare a costurilor să existe un calendar complet, adaptat strategiilor în curs.
Evaluarea gradului de risc la nivel organizațional
Eficiența optimizării costurilor depinde, de cele mai multe ori, de abilitatea echipei de a se adapta la noile realități. Iar aici intervine în mod exclusiv rolul liderilor, care trebuie să fie capabili să construiască benficiile inițiativelor prin schimbări minime, astfel încât rata de succes să se întrevadă nu doar în raportul calitate/rezultate, ci și în raport cu gradul de mulțumire al echipei.
Evaluarea gradului de risc tehnic
Pentru a minimaliza riscurile de ordin tehnic, noile strategii dedicate reducerii costurilor trebuie să se reflecte în arhitectura organizației, din perspectiva tehnologiilor folosite. Eventuale întârzieri cauzate sau atribuite noilor paradigme pot duce la o scădere a productivității sau a calității rezultatului final, fapt deloc dorit în astfel de perioade.
Investiții
Înaintea demarării unui proiect intern dedicat optimizării costurilor, board-ul executiv trebuie să stabilească modul în care întregul set de strategii va fi susținut din punct de vedere financiar. CIO trebuie să prezinte un plan coerent de idei și de măsuri cu rol în eficientizarea și îmbunătățirea proceselor, productivității, timpului optim de lansare sau relansare pe piață, precum și planul de costuri aferent, adaptat momentului.