Mai multe detalii despre raportul DESI pot fi găsite aici.
Aspecte negative
- Ceea ce este important de remarcat este faptul că rata de creștere anuală a țării noastre este inferioară celei date de țările similare.
- România a rămas în urmă în ceea ce privește o serie de indicatori ai dimensiunii capitalului uman, cu un nivel foarte scăzut de competențe digitale de bază în comparație cu media UE.
- Performanțele țării în ceea ce privește integrarea tehnologiilor digitale și a serviciilor publice digitale sunt slabe în comparație cu cele ale celorlalte state membre ale UE.
- Ponderea IMM-urilor care au cel puțin un nivel de bază de intensitate digitală (22 %) și procentajul întreprinderilor care fac schimb electronic de informații (17 %) sunt cele mai scăzute din UE.
Aspecte pozitive
- Conform raportului DESI, România își menține locurile fruntașe în ceea ce privește proporția femeilor specialiste în domeniul TIC din forța de muncă (locul 2) și în ceea ce privește numărul absolvenților în domeniul TIC (locul 4).
- România are rezultate bune în ceea ce privește conectivitatea, aceasta reprezentând dimensiunea pentru care obține cel mai bun punctaj. Proporția utilizării serviciilor de acoperire de bandă largă fixă de cel puțin 100 Mbps (57 %) și prin rețelele fixe de foarte mare capacitate (87 %) depășește media UE.
Ce indicatori monitorizează DESI?
- Conectivitatea (cât de rapidă și accesibilă este banda de rețea din perspectiva costurilor)
- Competențele Digitale ale populației/forței de muncă
- Gradul de utilizare al internetului (pentru activități online, de exemplu: banking, cumpărături online)
- Integrarea Tehnologiei Digitale în activitățile companiilor: facturarea electronică, servicii de stocare în cloud, cumpărături online etc.
- Digitalizarea Serviciilor Publice
Care sunt urmările reale?
- Birocrația.
- Lipsa digitalizării este un obstacol pus înaintea educației, dezvoltării mediului de business, turismului, atragerii de talente locale.
- Lipsa accesului la un sistem tehnologizat de transport.
- Afectarea sustenabilității.
- Riscurile asociate atacurilor cibernetice.
Cum poate fi crescut nivelul de digitalizare?
Transformarea celor aproape 6 miliarde de euro (20.5% din totalul alocat României), PNRR include măsuri semnificative dedicate digitalizării unei palete largi de sectoare, inclusiv conform criteriilor DESI. Alături de acestea, din experiența celor peste 15.000 de companii care au interacționat cu platforma Softlead.ro în contextul digitalizării, pot fi evidențiate măsuri care pot contribui la creșterea gradului de digitalizare prin:
- Intermediul companiilor IT care pot educa, informa și ajuta organizațiile și administrația publică să stabilească priorități și soluții reale pentru digitalizare.
- Granturi și fonduri potrivite. Companiile din toate domeniile de activitate trebuie să pună digitalizarea în topul obiectivelor de creștere și să identifice forma ideală de susținere financiară a investițiilor necesare.
Ce au făcut mai bine alte țări?
Finlanda se poziționează pe primul loc în rândul statelor membre ale Uniunii Europene în contextul indicelui DESI. În Finlanda, procentul specialiștilor IT este cu aproape 3% mai mare decât media Europei, în timp ce absolvenții facultăților de IT&C reprezintă 7.5% din total.
În ceea ce privește digitalizarea din companii, în Finlanda apetitul pentru educația transmisă în organizații este extrem de mare. Astfel, numărul companiilor care oferă training-uri specializate pentru proprii angajați este dublu față de media europeană, în timp ce 66% dintre companii folosesc soluții de cloud computing, iar 16% integrează deja tehnologii de inteligență artificială în operațiunile de business. Din perspectiva utilizării serviciilor și canalelor Social Media, 51% dintre companiile finlandeze au o prezență constantă și investesc în promovarea lor. Pentru o comparație mai clară, la nivel european, media este de 29%. Aceleași diferențe vizibile de digitalizare pot fi văzute și în utilizarea serviciilor de facturare digitală, 83% dintre organizații alegând să emită și să gestioneze facturi online.
De asemenea, Finlanda este lider de piață pe segmentul furnizorilor de servicii 5G, acoperind inclusiv zone rurale.
Și la nivelul relației dintre cetățeni și administrația publică Finlanda își menține poziția de top, interacțiunea dintre cele două entități fiind în proporție de 92% digitalizată.