România - pe ultimul loc la digitalizare. Ce face mai bine Finlanda, aflată în topul clasamentului DESI?

01 Aug 2022

Pentru al doilea an consecutiv, România ocupă ultima poziție în Indicele Economiei și Societății Digitale (DESI), ce monitorizează progresele înregistrate în ultimii 5 ani în domeniul digital de statele membre ale UE. Astfel, România a obținut un scor de 30.6 puncte la ediția din acest an a indicelui, în coborâre de la 32.9 puncte la ediția din anul trecut.

România - pe ultimul loc la digitalizare. Ce face mai bine Finlanda, aflată în topul clasamentului DESI?

Mai multe detalii despre raportul DESI pot fi găsite aici.

Aspecte negative

  1. Ceea ce este important de remarcat este faptul că rata de creștere anuală a țării noastre este inferioară celei date de țările similare.
  2. România a rămas în urmă în ceea ce privește o serie de indicatori ai dimensiunii capitalului uman, cu un nivel foarte scăzut de competențe digitale de bază în comparație cu media UE.
  3. Performanțele țării în ceea ce privește integrarea tehnologiilor digitale și a serviciilor publice digitale sunt slabe în comparație cu cele ale celorlalte state membre ale UE.
  4. Ponderea IMM-urilor care au cel puțin un nivel de bază de intensitate digitală (22 %) și procentajul întreprinderilor care fac schimb electronic de informații (17 %) sunt cele mai scăzute din UE.

Aspecte pozitive

  1. Conform raportului DESI, România își menține locurile fruntașe în ceea ce privește proporția femeilor specialiste în domeniul TIC din forța de muncă (locul 2) și în ceea ce privește numărul absolvenților în domeniul TIC (locul 4).
  2. România are rezultate bune în ceea ce privește conectivitatea, aceasta reprezentând dimensiunea pentru care obține cel mai bun punctaj. Proporția utilizării serviciilor de acoperire de bandă largă fixă de cel puțin 100 Mbps (57 %) și prin rețelele fixe de foarte mare capacitate (87 %) depășește media UE.

Ce indicatori monitorizează DESI?

  • Conectivitatea (cât de rapidă și accesibilă este banda de rețea din perspectiva costurilor)
  • Competențele Digitale ale populației/forței de muncă
  • Gradul de utilizare al internetului (pentru activități online, de exemplu: banking, cumpărături online)
  • Integrarea Tehnologiei Digitale în activitățile companiilor: facturarea electronică, servicii de stocare în cloud, cumpărături online etc.
  • Digitalizarea Serviciilor Publice

Care sunt urmările reale?

  • Birocrația.
  • Lipsa digitalizării este un obstacol pus înaintea educației, dezvoltării mediului de business, turismului, atragerii de talente locale.
  • Lipsa accesului la un sistem tehnologizat de transport.
  • Afectarea sustenabilității.
  • Riscurile asociate atacurilor cibernetice.

Cum poate fi crescut nivelul de digitalizare?

Transformarea celor aproape 6 miliarde de euro (20.5% din totalul alocat României), PNRR include măsuri semnificative dedicate digitalizării unei palete largi de sectoare, inclusiv conform criteriilor DESI. Alături de acestea, din experiența celor peste 15.000 de companii care au interacționat cu platforma Softlead.ro în contextul digitalizării, pot fi evidențiate măsuri care pot contribui la creșterea gradului de digitalizare prin:

  • Intermediul companiilor IT care pot educa, informa și ajuta organizațiile și administrația publică să stabilească priorități și soluții reale pentru digitalizare.
  • Granturi și fonduri potrivite. Companiile din toate domeniile de activitate trebuie să pună digitalizarea în topul obiectivelor de creștere și să identifice forma ideală de susținere financiară a investițiilor necesare.

Ce au făcut mai bine alte țări?

Finlanda se poziționează pe primul loc în rândul statelor membre ale Uniunii Europene în contextul indicelui DESI. În Finlanda, procentul specialiștilor IT este cu aproape 3% mai mare decât media Europei, în timp ce absolvenții facultăților de IT&C reprezintă 7.5% din total.

În ceea ce privește digitalizarea din companii, în Finlanda apetitul pentru educația transmisă în organizații este extrem de mare. Astfel, numărul companiilor care oferă training-uri specializate pentru proprii angajați este dublu față de media europeană, în timp ce 66% dintre companii folosesc soluții de cloud computing, iar 16% integrează deja tehnologii de inteligență artificială în operațiunile de business. Din perspectiva utilizării serviciilor și canalelor Social Media, 51% dintre companiile finlandeze au o prezență constantă și investesc în promovarea lor. Pentru o comparație mai clară, la nivel european, media este de 29%. Aceleași diferențe vizibile de digitalizare pot fi văzute și în utilizarea serviciilor de facturare digitală, 83% dintre organizații alegând să emită și să gestioneze facturi online.

De asemenea, Finlanda este lider de piață pe segmentul furnizorilor de servicii 5G, acoperind inclusiv zone rurale.

Și la nivelul relației dintre cetățeni și administrația publică Finlanda își menține poziția de top, interacțiunea dintre cele două entități fiind în proporție de 92% digitalizată.

Cauți o aplicație software?

Completați formularul și veți fi contactat de unul din consultanții noștri!

Articole IT&C similare
Softlead

Veeam: Managerii IT se simt din ce în ce mai vulnerabili în fața atacurilor cibernetice și a altor dezastre

Raportul Veeam privind tendințele în protecția datelor în 2023 arată că bugetele pentru backup-ul datelor vor continua să crească pentru a se alinia cu nevoia tot mai mare de coerență și fiabilitate pentru protecția datelor...

Citește articolul
Softlead

Previziuni în securitate cibernetică pentru 2023

Comunitatea de securitate cibernetică lucrează intens la tehnologii și soluții care vor proteja oamenii și companiile în 2023 și în anii următori. În pregătirea funcționalităților capabile să depisteze amenințările...

Citește articolul
Softlead

Softlead lansează un eBook dedicat digitalizării companiilor de construcții din România

Descarcă gratuit cel mai nou material de tip eBook dedicat digitalizării companiilor de construcții din România.

Citește articolul