Conform estimărilor industriei, mai mult de 180 din companiile tinere au anunțat creșteri de aproximativ 3,2 miliarde de dolari în perioada 2011-2014 pentru tehnologiile de tip Open Source.
Până și companiile mari, furnizoare de soluții IT se bazează astăzi pe sisteme open-source pentru a rezolva situații critice din companiile lor, fără a aloca bugete semnificative. Este mare schimbare față de perioada când până și fostul CEO al Microsoft, Steve Ballmer supranumea sistemul de operare open-source Linux, un ,,cancer” și, evident, o amenințare pentru Microsoft.
În ciuda popularității crescânde a soft-urilor de tip open-source, multe companii ce folosesc aceste tehnologii sunt considerate companii ce nu se dezvoltă în mod natural, având permanent nevoie de un sprijin din partea comunităților care dezvoltă aceste aplicații.
Aplicațiile software de tip open-source sunt considerate un model excelent, ce îndeamnă utilizatorul să-l adopte și este făcut pentru creșterea valorii de piață în anii ce vor urma, ca dovadă a flexibilității și adaptării continue la nevoile dictate de utilizatorii activi.
Unele dintre cele mai de succes companii care au dezvoltat sisteme open-source au avut încă de la început o idee clară a modului în care vor să facă bani. Companiile fac des acest lucru prin vânzarea de versiuni complete de proiecte open-source ce dețin caracteristici suplimentare de securitate și management. Acestea sunt destinate în special marilor companii, care investesc sume mari în IT.
O altă variantă adoptată de companii este oferirea de servicii SaaS (Software as a Service) premium. Red Hat este un exemplu de companie care și-a gândit încă de la început strategia de monetizare. Când compania a făcut trecerea de la vânzarea de CD-uri Linux spre vânzarea către companii mari, executivii au făcut o delimitare clară între utilizatorii ce folosesc gratuit Fedora și mult mai sofisticatul Red Hat Enterprise Linux (RHEL). Aceștia au recunoscut că se adresează în special directorilor executivi și directorilor de operațiuni. Astfel, în timp ce Red Hat a menținut o comunitate de open-source în jurul Fedora, actualizând-o cu diverse caracteristici și versiuni noi la fiecare 6 luni, compania s-a ridicat la standardul Intel pentru persoanele care folosesc produsul plătit al companiei. Acest lucru a permis Red Hat să construiască un flux de venituri recurente de mai mult de 1 miliard de dolari, bani veniți de la clienții companiei. De asemenea, acest lucru a ajutat Linux să devină cel mai adoptat sistem de operare pentru servere.
Alege un model cu licență care să rezoneze cu strategia ta de monetizare
Licențele open-source îți spun exact cine deține versiuni modificate ale soft-ului, lucru important pentru managementul companiilor și pentru raportarea la modelele de business bine creionate. Unele licențe permit oricui să creeze closed-source (surse închise) derivate ale produsului original, în timp ce altele rezervă acest drept numai proprietarilor produsului original. Acest lucru este foarte important atunci când încerci să-ți dai seama cum să adaugi produsului tău caracteristicile pentru care oamenii sunt dispuși să plătească.
Avantajele unei licențe Open Source :
- Creșterea vitezei de dezvoltare a unor noi funcționalități, prin participarea întregii comunități
- Module suplimentare, care pot fi achiziționate și integrate ușor în aplicație
- Ele fac posibilă construirea de ecosisteme mari
- Îți permit conectarea la alte proiecte de succes
- Îți permit să faci modificări la produs
- Pentru utilizatori este mai avantajos faptul că proiectul este mai puțin dependent de un startup.
Dezavantajele unei licențe Open Source:
- Un soft care permite oricui să adauge caracteristici produsului tău, îngreunează creșterea veniturilor și evitarea fragmentării.
Serviciile auxiliare pot fi necesare, dar nu aduc venituri suplimentare
În primele momente de la adoptarea unui software open-source, unele servicii profesionale sunt necesare pentru a pune bazele unui astfel de software. De exemplu, companii precum OpenStack, Hadoop sau Cloud Foundry au introdus servicii de consultanță și suport pentru clienți.
Cu toate acestea, nu trebuie să construiești afacerea pe veniturile obținute din servicii. Ele dețin doar 20-30 de procente din profitul brut, în comparație cu cele 90 de procente deținute de particularitățile produsului în sine. În cele din urmă, daca aveți succes, veți avea milioane de utilizatori, însă, poate veți fi capabili să atingeți doar câteva sute dintre ei pentru veniturile din servicii.
Satisfacția crescândă a clientului se concretizează în vânzări
Ciclul de vânzări în open-source este diferit de cel din variantele tradiționale de software. Pentru companiile care comercializează software este în general destul de greu să-i convingă pe clienți să folosească tehnologia. În open-source, procesul de decizie cunoaște de multe ori 2 etape distincte:
- Să convingi oamenii să folosească software-ul e în general destul de ușor pentru că inițial, produsul poate fi oferit gratuit
- Apoi, companiile au sarcina de a-i convinge pe clienți să plătească pentru produs.
La început, compania încearcă prin oferirea în mod gratuit a produsului să-și construiască o bază de date, lucru ce se poate concretiza ulterior în venituri pentru companie. Însă, și după ce compania se dezvoltă, ea trebuie să se concentreze pe satisfacerea clienților pentru că, un client fericit/ satisfăcut cumpără mai mult.
Evident, este posibilă monetizarea din soft-uri gratuite și există mai multe variante în care poți face asta cu succes. Trebuie să te axezi pe generarea de profit și pe licențiere încă de la început și să contruiești modele de servicii care să satisfacă exact cerințele consumatorului. Acestea sunt tactici cheie pentru a avea succes. Există o mulțime de exemple în ultimii 20 de ani care demonstrează că poți într-adevăr construi o companie ce comercializează software open-source profitabilă și foarte populară în rândul consumatorilor.
Sursa: TechCrunch.com