O perioadă semnificativă de timp, în care adaptarea întregului sistem a însemnat depășirea limitelor inițiale în materie de configurare și personalizare a ERP-ului în raport cu nevoile companiei.
Din punctul de vedere al clientului, problemele s-au reflectat în colectarea redundantă a datelor pe care sistemul le gestiona, restricții de ordin funcțional, probleme la nivelul integrării, în timp ce aplicația devenea tot mai complexă pe măsură ce multiple module și interfețe și o structură descentralizată au dus la o rulare a proceselor extrem de greoaie.
În 2017, Lidl a fost premiat de SAP pentru cel mai bun partener
În luna mai a acestui an, Lidl a demarat utilizarea aplicației în magazinele rețelei din Australia, urmând să fie live cu sistemul în peste 10.000 de magazine și peste 140 de hub-uri logistice. 3 luni mai târziu din acest moment, Lidl decidea oprirea implementării SAP Hana, după o investiție de 500 de milioane, la cât a fost evaluat acest proiect.
Conform unui studiu, eșecurile implementărilor SAP au la bază neconcordanța dintre așteptări și posibilitățile de livrare, iar în cazul Lidl, complexitatea proiectului a dus la un set semnificativ de schimbări interne, marcate prin fluxuri de proceduri sau de modificări de percepții și de paradigme organizaționale.
Ce nu a funcționat?
Înainte de a opera implementarea de sistem Hanna, Lidl folosea propriul sistem de gestiune a stocurilor și de management al prețurilor. O dată cu noua implementare, sistemul dedicat industriei retail propus de SAP nu a fost agreat de Lidl, ceea ce a dus la o personalizare a soft-ului, fapt ce a presupus noi iterații la nivelul codului, resurse umane și temporale implicate și o destabilizare a unui sistem care funcționa.
Într-un proces atât de complex, comunicarea este esențială, fiecare adaptare a sistemului trebuie să fie înțeleasă de către toți utilizatorii direcți ai aplicației, de team manageri și mai ales de specialiștii din departamentul IT.
Configurările SAP nu sunt proiecte, ci cicluri de viață ale organizațiilor, Derek Prior, Gartner SAP Analyst
Conform unui studiu inițiat de una dintre companiile cu rol de reseller și consultant SAP, ce a avut la bază 105 companii, doar 36% dintre proiectele ce au vizat implementarea soluțiilor SAP au avut în vedere direcția inițială și obiectivele stabilite la începutul proiectului. De asemenea, conform studiului, pe tot parcursul unei implementări atât de complexe, diferența dintre obiectivele inițiale și cele derivate pe parcurs este uriașă, transformând, în timp, roluri, procese, fluxuri organizaționale, pe care organizațiile le pot suporta sau la care se pot adapta mai ușor sau mai dificil.
Concluzii
- Alegerea soluției software potrivită fiecărei companii, nevoilor, obiectivelor de business este vitală pentru o implementare de succes.
- Analiza de business inițială, definirea proceselor organizaționale este obligatorie, în special în cazul unor proiecte complexe, a companiilor cu multiple verticale sau cu o linie de business ce implică numeroase departamente și un număr mare de angajați.
- Comunicarea vendor-end-user trebuie să fie constantă, aplicată și deschisă.
- Implementarea unei aplicații versus înlocuirea unor aplicații cu una singură, complexă prin funcționalitățile ei implică abordări total diferite.