Legal alert: o nouă reglementare cu privire la aplicarea semnăturii electronice la nivelul autorităților

10 Apr 2020

Pe 7 aprilie 2020 a fost publicată în Monitorul Oficial Ordonanța de urgență nr. 38/2020 privind utilizarea înscrisurilor în formă electronică la nivelul autorităților și instituțiilor publice (”OUG 38/2020” sau ”Ordonanța”) care reglementează reglementează cadrul general pentru utilizarea la nivelul autorităților și instituțiilor publice a semnăturii electronice și a documentelor electronice.

Legal alert: o nouă reglementare cu privire la aplicarea semnăturii electronice la nivelul autorităților

Tipuri de semnături electronice potrivit legislației europene

Regulamentul (UE) nr. 910/2014 privind identificarea electronică și serviciile de încredere pentru tranzacțiile electronice pe piața internă (Regulamentul eIDAS) stabilește trei categorii de semnături electronice, în funcție de gradul de încredere al identității semnatarului, respectiv semnături electronice (i) simple, (ii) avansate și (iii) calificate.

(i) Semnătura electronică înseamnă date în format electronic, atașate la sau asociate logic cu alte date în format electronic și care sunt utilizate de semnatar pentru a semna.
(ii) Semnătura electronică avansată este acea semnătură electronică care (a) face trimitere exclusiv la semnatar; (b) permite identificarea semnatarului; (c) este creată utilizând date de creare a semnăturilor electronice pe care semnatarul le poate utiliza, cu un nivel ridicat de încredere, exclusiv sub controlul său; și (d) este legată de datele utilizate la semnare astfel încât orice modificare ulterioară a datelor poate fi detectată.
(iii) Semnătura electronică calificată corespunde semnăturilor electronice extinse reglementate de legislația din România și reprezintă o semnătură electronică avansată care este creată de un dispozitiv de creare a semnăturilor electronice calificat și care se bazează pe un certificat calificat pentru semnăturile electronice.

Menționăm că deși Legea nr. 455/2001 privind semnătura electronică nu reglementează expres semnătura electronică avansată, Regulamentul eIDAS are aplicabilitate directă și prioritară față de dreptul intern.

Emiterea actelor în format electronic de către anumite autorități

Potrivit OUG 38/2020, actele emise în format electronic de autoritățile și instituțiile publice vor fi semnate ca regulă cu semnătura electronică calificată.

Ca excepție, tipul de semnătură electronică aplicabilă actelor interne emise în format electronic de către autoritățile și instituțiile publice poate să fie stabilit de către fiecare autoritate de la caz la caz.

Potrivit Ordonanței actele prevăzute emise în format electronic de autoritățile și instituțiile publice semnate cu semnătura electronică calificată (așadar cu semnătura electronică extinsă) sunt asimilate înscrisurilor autentice.

Înscrisul autentic este acel înscris întocmit cu respectarea tuturor solemnităților cerute de lege, fiind obligatoriu de exemplu pentru semnarea actelor translative de proprietate (e.g. contractul de vânzare a unui bun imobil) sau pentru alte tipuri de acte pentru care legea prevede expres această cerință (e.g. mandatul dat în vederea încheierii unui contract de vânzare a unui bun imobil).

Primirea înscrisurile semnate cu semnătură electronică de către anumite autorități

Potrivit Ordonanței, autoritățile au obligația primirii înscrisurilor semnate cu semnătură electronică.

Autoritățile și instituțiile publice stabilesc tipul de semnătură electronică aplicabilă pentru utilizarea de către persoanele fizice sau juridice a unui serviciu disponibil online prestat de respectivele autorități, cu respectarea dispozițiilor Regulamentului Regulamentul eIDAS.

Totodată, Ordonanța stabilește că înscrisurile semnate cu semnătură electronică avansată, care sunt transmise prin utilizarea unor mecanisme de autentificare de nivel substanțial sau ridicat, sunt asimilate, în ceea ce privește condițiile și efectele lor, cu înscrisurile sub semnătură privată.

Care sunt măsurile preconizate a fi adoptate de autorități potrivit Ordonanței?

Cui nu se aplică?

OUG 38/2020 nu se aplică actelor emise sau primite de către Parlament, Președintelui României și nici Autoritățile judecătorești (instanțele de judecată, Parchetele sau Consiliul Superior al Magistraturii). Ca atare, acestea nu au obligația primirii înscrisurilor semnate cu semnătură electronică.

Cauți o aplicație software?

Completați formularul și veți fi contactat de unul din consultanții noștri!

Articole IT&C similare
Softlead

Ce este tehnologia Text-to-Speech și de ce este importantă?

Comunicarea digitală are un rol important în cadrul business-urilor, astfel că tehnologia Text-to-Speech (TTS) devine un instrument valoros. Această tehnologie inovatoare nu schimbă doar modul în care percepem comunicarea, ci ne...

Citește articolul