La cea de-a doua ediție a evenimentului ”Different City - Smart City. Dezbatere Națională 2017-2020”, desfășurat la București, pe 24-25 octombrie, au participat 21 de localități, alături de companii, ONG-uri, mediul academic și alte instituții publice.
Cu această ocazie, Ambasadorul Olandei în România, doamna Stella Ronner- Grubačić, a anunțat decizia Guvernului olandez de a sprijini vizita în Olanda a unui grup de aproximativ zece primari din România, care să se inspire din soluțiile inteligente prin care olandezii au ales să își dezvolte orașele. „În Olanda am găsit o soluție, faimoasele noastre biciclete. Pentru olandezi, este un lucru absolut obișnuit să meargă la serviciu cu bicicleta și cred că merită să nu uităm ca Olanda este singura țară în care sunt mai multe biciclete decât numărul de locuitori. Avem 16 milioane de locuitori și 18 milioane de biciclete”, a precizat Ambasadorul Olandei. În ceea ce privește mobilitatea electrică, care este tot mai populară, peste 30.000 de oameni folosesc sisteme de încărcare din orașele olandeze. În 2016, șoferii și-au încărcat mașinile pentru 25 milioane km, cât să dea ocol Pământului de 600 de ori. Olanda avea la finalul anului trecut 152.000 de vehicule electrice, iar Guvernul olandez și-a propus ca până în 2025, transportul public să folosească doar autobuze electrice. Patru Keynote Speakeri din Olanda au fost prezenți și au deschis cele patru paneluri de dezbateri.
Ministrul Comunicațiilor și Societății Informaționale, domnul Lucian Sova, prezent la deschiderea evenimentului, a declarat că este mare nevoie de adoptarea și a altor soluții în managementul autorităților decât cele clasice, iar tehnologia informației permite, mai ales că avem resurse în acest domeniu. “Tratez ca pe o oportunitate faptul că am ocazia să arăt că susțin acest concept. Foarte multe dintre comunitățile urbane se confruntă cu probleme de trafic, managementul resurselor umane, iluminat și altele. În aceste condiții, cred că este nevoie și susțin, în măsura în care voi putea, primarii care vor să aplice soluții de smart city. Managementul traficului poate să suplinească într-o bună măsură lipsa infrastructurii rutiere cu care se confruntă majoritatea comunităților“, a declarat ministrul.
Implementarea soluțiilor inteligente are nevoie de viteză mai mare la nivelul municipalităților din România, soluțiile oferite de companii ar trebui promovate iar Ghidul Smart City lansat în urmă cu doi ani de către Ministerul Comunicațiilor va trebui updatat în funcție de evoluțiile tehnologice și de nevoile comunităților, a declarat, cu aceeași ocazie, Marius Bostan, strategic advisor Fundația Națională a Tinerilor Manageri (FNTM) și fost ministru al Comunicațiilor și Societății Informaționale.
"Am vrea să accelerăm implementarea soluțiilor smart cu municipalitățile din România. În același timp, ne-am dori să promovăm soluții tehnologice noi de smart city care să fie adoptate cât mai repede de către municipalități. Modul cum facem acest lucru, cum finanțăm aceste soluții, reprezintă un prilej de discuție. Un alt element important pentru noi este Ghidul Smart City, lansat în urmă cu doi ani. Ne-am dori ca acest document să fie updatat la zi cu evoluțiile tehnologice și cu nevoile primarilor și comunităților. Poate fi un material util, alături de alte surse de informare. Ar fi minunat să fie creată o anexă cu cât mai multe soluții noi implementate de către companiile de tehnologie", a afirmat Marius Bostan.
În vederea unei administrații locale inteligente, compania Dell EMC a propus o singură platformă digitală pentru toate soluțiile legate de apă, electricitate, gaz și gunoi. ”Digitalizarea reprezintă o utilitate critică la fel ca apa, electricitatea și celelalte și trebuie tratată ca atare. Cu toate acestea, digitalul este unic deoarece conectează toate celelalte utilități. Acest lucru permite noi soluții și servicii pentru orașe care nu erau posibile înainte. Avem, spre exemplu, senzori în lămpi care trimit date în cloud și în funcție de importanța lor, pot fi analizate și descoperite diverse probleme - de ce a fost un bec aprins dacă senzorul de mișcare sau temperatură nu a detectat nimic în zonă. Încercăm să aducem toată inteligența artificială în cloud și să o corelăm”, a declarat Valentina Frângu, reprezentant Dell EMC. “O platformă Open Smart City creează încredere și transparență între oameni și sectorul public și promovează un mediu de colaborare și participare”, a adăugat Valentina Frângu.
Birocrația și coada de la ghișee și-ar putea găsi rezolvare în platforma Digitax, o inovație ce digitalizează comunicarea dintre instituții sau între instituții și cetățeni. Conform lui George Anghel, directorul general Digitax, ”vorbim despre o platformă accesibilă din browser, care leagă toate instituțiile între ele și care transformă toate teancurile de hârtii în informație digitală, toate acestea în condiții de maximă securitate și în conformitate cu ultimele reglementări venite de la UE. Practic toate orele petrecute în fața ghișeelor se rezumă la două clickuri”.
Pentru a integra toate soluțiile smart ale unui oraș, compania Synergetics a creat o aplicație de tip GIS, un sistem integrat care combină hardware, software și date spațiale în scopul captării, gestionării, analizării și afișării informațiilor referențiale geografic. GIS-ul permite utilizatorului să vizualizeze, să înțeleagă și să interpreteze datele în moduri care dezvăluie relații, modele și tendințe sub formă de hărți, rapoarte și diagrame. De exemplu, o harta vă poate spune unde se află un drum, în timp ce GIS poate arăta lățimea, starea sa, cât de mulți oameni îl folosesc, cât de aproape este un obiectiv de interes etc.
Smart Connectivity - Smart Citizens
O altă problemă ridicată a fost parcarea în marile orașe. Și de această dată una dintre companiile invitate, Telekom, a venit cu soluția potrivită, soluție care a fost deja implementată la Constanța. Conform lui Alexandru Nen, Solution architect la Telekom, ”un procent de 15-25% din problema congestionării traficului este generat de șoferii care sunt în căutarea unui loc de parcare”. Parcarea inteligentă propusă de Telekom arată exact câte locuri sunt disponibile, unde se găsesc și generează automat rapoarte pentru ca municipalitățile să știe permanent care este fluxul de utilizare al parcării. De asemenea, există și o aplicație pentru șoferi pentru a fi direcționați către cel mai apropiat loc de parcare.
Different Angle Cluster a lansat în cadrul evenimentului o aplicație pe care Clusterul a dezvoltat-o în colaborare cu Primăria Sectorului 3 din București, în sprijinul cetățenilor. Aplicația se numește S3 City Guide și reprezintă un ghid în care se regăsesc informații utile despre școli, grădinițe, piețe, secții de poliție, unități medicale și alte locații de interes de pe teritoriul sectorului. Ideea aplicației a pornit ca o inițiativă civică, aceasta fiind dezvoltată în mod voluntar de către echipa Different Angle și reprezintă modul în care membrii clusterului au înțeles să se implice activ și să contribuie la dezvoltarea comunității, sprijinind orașul în încercarea lui de a deveni smart. În momentul de față există varianta ce rulează pe platforma Apple, iOS, urmând ca în viitorul apropiat să fie disponibilă și pentru Android.
Pentru QUALITANCE, companie membră a clusterului Different Angle, clădiri inteligente înseamnă un spațiu personal, care să permită interacțiunea și care să funcționeze perfect. România anului 2017 are nevoie de tehnologii smart în diverse sectoare de activitate, sistemul de sănătate fiind unul dintre acestea. Spitalele necesită utilizarea soluțiilor IoT care să facă posibile măsurarea gradului de utilizare a echipamentelor moderne și cuantificarea fluxului operațional, dar și comunicarea dintre pacienți și aparținători.
Smart Street Lighting
Și iluminatul stradal și-a găsit o soluție de economisire a energiei și a banilor. Cu toții știm că energia electrică este costisitoare atât pentru cetățean, cât și pentru autorități, deși în cele din urmă tot cetățeanul suportă toate costurile. Tim Grootendorts, de la TVILIGHT Olanda, a propus ca fiecare bec să fie înlocuit cu unul led iar pe fiecare stâlp să fie montat câte un senzor care va aprinde becul doar în momentul în care cineva trece prin zonă. Iar monitorizarea se face centralizat. ”Gândiți-vă câtă risipă de energie electrică este generată de parcările goale și luminate sau de ce să nu gândim o soluție prin care intensitatea luminii să se regleze automat în funcție de lumina de afară” este de părere Tim Grootendorts. Implementările în România se vor face prin parteneriatul pe care TVILIGHT Olanda l-a încheiat cu firmele locale Cybernetics International și Aedillia Construct 98.
Din partea Low Power Smart City Italia, au fost prezenți Andrea Rondini – expert în sisteme integrate și sisteme de securitate avansate, creatorul și dezvoltatorul tehnologiei Power Line, Simone Massimiani – expert în realizarea de proiecte Linux Based și electronică avansată pentru gestionarea de la distanță a sistemelor și Liliana Manea – consultant investiții și expert în comunicare, reprezentant general România Low Power Smart City. “Din discuțiile și întâlnirile avute pe parcursul celor două zile de dezbateri, s-a relevat faptul că aplicațiile urbane ale tehnologiei Power Line și ale produselor asociate au fost deosebit de interesante. Astfel, s-au pus bazele unor colaborări de succes cu mai multe administrații publice, și este demn de menționat faptul că primul protocol de colaborare pentru implementarea tehnologiilor Low Power Smart City este în cadrul proiectului Alba Iulia Smart City”, a declarat Liliana Manea.
Urban Development, Green City
Că tot este o problemă de care se vorbește aproape săptămânal, deșeurile și-au găsit și ele o soluție la dezbaterea de ieri. Una dintre propuneri vine de la Green Group, o companie care a luat naștere la Buzău, dar care acum și-a mutat soluția și peste granițe, și care consideră deșeurile ca fiind resurse, nu gunoaie. Reprezentanții Green Group propun o platformă prin care este urmărit traseul deșeurilor, astfel încât ele să ajungă în fabricile de reciclare pe ruta cea mai scurtă. Tratând aceeași problemă, Arctos a prezentat un sistem inteligent de cântărire a deșeurilor prin cipuri montați pe pubele, care comunică cu utilajul pentru a monitoriza constant cantitatea de deșeuri colectate, generând automat rapoarte despre fiecare. ”Prin aceste rapoarte se asigură o comunicare permanentă între compania de salubrizare, autoritate, cetățean și reciclator”, a declarat în cadrul conferinței Mădălina Smochină, reprezentant Arctos.
Multe alte soluții au fost prezentate și dezbătute în cadrul evenimentului, acestea putând fi urmărite în direct prin transmisia live realizată prin intermediul portalului Calea Europeană. Cel mai important însă, a fost faptul că participanții la eveniment au avut oportunitatea de a interacționa și de a stabili întâlniri pentru a pune bazele unor parteneriate viitoare. Întâlnirile bilaterale au avut loc atât în timpul evenimentului cât și a doua zi.