Piața globală de gamificare va înregistra o creștere de 41.8% în perioada 2016-2022, atingând suma de 22.913.0 milioane de dolari până în 2022. Potrivit unui studiu recent, această creștere se reflectă în performanțele angajaților. Dintre participanții la studiu, 79% au declarat că elementele de joc introduse în mediul de lucru îi face pe angajați mai productivi.
Ce este gamificarea?
O dată cu apariția termenului de gamificare, specialiștii și distribuitorii l-au asociat cu ideea de software dedicat productivității vânzărilor sau fidelizării angajaților. Gamificarea este însă o platformă de sine stătătoare și va deveni un software foarte bine construit datorită accentului pe care îl pune pe experiența utilizatorului.
Aceasta este o veste bună pentru profesioniștii din domeniul HR (resurse umane) pentru că ea implică integrarea unor elemente de joc (game) în soluțiile software dedicate.
Ce trebuie să aibă în vedere specialiștii care aleg un software de gamificare de sine stătător?
• Alegerea trebuie să aibă la bază un obiectiv organizațional solid
• Specialiștii trebuie să înțeleagă ce anume îi motivează pe angajați, înainte să aleagă o soluție sau alta
• Specialistul trebuie să știe că software-ul de gamificare nu rezolvă o problemă
JOB sau joc?
Introducerea software-ului de gamficare poate însemna pentru unii ineficiență la locul de muncă. Gamificarea are într-adevăr lipsurile ei, însă rareori se întâmplă să-i distragă pe angajați și să-i facă mai puțin productivi. Din contră, acest tip de software introduce la locul de muncă elemente de noutate, contribuind la progresul angajaților.
De exemplu, compania Slalom Consulting, cu peste 2000 de angajați avea nevoie de o îmbunătățire a comunicării interne. Pentru a rezolva această problemă, a creat o aplicație ce calcula scorul fiecărui angajat și publica un top al acestora. Această aplicație a crescut gradul de colaborare între angajați și i-a ajutat pe cei noi să se integreze rapid în colectiv.
Ce cuprinde Gamificarea?
• Loializarea consumatorului
• Pregătirea angajaților
• Competiția în vânzări
• Programe de sănătate
Cum poate departamentul de HR să aplice Gamificarea?
Flexibilitatea acestui software este dată de elemente legate atât de clienți, cât și de angajați. Pe măsură ce tehnologia evoluează, business-urile și, implicit, departamentele de HR încep să descopere beneficiile oferite de gamificare.
Sarcina departamentului de HR este aceea de a descoperi noi modalități de a valorifica elementele de joc pentru a a crea o atmosferă plăcută la birou și pentru a implica și loializa angajații.
Iată câteva exemple des utilizate:
• Sisteme de recunoaștere: aceste platforme aplică formatul de newsfeed al unei rețele sociale, punând accentul în mod deosebit pe actualizările companiei. De exemplu, atunci când un angajat își atinge targetul sau e promovat, platforma îi încurajează pe ceilalți să-l felicite.
• Aplicații de management al învățării: presupun integrarea elementelor de joc (premii pentru parcurgerea diferitelor module, modalități de a transforma experiența de lucru într-una plăcută) în activitățile de învățare (cursuri, traininguri).
• Programe de wellness: cum obiceiul de a merge la sala nu este tocmai plăcut pentru unii angajați, departamentul de HR utilizează gamificarea pentru a-i încuraja pe aceștia să o facă, oferindu-le vouchere la sălile de fitness.
• Loializarea și păstrarea angajaților: chestionarele aplicate pe angajați sunt foarte importante, în special în construirea unei culturi de business, pe care compania o poate utiliza pentru a atrage noi angajați. Din păcate, însă, un set de 20 de întrebări nu este cea mai strategică metodă de a măsura starea de spirit a angajaților. Tocmai de aceea, utilizarea chestionarelor scurte a devenit o metodă din ce în ce mai populară de a primi feedback.
Iată câteve exemple de instrumente gratuite de gamificare:
• Gioco: este o platformă ce include un panou de bord, pentru a crea insigne sau analize detaliate, ce se poate integra cu orice aplicație JavaScrpt sau Rails.
• Captain Up: caracteristicile acestei platforme, în varianta gratuită, includ: 10 insigne personalizate și opt nivele de analiză de bază.
• OpenBadges by Mozilla: programul ce stă în spatele browser-ului Firefox includ un instrument open-source ce permite oricui să câștige insigne pentru orice. Este o modalitate simplă de a crea insigne de merit pentru angajați, ideale pentru stimularea capacității angajaților.
• Serverul de gamificare NGA: este o platformă de gamificare de tip open-source, lansată de NGA (Nationa Geospatial-Intelligence Agency) și oferită gratuit. Cu ajutorul ei se pot oferi premii, puncte sau insigne, care sunt personalizate cu ajutorul unei interfețe web.
• Zurmo: este un software CRM (Customer Relationship Management) de tip open-source, ce pune un accent deosebit pe gamificare.
• UserInfuser: este o platformă de gamificare de tip open-source, ce are ca scop creșterea implicării utilizatorilor pe site, dar se adaptează ușor la back-end. Modulele includ insigne, alerte în timp real, puncte și analize.
Implicarea și fidelizarea angajaților este în sarcina departamentului de HR, care trebuie să creeze un mediu plăcut pentru angajați, în care să-și îndeplinească sarcinile prin tehnicile jocului. Gamificarea poate transforma astfel task-urile zilnice într-unele mult mai atractive.
În cadrul platformei Softlead, există un set complex de aplicații dedicate departamentelor de resurse umane, ce pot fi accesate aici.