În cei 8 ani de existență ECOMpedia, piața de e-commerce a crescut anual cu câte două cifre, între 25 - 35% în fiecare an. Totodată, ultimul deceniu a adus și o schimbare în ceea ce privește produsele disponibile pentru comerțul online. Dacă la începutul anilor 2000 focusul era pe IT&C și electronice sau electrocasnice, în 2020 vorbim deja de materiale de construcție, alimente, produse de îngrijire personală sau haine.
„ECOMpedia și-a propus încă de la lansare să ajute 10.000 de magazine în acest proces de a migra din offline în online. Parte din acest ambițios target l-am atins. Am ajuns în acești 8 ani la peste 1,5 milioane de oameni din industria de e-commerce și marketing digital. Totodată, ne bucurăm să punem la dispoziția antreprenorilor un ghid complet pentru adaptarea la comerțul pe internet: «Tot ce trebuie să știi despre un MAGAZIN ONLINE, ghidul începătorului». Acesta a fost realizat împreună cu specialiștii de top din România. În 2020, deja am înregistrat peste 750 de descărcări și observăm astfel că încă e loc de creștere în e-commerce și ne bucurăm să le fim alături celor care fac primul pas în această industrie sau celor care vor să-și dezvolte afacerile”, a declarat Liviu Taloi, fondator ECOMpedia.
În acești 8 ani s-a produs și una dintre cele mai mari schimbări când vine vorba de consumatorul final. Navigatul și achiziția s-au mutat de pe computerul clasic pe telefon. Astfel, s-a produs o schimbare de paradigmă în comerțul online, ceea ce a influențat atât modalitățile de promovare, cât și îmbunătățirea infrastructurii magazinelor online.
Lecții pentru antreprenorii de azi și de mâine din industria e-commerce
Provocările crizei medicale din 2020 au demonstrat că încă este loc de creștere în zona e-commerce. Liviu Taloi, fondator ECOMpedia, indică și un procent care pune România în fața unei oportunități imense. Țara noastră are cea mai mică rată de IMM-uri care vând online, conform indicelui DESI. Doar 11% din IMM-urile din Romania vând online. Estimarea ECOMpedia este că sub 50% au site-uri pregătite pentru acest nou val de utilizatori care folosesc doar telefonul pentru a cumpăra.
Lecții învățate în 8 ani de ECOMpedia:
- Comerțul poate exista oriunde, de la un anunț pe o platformă social media până la un magazin online într-un marketplace pus la dispoziție de o platformă dedicată.
- Provocările sunt numeroase și trebuie luate în calcul înainte de debut, de la costuri și cerințe pentru dezvoltatorul magazinului online, până la metode de plată și logistica de livrare.
- Magazinul tău online trebuie lansat ieri, dacă se poate. Orice așteptare poate dăuna afacerii.
- Instruirea permanentă e vitală într-un domeniu atât de dinamic.
- Colaborarea cu echipa și partenerii e crucială în e-commerce.
ECOMpedia estimează că 2020 ar putea fi anul cu cea mai mare migrare offline - online, dar și o consolidare a activității pentru zona digitală a afacerii. O astfel de transformare va fi vizibilă atât pentru jucători mici, dar mai ales pentru jucătorii mari. Totodată, accentul va fi pus pe trei piloni de creștere și de câștigare a încrederii clienților: livrare, ambalare și siguranță sanitară sporită. Pe partea consumatorilor, Liviu Taloi preconizează că vor începe să cumpere mulți clienți noi care până acum nu au preferat cumpărăturile online.
„Principalii retaileri online, o parte fiind și clienții mei, au investit în creșterea departamentului de call center pentru a răspunde nevoilor unui val nou de clienți, de regulă novici în zona de e-commerce, cu răspunsuri simple și vocabular simplu. Vedem astfel această oportunitate majoră a e-commerce-ului care vine să scape de faliment multe industrii în acest moment. Acest nou val de clienți este atât un succes pentru comerțul online, cât și o provocare imensă pentru magazine, deoarece site-urile trebuie și mai mult simplificate și testate pentru aceștia, cu accent pe o abordare mai prietenoasă”, a afirmat Liviu Taloi, fondator ECOMpedia.