Digitalizarea 4.0 este văzută ca cea de-a 4-a revoluție industrială, fenomen ce marchează inovația în organizație și management a întregului lanț de valori a ciclului de viață a produsului.
Acest ciclu de viață este orientat spre creșterea cerințelor individuale ale consumatorului. Digitalizarea 4.0 se referă la conducerea lanțurilor de valori digitale ce creează competențe agile și orientate către piață.
Ce presupune Digitalizarea 4.0?
- Lanț valoric construit orizontal
- Conectivitate verticală
- Autonomie
- Produse inteligente ce sprijină procesul de producție
În Germania, 4.0 a rămas o abordare strategică de top în mobilizarea tehnologiilor digitale pentru a îmbunătăți competitivitatea diferitelor industrii și sectoare de industrie, prin intermediul internetului industrial IoT (Internet of Things).
Frank Ridder, vicepreședinte Gartner a împărtășit viziunea sa pentru a ajuta organizațiile să-și inițieze strategia de digitalizare 4.0. Iată care sunt sfaturile lui Frank Ridder:
- Organizația trebuie să-și stabilească obiectivele strategice. O organizație care are o strategie solidă pentru digitalizarea 4.0 are oportunitatea de a eficientiza procesul ce se stabilește între unitățile de business și operațiuni precum: procesul de producție, logistică sau customer care). În plus, această strategie ajută organizațiile să-și optimizeze procesele de aprovizionare sau inovare prin includerea informațiilor despre clienți.
- CEO-ul trebuie să pregătească organizația pentru această schimbare. Procesul de implementare trebuie să fie unul transparent, de calitate.
- CEO-ul trebuie să conștientizeze investițiile financiare în tehnologia de afaceri.
- CEO-ul trebuie să organizeze echipe speciale pentru digitalizarea afacerii (oameni talentați, calificați din interiorul organizației sau din afara ei).
- Trecerea la Digitalizarea 4.0 necesită un anumit nivel de schimbare și dobândirea de aptitudini noi la nivelul întregii organizații.â
Beneficiile Digitalizării 4.0
Piețele globale solicită mai multă flexibilitate și productivitate, progres în comunicare, metode competititve de inovare, producție și consum. Volumul de informații și circulația rapidă a acestora duc la:
- Optimizarea resurselor
- Scurtarea perioadei de timp
- Creșterea productivității
- Automatizarea proceselor de producție