Complexitatea unei aplicații software nu este indicatorul care decide tipologia instrumentelor de măsurare a performanțelor sale în interacțiunea cu utilizatorii sau impactul pe care îl are în raport cu piața de consum. Așadar, indiferent dacă este vorba despre o soluție informatică ce deține multiple funcționalități și module avansate sau dacă aplicația se rezumă la a oferi minime avantaje utilizatorului final, în spatele acestora se află direcții de afaceri care trebuie susținute constant.
Ce presupune performanța în cazul aplicațiilor software?
În cele mai multe dintre cazuri, performanța este idealul către care se tinde atunci când într-un sistem apar disfuncționalități. Cu siguranță, însă, o echipă completă de programare a unei soluții informatice nu ar trebui să aștepte finalul ciclului de dezvoltare pentru a configura și a analiza indicatorii de performanță.
În acest sens, dincolo de echipele de testare a capacităților tehnice ale aplicațiilor software, de oamenii specializați pe segmentul de management de produs, de forțele de marketing și de vânzări alocate, este nevoie de instrumente specializate în urmărirea metricilor dinamice ale performanțelor.
Care sunt cele mai utilizate tehnici și instrumente de măsurare a performanțelor în contextul aplicațiilor software?
- Metodologiile Agile – testarea funcționalităților după fiecare ciclu de dezvoltare (sprint)
- Metrici de susținere a liniilor de cod – cele mai multe dintre echipele de programatori aleg să folosească instrumente care să le ofere posibilitatea testării rapide a codului scris deja, ca măsură de simplificare a sistemelor, de evitare a posibilelor probleme înainte ca structura de cod să ajungă la echipa de testare propriu-zisă.
- Măsurarea calității – se face prin definirea unui program perfect funcțional (răspuns la solicitările utilizatorului, eficiență, optimizare, design, flexibilitate). Totodată, în urma feedback-ului primit din partea echipei de testare, se pot implementa indicatori privind numărul de erori apărut, raportat la timpul de soluționare și la importanță
- Software
- Aplicațiile software de tip Business Intelligence (BI) – prin modulele sale dedicate de măsurare, monitorizare și analiză a proceselor de bază și prin capacitatea de integrare cu alte soluții complexe, fie că este vorba despre o soluție informatică sau despre o afacere în sine.
Post implementare, indicatorii pot fi raportați la 2 axe:
- Eficacitate – principalele funcționalități agreate sunt dezvoltate și funcționale. Ca exemplu, un indicator suplimentar poate fi numărul de erori apărute post-implementare, agregat cu importanța acestora.
- Eficiență
- Încadrarea în bugetul stabilit
- Încadrarea în termenele stabilite
- Utilizarea minimă a resurselor (putem face referire atât la resursele sistemelor pe care aplicația rulează, sau la resursele de timp pe care utilizatorul le alocă în momentul în care operează în aplicație – usability)
În momentul de față, principalele standarde folosite în evaluarea dezvoltării și implementării de aplicații software sunt:
- ISO/IEC 25010:2011 – Sisteme și aplicații Software – Cerințe și evaluări
- ISO/IEC 15939:2007 - Sisteme și aplicații Software – Procesul de măsurare
- ISO/IEC 27034-1:2011 – IT – Tehnici de securitate pentru aplicații
Metrica |
Indicator |
Informații suplimentare |
Modalitate de calcul |
Timp |
Încadrare în termene |
|
Numărul de zile de întârziere |
Funcționalități |
Funcționalități planificate vs funcționalități livrate |
|
|
Costuri |
Cost planificat vs cost efective |
|
|
Calitate |
Numărul de erori apărute după implementare |
Indicatorul măsoară capacitatea de a identifica bugurile apărute înainte de lansarea în mediul de producție. Acest indicator se coroborează cu nivelul de gravitate al erorilor (Critice, grave, medii, puțin importante) |
[1-nr. Erori productie / nr. erori pre-testare] / 100 |
Calitate |
Timpul de remediere a erorilor |
Indicatorul măsoară modalitatea de a remedia problemele apărute, prin calcularea abaterii dintre termenele prevăzute în SLA și durata remedierii |
|
În luna aprilie, Softlead.ro (marketplace dedicat aplicațiilor software) a anunțat lansarea modului de tip Analytics, cu ajutorul căruia companiile producătoare de aplicații software listate pot monitoriza date despre profilul vizitatorilor paginii de companie, produselor, precum și tipologia căutărilor din cadrul platformei care au dus către paginile acestora, durate de staționare, statistici Social Media (distribuirea conținutului dedicat în cadrul rețelelor: Facebook, Twitter, LinkedIN, Google+).
În contextul fluxului de generare de lead-uri în industria IT&C, ca serviciu principal oferit de Softlead, posibilitatea aflării mai multor informații relevante despre potențialii achizitori ai aplicațiilor software comercializate de companiile producătoare listate pe Softlead este un avantaj extrem de important.