SEETEST 2014 este singura conferință despre testare software din Europa de Sud-Est. Temele conferinței s-au bazat exclusiv pe testarea soluțiilor software, cele mai bune metode și trenduri fiind punctate de unii dintre cei mai buni cunoscători în materie de testare.
Rex Black, Președintele RBCS, a vorbit despre tipologiile de testeri care vor seta trendurile în 2015 și după. Testarea software evoluează foarte rapid, fiind foarte greu pentru utilizatori să țină pasul cu tehnologia. Factorul-cheie este reprezentat de gradul de implicare, de performanță și de procesul de testare aplicate în producție, așa cum afirmă Black. Cele mai importante trenduri sunt date de: virtualizare și cloud computing-ul, metoda de testare Agile, explozia în spațiul de testare, volumul mare de date.
Metoda de testare Agile
- oferă provocări și oportunități pentru testeri
- automatizarea este foarte importantă (dar cum putem testa cât mai eficient?)
- practica și teoria nu vor avea același rezultat
Test Configuration Explode- „The cubic meter of devices”
- trebuie testat doar ceea ce contează cu adevărat
- securitatea software reprezintă un risc
- mixul de tactici de testare, echivalența și partiționarea pot să fie destul de scumpe
Explozia în spațiul de testare - The era of ” big data”
- volumul mare de date poate genera o falsă încredere
- testerii trebuie să ia în considerare cum aceste efecte vor modifica testarea
- accesul la diferite informații reprezintă o adevărată problemă
Testerii trebuie să parcurgă producția de date pentru a înțelege cu adevărat cum funcționează. Aptitudinile de tip Test automation sunt necesare, pentru că oferă avantajul de a lucra mai eficient cu metoda Agile, ce folosește instrumente Open Source.
Certificare tester
- există încă din 1980
- programul ISTQB este un program ce își propune să fixeze cunoștințe și nu reprezintă doar un program de training propriu-zis.
Criza financiară continuă să afecteze întregul domeniu. Infrastructura este avantajul în competiție. Testarea și calitatea contează. Firma Forester estimează un cost de 50 de miliarde de dolari în testare, dintre care 20 de miliarde de dolari sunt destinați doar serviciilor de testare outsourcing, în timp ce compania Garter afirmă că testarea reprezintă mai mult de 1% din bugetul IT. Costurile pierderilor se încadrează între 10-25% în bugetul IT și au o creștere exponențială.
Cu cât tehnologia avansează, cu atât costurile eșecurilor vor crește în mod exponențial.
Artur Gorski, Motorola Solutions, Polonia, a definit 6 simptome ce ajută la rezolvarea problemelor cauzate de root: definire, măsurare, analiză, control și viitor. De asemenea, acesta a prezentat o metodă folosită de către companie, Six Sigma, ce ajută la procesul de testare, reducând defectele și variația răspunsului sistemului. Acesta a precizat că pentru a atinge o anume performanță, trebuie ca procesul de depistare a erorilor să fie eficient, atât din punct de vedere al analizei cât și al resurselor.
Mircea Ioan Pop, Freescale, a prezentat soluția LARS (Linux testing Automation and Regression System) Testing Framework, folosită de către companie în procesul de testare. Rezultatele obținute în urma folosirii acestui sistem constau în resursele Lab, creșterea utilizări, monitorizare permanentă, reducerea costurilor, dezvoltarea softului, testarea de echipamente, un singur acces la toate resursele. În urma testării s-a constatat, pe baza unor calcule matematice, o economisire de 352.200K, costul inițial fiind de 734.800K, iar cel final de 362.200K. În concluzie, testarea de sistem necesită un proces complex, resurse de management centralizate pentru a dispune de o mai bună utilizare și costuri de dezvoltare odată cu avansarea tehnologiei.
Despre Centrul de Testare de Excelență a vorbit Erik van Veenendael, un tester experimentat, recunoscut la nivel internațional, fondatorul companiei Improve Quality Services BV. Acesta a punctat care sunt cei mai importanți factori într-un algoritm de testare.
În primul rând, testarea îmbunătățește importanța, mărimea și complexitatea sistemului, depistează defectele, și le remediază într-o oarecare măsură. Ca urmare a acestor teste, conform companiei Nokia, cererile pentru terminalele mobile se dublează la fiecare 6 luni, iar cele de produse software la fiecare 24 de luni (afirma compania Philips). Astfel, costul proiectelor de testare reprezintă cam 30-40% din costul total.
Un proiect dus la bun sfârșit, nu implică doar resurse financiare, ci și o echipă ce colaborează eficient, un proces bine structurat, toate acestea reprezentând cheia către îndeplinirea obiectivului. O definiție clară a leadership-ului o reprezintă “arta de a determina pe cineva să facă ceea ce dorești, pentru ca vrea sa facă acest lucru”, a precizat Erik. De asemenea acesta a subliniat faptul ca un obiectiv comun ce nu ar trebui să lipsească este politica de lucru, văzută ca un avantaj important, ce produce dezvoltarea calității, reduce timpul alocat marketing-ului, economisește bani, și îmbunătățește eficiența. Strategia de testare presupune marcarea obiectivelor, responsabilitate, organizare, tehnici de design.
La conferință au participat 180 de persoane, din 16 țări, iar printre speakeri au fost prezenți și Geoff Thompson, Experimentus, UK, Graham Bath, T-System, Germania, Yaron Tsubery, Enghouse, Israel, și Vipul Kocher, Pure Testing, India, care au prezentat diferite tutoriale, precum testarea Agile, cat de important este procesul de testare, soft skill-uri ale managerilor, riscuri apărute, performanța testării cât și testarea pe device-uri mobile.