“Fără investiții masive în software și tehnologii inteligente de gestionare a afacerilor, companiile românești vor rămâne în afara Europei. E utopic să crezi că poți concura de la egal la egal pe piața Uniunii Europene fără a avea un minim control asupra a ceea ce produci, asupra a ceea ce vinzi, asupra cheltuielilor sau veniturilor din diverse linii de business. Ori acest control nu se poate obține fără tehnologii moderne. Am întâlnit chiar și în 2018 companii unde se lucrează cu aplicații rudimentare sau chiar manual. De altfel, chiar studiile Eurostat arată că în România, în 2017, doar 17% dintre companii aveau un ERP implementat și doar 13% o soluție CRM. Suntem destul de departe de restul țărilor membre. Potențialul de creștere este enorm însă și ultimele 6 luni ale acestui an ne-a dovedit acest lucru, piața fiind mult mai activă în acest domeniu”, declară Cristi Cozic, Country Manager la Entersoft România.
Tendințe de dezvoltare a pieței de soluții de business integrate în 2019
Dată fiind rata redusă de adopție a soluțiilor de creștere a afacerilor, Entersoft România estimează că în 2019 se va resimți o creștere mai mare a cererilor pentru proiecte ERP/CRM/WMS, cu cel puțin 25% față de 2018.
Companiile se vor orienta tot mai mult către soluții în cloud, în special pentru că acestea permit nu doar implementarea mai rapidă a oricărei platforme de business, dar și investiții mai mici în infrastructură și mentenanța ei. Cloud-ul este una dintre optiunile preferate în toate țările dezvoltate pentru că oferă totodată o flexibilitate mare în alocarea resurselor, acestea putând fi ajustate în funcție de dezvoltarea companiei.
Mobilitatea tot mai mare a angajaților, lucrul de la distanță în medii urbane tot mai aglomerate, vor determina companiile în perioada următoare să ia în considerare tot mai mult investițiile în soluții de business mobile. În următorii ani va deveni esențial accesul rapid, de la distanță, în timp real, la rapoarte despre vânzările zilnice, cash-ul colectat, programarea plăților către furnizori sau verificarea creditelor clienților sau partenerilor de afaceri, stocurile existente și planificarea aprovizionării în vederea producției.
În retail, companiile au cunoscut în ultimii ani cu o dezvoltare accelerată a business-ului mai ales în mediul online. Totuși dezvoltarea în continuare a afacerilor în mediile digitale nu va fi posibilă pentru o perioadă îndelungată decât cu ajutorul unor platforme software de încredere. Un WMS puternic va asigura optimizarea stocurilor, a intrărilor și ieșirilor din depozite, totul coordonat perfect cu sistemul ERP, platforma eCommerce și alte soluții de business.
“În 2019, companiile vor avea mai mult curaj în abordarea soluțiilor alternative de finanțare a investițiilor în software și vor apela tot mai mult la fonduri europene, sisteme de leasing sau achiziție de licențiere în sistem abonament – SaaS. Astfel nu vor bloca în bugete întreaga valoare a proiectului pentru o perioadă scurtă, ci vor planifica investiția în mai multe etape. Nu foarte multe companii știu însă de existența acestor opțiuni care le pot ajuta în următorii ani să beneficieze la maximum de noile tehnologii”, completează reprezentantul Entersoft România.
În 2019 se vor căuta tot mai mult sistemele integrate de software pentru creșterea afacerilor, platforme care să includă cel puțin module ERP și CRM și care, la nevoie, să fie extinse cu soluții WMS, SFA (Sales Force Automation), Business Intelligence și alte soluții specifice.
Dacă în 2017, adopția ERP era de numai 17%, Entersoft România estimează o creștere la cel puțin 25%-30% până în 2020.