Studiul a fost realizat de VTEX, platforma de comerţ digital pentru branduri şi retaileri de tip enterprise, în colaborare cu firma de cercetare de piaţă MKOR Consulting.
Cu cât o afacere este mai mare, cu atât preferă să aibă şi magazine fizice, spre deosebire de retailerii mici, care se axează pe vânzarea online, arată studiul, la care au participat peste 200 de retaileri din diverse domenii din România.
În acelaşi timp, cu cât un retailer este mai mare, cu atât întâmpină mai multe provocări şi dificultăţi privind gestionarea comenzilor online, o parte importantă dintre aceştia intenţionând să schimbe platforma de ecommerce în viitorul apropiat.
Totodată, cele mai multe IMM-uri din retail se axează direct pe vânzarea online, iar consumatorii români vor o experienţă de shopping complet digitalizată.
„Analizele noastre arată că principalele dificultăţi pe care le au retailerii online se referă la abandonarea coşului de cumpărături (21%), mediul competitiv (21%) sau aprovizionarea şi livrarea (18%). La acestea se adaugă provocări legate de conversia vizitelor în achiziţii (17%), atragerea clienţilor potriviţi (17%) şi fidelizarea clienţilor (14%). Astfel, ne aşteptăm ca magazinele online să se concentreze mai mult pe funcţionalităţi noi şi pe adoptarea unor noi trenduri pentru a îmbunătăţi experienţa de cumpărare”, a afirmat Corina Cimpoca, Marketing Consultant & Fondator MKOR Consulting.
Studiul VTEX şi MKOR mai arată că pandemia COVID-19 a avut un efect pozitiv asupra pieţei de ecommerce din România, astfel că, în perioada 2020-2022, au fost înregistrate următoarele creşteri: comenzi online – 57%, portofoliu de produse sau servicii – 62%, tranzacţii online – 63%, numărul canalelor de vânzări – 34%, numărul furnizorilor – 42%, trafic pe site – 58%, numărul de angajaţi – 30%, bugetul de marketing – 48%.
„Deşi piaţa din România şi-a continuat trendul ascendent, în ultimul an s-au observat mai multe schimbări care o vor impacta pe termen lung. Una este orientarea brandurilor spre platforme mai solide şi mai bine adaptate cerinţelor consumatorului – aproape 15% din cei intervievaţi şi-au exprimat intenţia de a migra spre o nouă platformă în următoarele 12 luni. De ce? Primul motiv ar fi că pandemia a îndreptat foarte mulţi cumpărători spre online, cumpărători care au început să-şi dorească o experienţă de cumpărare completă, cu checkout simplu, metode multiple de plată şi livrare rapidă. Al doilea motiv ar fi că multe magazine au crescut rapid în ultimii trei ani şi acum constată că nu mai pot scala: nu pot susţine un număr ridicat de comenzi, nu pot dezvolta noi module, nu se pot integra şi aşa mai departe. Acest trend spre migrarea platformei, alături de cel al deschiderii de marketplace-uri şi al listării pe ele, vor transforma piaţa locală de ecommerce într-una mult mai conectat şi adaptat la comerţul european”, a afirmat Cristi Movilă, Eastern Europe General Manager & EMEA SVP în cadrul VTEX.
În ceea ce priveşte canalele de promovare folosite de retailerii din ecommerce, studiul VTEX şi MKOR arată că cei mai mulţi (68%) folosesc canale social media pentru campanii prin care să-şi promoveze magazinele online şi produsele, urmate de Google Ads (66%) şi SEO (40%). Retailerii online apelează şi la content marketing (38%), email marketing (32%) sau marketing afiliat/influenceri (29%) pentru a atrage clienţi şi a-şi creşte vânzările.