- Un serviciu digital prezentat la MWC şi care a fi introdus în 2018 este BMW Digital Key. Acesta va face posibilă deblocarea unui BMW prin intermediul smartphone-ului. Mai mult, proprietarul automobilului poate dispune de până la şase copii digitale ale cheii pentru a le împărtăşi cu alţi utilizatori.
- Conectivitatea extinsă va reprezenta şi o cerinţă esenţială pentru condusul autonom din viitor. Pentru aceasta, zona exterioară a standului BMW Group va avea un BMW i3 în acţiune ca parte a prezentării concepute să demonstreze că, într-un viitor nu foarte îndepărtat, condusul autonom (Nivelul 5) va deveni realitate.
- O nouă abordare tehnologică pentru conectivitate completă între smartphone-uri şi automobile va fi prezentată în cadrul expoziţiei. Curând, eSIM va face posibilă utilizarea contractul de telefonie mobilă al utilizatorului în automobil, deschizând drumul pentru o gamă largă de funcţii.
Locaţia BMW Group: zona exterioară din faţa Pavilionului 5 / Boxa OA3B. 140.
Experienţa BMW Connected
Cu acces inteligent pentru mai multă flexibilitate
La expoziţia de la Barcelona, BMW Group prezintă o nouă funcţie care un pas înainte spre integrarea automobilului în stilul de viaţă digital al conducătorului BMW. În prezent, clienţii au deja posibilitatea (în mai multe ţări, dar nu şi în România) de a utiliza servicii digitale şi personalizate dintr-o mare varietate de surse în timp ce îşi planifică călătoria - inclusiv smartphone-uri, Google Asistent, Apple Watches şi Amazon Alexa - înainte de a urca în BMW. Odată ajunşi în automobil, conectivitatea perfectă continuă sub formă de facilităţi precum accesul la conturile de e-mail (Microsoft 360), integrarea Skype for Business şi posibilitatea de a importa o adresă de destinaţie de pe un smartphone direct în sistemul de navigaţie al automobilului. Următorul pas logic va transforma smartphone-urile în cheia automobilului.
BMW Digital Key permite deschiderea şi închiderea automobilului cu un smartphone. Odată ajuns în automobil, motorul poate fi pornit cu ajutorul plăcii de încărcare wireless (Wireless Charging Pad). Şi nu este totul, deoarece serviciile digitale vor constitui baza pentru o mai mare personalizare şi flexibilitate în toate privinţele. De exemplu, cheia digitală (Digital Key) va permite proprietarilor să selecteze până la cinci alte persoane cărora să le ofere cheia automobilului. Când este lansată pentru prima dată, Digital Key va fi accesibilă de la smartphone-uri prin intermediul BMW Connected şi va fi disponibilă iniţial pentru toate smartphone-urile Samsung (cu capacitate NFC).
BMW Digital Key va fi disponibilă din iulie 2018. În viitor, o facilitate de actualizare software va permite transferul over-the-air a noilor funcţii şi servicii digitale către automobilul utilizatorului, aşa cum este şi aceasta.
Experienţa BMW Personal CoPilot
Condusul autonom (Nivelul 5) prezentat cu un BMW i3
Progres de la condus asistat la condus complet automatizat şi autonom
De-a lungul ultimilor ani, în cadrul diferitelor evenimente, BMW Group a demonstrat elementele esenţiale necesare condusului autonom şi o va face din nou la ediţia din acest an a Mobile World Congress. Încă din 2006, un BMW Seria 3 a parcurs singur circuitul de la Hockenheim. În 2014, un prototip autonom din cadrul BMW Group a efectuat, în premieră, derapaje controlate pe Las Vegas Speedway, dovedind că şi condusul fără pilot la limitele perfomanţei este pe cale să devină realitate. Prin achiziţia unei participaţii la HERE în 2014 şi colaborarea cu Intel, Mobileye (cu începere din 2016) şi alţi parteneri, BMW Group a iniţiat dezvoltarea BMW iNext pentru producţia de serie. Când va fi lansat în 2021, noul automobil va impune noi repere prin conceptul electric complet conectat şi foarte automatizat.
Drumul spre condusul autonom / de la Nivelul 0 la Nivelul 5
Nivelul 0 descrie un automobil care se deplasează fără nici o formă a funcţiilor de asistenţă. Responsabilitatea condusului îi revine conducătorului în orice moment.
Nivelul 1
Acesta se referă la primele sisteme de asistenţă, care ajută la un condus confortabil şi sigur, cu funcţii precum tempomat, care menţin automobilul în mişcare la o anumită viteză (funcţii precum ABS sau DSC/ESP).
Nivelul 2 (în prezent)
Sistemele de asistare a conducătorului reprezintă o etapă preliminară a condusului autonom. În orice moment, conducătorul este responsabil pentru misiunea condusului (funcţii precum tempomat, asistent de parcare sau traffic jam assist).
Nivelul 3 (începând din 2021 cu BMW iNext)
După atingerea nivelului 3, conducătorul şi automobilul vor putea să-şi împărtăşească responsabilitatea pentru controlul maşinii. În timpul condusului foarte automatizat în trafic care se deplasează în aceeaşi direcţie şi care este separat de traficul din sens opus, conducătorul va putea efectua activităţi secundare în automobil pentru perioade mai lungi de timp sau se va relaxa (eyes off). Cu toate acestea, conducătorii trebuie să fie în continuare în poziţia de a prelua din nou misiunea condusului într-un interval de timp rezonabil (câteva secunde), când acest lucru este solicitat de sistem.
Nivelul 4 (începând din 2021 cu rezerve tehnice, BMW iNext)
Condus complet autonom în trafic urban şi - într-o versiune cu funcţionalitate extinsă - în trafic care se deplasează în aceeaşi direcţie şi este separat de traficul din sens opus. Dacă este necesar, conducătorul poate dormi în călătoriile pe distanţe lungi. Diferenţa principală în comparaţie cu nivelul 3: intervalul de timp pentru preluarea din nou a controlului este mult mai lung (mind off).
Nivelul 5 (dezvoltare în paralel cu nivelurile 3 şi 4, aşteptat să fie posibil după 2020 sub forma unor proiecte-pilot):
Condus autonom. Pasagerii stau în automobil fără nici o implicare în condus; permisul de conducere nu este necesar (driver off/fără conducător). Presupunând că automobilul este echipat cu pedale şi volan, conducătorul poate prelua misiunea dacă îşi doreşte, dar niciodată nu va fi obligat să facă acest lucru.
Prezentarea la MWC Barcelona 2018
Expoziţia Autonomous Driving, prezentată de BMW Group la MWC 2018 de la Barcelona, aruncă o privire către funcţionalitatea şi interacţiunea cu automobilele de Nivelul 4 şi Nivelul 5. Un model BMW i3 oferă o demonstraţie impresionantă a modului în care tehnologia condusului complet automatizat poate transforma viitorul mobilităţii personale. În cadrul expoziţiei, BMW i3 porneşte (fără cineva la bord), este apelat de proprietar prin intermediul unui smartphone - în acest caz, un vizitator al expoziţiei - pentru a-l prelua. Automobilul poate fi trimis la un anumit punct de preluare, smartphone-ul fiind folosit pentru autorizarea accesului odată ce soseşte. O altă opţiune de autentificare ilustrată în cadrul expoziţiei este prototipul afişajului exterior, care îl şi salută pe vizitator după numele lui. Acest afişaj face posibilă deblocarea uşilor automobilului prin control tactil, ca alternativă la utilizarea aplicaţiei de smartphone. Atâta timp cât nu va mai fi necesar (în scenariul pentru Nivelul 5) ca oricare dintre ocupanţi să fie implicat direct în misiunea condusului, un sistem Rear Seat Entertainment cu design-prototip iniţiază călătoria. Adresa destinaţiei este transferată în prealabil în automobil prin intermediul aplicaţiei pentru smartphone. Locul conducătorului rămâne liber. Datorită mecanismelor de siguranţă implementate, călătoria poate începe odată ce toţi pasagerii şi-au fixat centurile de siguranţă.
Cum nu mai este necesară vreo intervenţie pe parcursul călătoriei complet automatizate, vizitatorii expoziţiei îşi pot petrece timpul la bordul automobilului aşa cum doresc sau pot explora sistemul de entertainment, care poate fi utilizat şi pentru a iniţia opriri pe traseu. De asemenea, este posibil controlul funcţiilor automobilului (acesta este ilustrat la standul expoziţional de claxon, farurile intermitente şi închiderea/deschiderea uşilor). Odată ajuns la destinaţie, vizitatorul închide maşina cu ajutorul afişajului exterior, apoi automobilul se parchează singur.
Tehnologia de conectivitate
O privire spre viitor: tehnologiile BMW eSIM şi drumul spre conectivitate 5G
Cardul eSIM încorporat, care este inclus standard la toate modelele BMW cu începere din august 2016, inclusiv în România, permite deja ca un automobil BMW să schimbe operatorul în funcţie de recepţie (de exemplu, când este condus într-o altă ţară) şi astfel să garanteze disponibilitate continuă a serviciilor BMW Connected Drive. Datorită evoluţiilor făcute cu unitatea de control al comunicaţiilor şi adăugării unui al doilea eSIM, clienţii vor putea să beneficieze în viitor de mai multă flexibilitate în utilizare. De exemplu această tehnologie va permite ca BMW să fie conectat cu contractul de telefonie mobilă existent al utilizatorului, ceea ce înseamnă că automobilul va avea două carduri SIM active care pot fi folosite simultan.
Avantajul integrării automobilului într-un contract de telefonie mobilă este că permite ca funcţiile selectate să funcţioneze prin intermediul celui de-al doilea eSIM în locul dispozitivului mobil. Apelurile pot fi primite direct de către maşină, de exemplu, iar conexiunea stabilită prin intermediul cardului eSIM încorporat şi a antenei BMW are ca rezultat o recepţie perfectă.
Uşor şi direct din automobilul lor, clienţii pot rezerva deja o cantitate suplimentară de date pentru hotspotul WiFi integrat în BMW. Cel de-al doilea eSIM le va oferi flexibilitatea de a putea utiliza în BMW opţiuni de date sau alte opţiuni din contractul existent. Cu alte cuvinte, eSIM va funcţiona ca o variantă electronică a opţiunii multiSIM oferită deja de furnizori.
Un exemplu al viitoarei tehnologii eSIM va fi demonstrat la standul BMW. Prototipul eSIM expus a fost dezvoltat în comun cu Telekom, AT&T, G&D şi Intel. Standurile de prezentare ale partenerilor oferă informaţii suplimentare despre această tehnologie.
Cooperative Intelligent Transport Systems (C-ITS / Sistemul de transport inteligent pentru cooperare) pot contribui la creşterea eficienţei traficului şi la reducerea semnificativă a numărului de accidente prin schimbul de informaţii relevante pentru siguranţa rutieră. În prezent, BMW Group are aproximativ 10 milioane de automobile conectate pe şosea. De la lansarea noului BMW Seria 7 în 2015, automobilele echipate corespunzător vin cu o varietate de senzori pentru precum avertizările de pericol şi transmiterea acestor informaţii de siguranţă în timp real prin intermediul sistemului BMW Connected Drive. BMW Group a început lansarea serviciilor C-ITS în 2013, cu informaţii live privind staţiile de încărcare, benzinării şi informaţiile de parcare. În prezent, conducătorii BMW primesc o serie de informaţii despre trafic, cum ar fi avertismente privind pericolele, limite de viteză, avertizări privind accidentele, alerte privind deplasarea pe sens greşit, informaţii privind locuri de parcare stradale şi multe altele.
Începând cu mijlocul anului 2019, BMW Group va începe să ofere şi mai multe servicii de conectivitate şi informaţii, inclusiv informaţii despre lucrări la drumuri, cereri din partea autorităţilor pentru a forma coridoare pentru vehicule de urgenţă şi mesaje de avertizare cum ar fi limitele de viteză dinamice. Prin furnizarea acestor servicii, BMW susţine pe deplin aplicarea directivei UE ITS 2010 a Uniunii Europene, cu servicii suplimenatare programate pentru lansare în 2019.
Unul dintre obiectivele BMW Group este condusul autonom conectat şi prin cooperare. Prin urmare, compania se concentrează deja pe dezvoltarea şi implementarea cazurilor şi serviciilor de utilizare cooperativă. Comunicarea bidirecţională între utilizatorii rutieri este un aspect-cheie în viitorul mobilităţii, motiv pentru care BMW Group lucrează la implementarea tehnologiei wireless Cellular Vehicle-to-Everything (C-V2X), bazată pe LTE, care oferă beneficii de neegalat pentru dezvoltarea ecosistemului 5G.
BMW Group este deja lider în implementarea mesajelor privind siguranţa traficului bazate pe tehnologia mobilă susţinută din backend (LTE), cum ar fi avertizările privind pericolele, accidentele, bancurile de ceaţă şi ploaia torenţială, pentru a numi doar câteva. Acestea vor fi completate în următoarele câteva luni de lansarea tehnologiei de comunicaţii directe C-V2X în gama de frecvenţe alocate, permiţând mesaje de trafic sensibile la timp. Neutralitatea tehnologică a drepturilor de utilizare pentru banda de frecvenţă de 5,9 GHz este factorul-cheie pentru mobilitatea conectată, cooperativă şi automatizată, care este capabilă să reducă numărul de accidente şi să sporească eficienţa în întregul sector al transporturilor.