Transformarea industriilor și a modelelor de afaceri pe fondul accelerării inovației și consolidării tehnologiilor disruptive plasează industria de IT într-o nouă etapă de evoluție. O privire actualizată asupra acestui sector arată faptul că schimbarea este singura constantă unanim recunoscută și validată. În acest context, viitorul aparține companiilor care se bazează pe dezvoltarea unor modele de afaceri agile, adaptabile și sustenabile.
„Viitorul aparține companiilor conectate în permanenţă la transformările digitale. În momentul actual, consider esenţială capabilitatea organizaţiilor de a-şi retrasa strategia de afaceri ca răspuns la provocările tehnologice. În acest context, specialiștii noştri menţionează următoarele tendințe care vor marca piața serviciilor de IT în anul 2017”, a declarat Bogdan Pelinescu, Managing Director, Luxoft România.
- Realitatea augmentată în industria Automotive
Realitatea virtuală și realitatea augmentată se fac tot mai remarcate în diferite domenii de activitate. În zona Automotive, de exemplu, soluții precum Head Up Display pe tot parbrizul (HUD cu realitate augmentată) vor deveni tot mai prezente. În 2017, vom asista la consolidarea elementelor de realitate augmentată (AR) pentru a îmbunătăți gradul de interactivitate a computerului de bord și pentru a asista șoferii în diferite operațiuni. Soluțiile de realitate augmentată care indică obstacolele de pe drum sau care afișează trasee vor deveni tot mai răspândite.
- Big data și cloud
Cloud computing-ul continuă dezvoltarea și în 2017, după ce anul trecut a fost subiectul investițiilor masive din partea companiilor. Scopul este ca software-ul să poată fi accesat de oriunde. Ca atare, cererea pentru soluțiile de tip cloud se va păstra ca parte a obiectivelor de optimizare a serviciilor software prin reducerea costurilor de implementare și întreţinere, printre altele. Cu toate acestea, pe măsură ce piaţa se va maturiza, se va simţi nevoia optimizării cheltuielilor de cloud computing, pe lângă necesitatea dezvoltării unor specialişti în arhitectură de cloud chiar în cadrul organizaţiei.
Accesul la baze de date tot mai mari reprezintă o oportunitate pentru companii, însă provocarea constă în a găsi instrumentele necesare prelucrării acestora. În ceea ce priveşte Big Data Analytics, anul acesta accentul se va pune pe tehnologii care permit procesarea rapidă a datelor în timp real. Din câte putem observa, framework-ul Apache Spark a luat deja avans în faţa interfeţei MapReduce. Un alt aspect demn de menţionat este legat de algoritmii “deep learning”, vorbim practic aici despre reţele neuronale artificiale care pot găsi corelări în volumul imens de date nestructurate, utilizând scheme de gândire pe care creierul uman nu le-ar folosi.
- Internet of Things
Internet of Things (IoT) stă la baza transformării digitale care dictează în prezent modul în care oamenii și dispozitivele interacționează. În 2017, IoT-ul își va continua drumul spre transformarea în Internet of Everything care conectează oameni, dispozitive și locuri. Se estimează că până în 2020 vor exista peste 50 de miliarde de dispozitive conectate în toată lumea. În acest context, este evidentă vulnerabilitatea crescută a dispozitivelor în faţa atacurilor DDoS. Prin automatizarea şi codificarea tranzacţiilor de afaceri, utilizarea Blockchain va avea un rol major în sporirea securităţii şi în protejarea datelor confidenţiale ale părţilor implicate. Totodată, machine learning va fi folosit din ce în ce mai mult pentru detectarea diverselor anomalii în reţea, având în vedere multitudinea şi varietatea dispozitivelor implicate în IoT.
- Soluții de comunicații unificate implementate în cloud
Fie că vorbim de interacţiunea în timp real sau de discuţiile care se desfăşoară prin email, integrarea canalelor de comunicare se impune tot mai mult pe agenda companiilor, indiferent de domeniul lor de activitate. Organizațiile îşi doresc o comunicare fluidă cu angajaţii sau partenerii lor de afaceri, indiferent de localizarea geografică a acestora. Astfel, sunt din ce în ce mai căutate soluţiile de Unified Communications as a Service (UCaaS) care să permită o colaborare fără întreruperi şi acces real-time la informaţii de orice tip. De asemenea, fiind implementate în cloud, orice upgrade se va produce fără perturbări în activitatea utilizatorilor.
- Securitatea cibernetică
Nu mai este o noutate faptul că tehnologizarea și conectivitatea vin la pachet cu breșe de securitate. De exemplu, vom vedea amenințări contra sistemelor de automatizare industrială care se regăsesc la nivelul roboților industriali. Pentru dezvoltatorii de soluții software, acest lucru înseamnă o provocare de a dezvolta soluții tot mai complexe de prevenire a acestui tip de infracționalitate.