Aproximativ 70% dintre start-up-urile de tehnologie românești au fost afectate de COVID19, potrivit primului studiu „Impactul COVID19 asupra Start-up-urilor de tehnologie din România” inițiat de Romanian Tech Startups Association (ROTSA), în parteneriat cu peste 130 de actori ai ecosistemului național de start-up-uri.
Cercetarea care a stat la baza studiului a fost realizată în perioada februarie - martie 2021 pe un eșantion de 117 start-up-uri de tehnologie din România.
Studiul, care va fi lansat astăzi, 13 iulie, poate fi accesat AICI.
Studiul va fi prezentat în cadrul unui eveniment de lansare, de la ora 17.00. Participarea la eveniment se poate realiza prin înscrierea la acest link.
Pentru a lua decizii în vederea atenuării impactului pandemiei, fondatorii start-up-urilor s-au consultat cu întreaga echipă (50%) sau cu consiliul consultativ, cu mentorii și antrenorii (49%), în timp ce 39% au primit sfaturi de la alți antreprenori. Răspunsul start-up-urilor în față pandemiei a fost influențat de nivelul de dezvoltare și maturitate (ani în piață, număr de angajați și venituri). Am observat că start-up-urile au făcut schimbări în trei mari zone: angajați, financiar și poziționare în piață. În timp ce unele start-up-uri și-au redus toate operațiunile, altele au mers în direcția opusă și și-au crescut echipele și investițiile. Alții au balansat diminuarea costurilor administrative cu expansiunea echipei, sau creșterea bugetelor de marketing pentru a câștiga un procent mai mare din piață.
Start-up-urile de tehnologie românești au în medie venituri de 150.000 de euro
Profilul start-up-urilor de tehnologie din România este: organizație înregistrată local, activă pe piață de mai puțin de 4 ani, cu mai puțin de 4 angajați și o cifra de afaceri de aprox 150.000 de euro pe an.
Cel mai prosper ecosistem de start-up-uri de tehnologie locale se află în București, care este urmat de Cluj, Timiș și Bihor. De asemenea, cea mai semnificativă evoluție a ecosistemului de start-up-uri din România a avut loc în 2017, când numărul de start-up-uri tehnologice nou-înființate aproape s-a triplat față de anul precedent.
Principalele piețe reprezentate sau vizate de ecosistemul de start-up-uri din România sunt în Europa, în Franța, Spania, Italia și, în timp ce 41% dintre respondenți indică SUA drept piața principală.
Cele mai mari venituri și cei mai mulți angajați sunt în automatizare, fintech și marketing
Start-up-urile cu cel mai mare număr de angajați sunt cele din categoriile fintech (35,2%), automatizare (35,2%) și marketing (14,2%). Pe de alta parte, start-up-urile cu cele mai mari venituri se regăsesc în aceleași categorii: Automatizare (38,1%), Fintech (31,8%) și Marketing (12,1%).
Principala provocare a start-up-urilor de tehnologie este nevoia de finanțare pentru susținerea operațiunilor și extindere. Principala sursă de finanțare a start-up-urilor de tehnologie este autofinanțarea, în timp ce 36% dintre acestea au realizat strângere de fonduri private (Business Angels 23%, VC 9%, Equity Crowdfunding 4%).
“Studiul prezintă impactul pandemiei asupra start-up-urilor de tehnologie, dar, totodată, identifică strategii, programe și servicii menite să accelereze dezvoltarea sectorului antreprenorial în domeniul tehnologiei. Odată cu acest studiu, lansăm ROTSA Digital Hub, o inițiativă prin care susținem start-up-urile de tehnologie, energie, sustenabilitate, energie regenerabilă prin trei tipuri de acțiuni: mapare, promovare gratuită, mentorat și educație”, declară Cristiana Bogățeanu, Director Executiv ROTSA.
ROTSA Digital Hub va realiza o hartă interactivă a start-up-urilor de tehnologie și a investitorilor de tip business angel, va publica articole săptămânale dedicate câte unui start-up, va organiza hackathoane urmate de programe de incubare și acțiuni de mentorat în parteneriat cu rețeaua de colaboratori. De asemenea, se află în curs de elaborare, tot printr-o acțiune comună, un dicționar de termeni specifici domeniului de start-up-urilor.
ROTSA Digital Hub va face parte din rețeaua de 9 hub-uri digitale corespunzătoare fiecăruia dintre partenerii din cadrul proiectului Danube Energy+. Danube Energy + este un proiect care se desfășoară în 9 țări europene (Bulgaria, Cehia, Croația, Germania, România, Serbia, Slovacia, Slovenia, Ucraina) și vizează orice entuziast până în 35 de ani cu idei de transformare a sistemului energetic într-unul verde. Proiectul, cu o durată de 3 ani își propune să accelereze dezvoltarea unor start-up-uri inovatoare în regiune care să contribuie la transformarea durabilă a sistemului energetic. Danube Energy + se încheie în România astăzi, 13 iulie, prin lansarea ROTSA Digital Hub. Misiunea programului este preluată și extinsă de ROTSA. Acest nou Hub va susține prin activitatea de promovare, mentorat și educație, nu doar start-up-urile din domeniul energie, ci toate start-up-urile de tehnologie din Romania.
“Start-up-urile ce activează în tehnologie aduc în prim plan inovația, creativitatea și colaborarea din mediul economic românesc. Ele ne-au pus pe harta internațională. Știm nevoia lor de a fi ghidate, de a fi susținute în inițiativele lor de internaționalizare și de a identifica surse de finanțare cu ajutorul cărora să crească. Înțelegem deci nevoia lor de a accesa oportunități iar prin acest studiu ne-am propus să aflăm direct de la start-up-uri cum au fost afectate și ce nevoi de dezvoltare au. Proiectele care au fost realizate până în prezent, precum și viitoarele noastre proiecte, sunt și vor continuă să fie consolidate cu ajutorul comunității pe care am reușit să o strângem în jurul nostru“, declară Cristiana Bogățeanu, Director Executiv ROTSA.