La doar 5 ore distanță pe traiectoria norilor, dar la 3000 de kilometri afișați pe bord, diferențele culturale se simt extrem de puternic față de cutumele locale. Cam aceasta poate fi și premisa unui concediu petrecut pe meleaguri asiatice, în Dubai, la decolarea avionului de pe Aeroportul Otopeni. Și, totuși, dincolo de toate acestea, cât de mult se reflectă limitările culturale asupra unei industrii aflată în continuă ascensiune, cum este cea tehnologică?
Ei, bine, să pornim cu unul dintre cele mai discutate aspecte: accesul la conexiunile WiFi. Există și chiar contrastează puternic cu tot ceea ce ar putea însemna o excursie în deșert. În locurile publice, atât de frecventate de milioane de turiști anual, cei care nu pot sta departe de tehnologie au infrastructura necesară conectării rapide. Cu siguranță, însă, acolo unde serviciile de acest tip nu sunt gratuite, costurile locale le depășesc mult pe cele din România. De exemplu, Etisalat, un furnizor local de servicii de telecomunicații și cel mai cunoscut din Emiratele Arabe Unite (EAU) percepe o taxă de 359 dirhami/lună (aproximativ 350 lei) pentru un abonament integrat (telefonie, internet și TV). În România, echivalentul unui astfel de pachet este de aproximativ zece ori mai ieftin.
Rata de penetrare a Internetului în EAU este estimată la 55%, fiind cu mult peste media regiunilor Orientului Mijlociu și a Africii de Nord. Guvernul arab încurajează orientarea spre construirea “orașelor inteligente” prin politici interne. De asemenea, sunt susținute afacerile de tipul marketplace-urilor online. În anul 2013, industria locală de tip hardware era estimată la valoarea de 2.502 de milioane de dolari, laptop-urile fiind device-urile ce constituie cea mai importantă parte a vânzărilor din această zonă. În ceea ce privește piața de software, aceasta a fost estimatâă la 818 milioane de dolari în anul 2013.
EAU este considerată cea mai avansată zonă din punctul de vedere al utilizatorilor de Internet (în 2013, 70% dintre locutori aveau acces la Internet și îl foloseau frecvent)
Cu siguranță, pentru toate aceste diferențe de costuri, trebuie să fie luate în considerare nu doar aspecte precum infrastructura, ci și faptul că Dubai este al doilea cel mai mare emirat dintre cele șapte, iar costurile serviciilor sunt pe măsură.
Considerat un emirat demn de Guiness Book, prin construcții mărețe și prin acces la un întreg univers oferit turiștilor în imediata apropiere a hotelurilor sau mall-urilor, Dubai este o zonă care trebuie să se mențină la înâlțime prin oferta completă de produse și servicii. Cu toate acestea, limitările culturale își fac simțită prezența chiar și atunci când vorbim despre libertatea completă pe care o oferă, aparent, industria online. Astfel, cei care vor să fie la curent și în concediu cu presa tabloidă din România sau cu website-uri de informare ce prezintă un conținut imoral, vor trebuie să aștepte până la întoarcerea în țară, întrucât cutumele interzic accesul la acest tip de informație.
Conform unor date publice, chiar și aplicațiile de comunicare de tip Voice Over, cum este în cazul Skype, au fost interzise până de curând (Skype este accesibil în Emiratele Arabe Unite începând cu anul 2013). Siguranța copiilor în ceea ce privește utilizarea Internetului se manifestă asupra unor platforme virtuale ce prezintă un conținut imoral, iar pentru ca cei mici să fie protejați, acestea includ întrebări suplimentare (oferirea unor sinonime, identificarea cât mai exactă a unui obiect).
De asemenea, industria jocurilor de noroc și a cazinourilor online este însăși o interdicție. În ceea ce privește rețelele de socializare, linia extrem de fină ce le desparte pe cele cu rol de comunicare de cele cu rol în găsirea unui partener a cauzat închiderea temporară a Facebook (2007), dar nu pentru toți furnizorii de servicii de Internet.
Un spațiu dedicat tehnologiei este, însă, Dubai Internet City, definit ca un hub local, care adăpostește unele dintre cele mai mari companii tehnologice internaționale. Lansat în anul 2000, hub-ul a devenit un ecosistem prosper, sprijinind tot mai multe organizații să se dezvolte și să aducă un plus economiei locale. Printre cele mai importante companii care ocupă spații de birouri în Dubai Internet City se numără Facebook, LinkedIn, Oracle, Microsoft, Siemens, Yahoo, AT&T, Dell, HP, Samsung, Canon. De asemenea, hub-ul sprijină start-up-uri prin programe dedicate de incubare și prin aducerea unor nume importante de mentori.
Din acest punct de vedere, însă, presa locală îi informează permanent pe cei interesați, prin articole de business și specializate din publicații precum Gulf News, The National, The Gulf Today sau multe altele. Educația tehnologică este prezentă și în marile intersecții din Dubai, unde sunt amplasate afișaje de promovare a serviciilor de cloud computing oferite de Microsoft.
Cu siguranță, însă, pentru emiratele cu deschidere tot mai mare, cum este cazul celebrului Dubai, limitările impuse cultura locală și de religie devin o adaptare continuă la inovația și dinamica pe care le impune nu doar tehnologia, ci și numărul tot mai mare de utilizatori ai device-urilor, aplicațiilor software, sistemelor de optimizare. În aceeași discuție intră și diferențele de sexe, care se apropie de istorie: femeile au acces la tehnologie în egală măsură cu bărbații, sunt învățate și provocate să fie independente, să facă alegeri și să ia decizii.