Investiția inițială într-un magazin online poate varia în funcție de mai mulți factori, așa că specialiștii de la ContentSpeed au creat o listă cu costurile pe care le implică lansarea unui magazin online.
„Una dintre cele mai frecvente întrebări pe care le primim în echipa ContentSpeed este legată de costul deschiderii unui magazin online. Răspunsul este unul mai complex decât speră cei care pun această întrebare. Acest cost depinde de mai mulți factori, dar evident că investiția în începerea unei afaceri online poate fi estimată dacă luăm în calcul ceea ce presupune.
În primul rând, depinde foarte mult de tipul de afacere online pe care o construiești, dar este bine să pornești bugetarea magazinului online de la un plan de business bine pus la punct. Acest plan de afaceri te ajută să îți clarifici atât nevoile tale actuale, cât și nevoile afacerii tale în viitor. Totuși, vestea bună este că, de obicei, deschiderea unui magazin online nu se va compara cu deschiderea unui nou magazin fizic din punct de vedere al costurilor”, declară Doina Vîlceanu, Chief Marketing Officer în cadrul ContentSpeed, liderul pieței locale de software pentru sectorul de eCommerce.
Ce costuri presupune investiția inițială
Lista este una destul de consistentă, iar antreprenorul sau compania care are în plan deschiderea unui magazin online trebuie să aibă în vedere următoarele tipuri de costuri, care compun investiția inițială în eCommerce:
- Costurile de deschidere ale afacerii tale online din punct de vedere juridic și administrativ – acestea se aplică doar celor care nu au deja un business de retail tradițional;
- Domeniul website-ului;
- Pachetul de hosting/găzduirea web;
- Certificatul SSL;
- Platforma eCommerce și eventualele costuri de dezvoltare și mentenanță ale acesteia;
- Fee-uri și comisioane, pe care le vei plăti către furnizorii tăi principali de servicii – firme de curierat și logistică cu care vei lucra, procesatori de plăți online, sisteme de gestiune de tip POS sau ERP, integrare cu marketplace-uri existente pe piață, comparatoare de prețuri;
- Elementele de design grafic – branding, logo, identitate vizuală, designul site-ului;
- Eventuale costuri cu documentare a produselor din magazinul tău online – fotografii, descrieri de produse;
- Costuri de promovare online ale magazinului tău online și setările de marketing online pentru eCommerce, integrate cu uneltele puse la dispoziție de Google si Facebook;
- Costuri cu stocurile – dacă vei lucra cu stocuri separate sau dacă nu ai deja un magazin fizic, fiind o afacere aflată la început.
Care sunt costurile pentru o platformă de eCommerce
Potrivit specialiștilor de la ContentSpeed, dacă vorbim doar despre platforma eCommerce pe care vom deschide magazinul nostru online, costul acestuia depinde, în primul rând, de specificațiile magazinului respectiv, de integrările și de funcționalitățile pe care dorim ca magazinul online să le aibă.
Pentru a determina ce platformă eCommerce vrei să alegi, ar trebui să stabilești următoarea listă de nevoi de dezvoltare:
- Care sunt principalele funcționalități pe care trebuie să le aibă magazinul tău online și fără de care nu poți lansa (spre exemplu, este bine să te gândești dacă vei avea nevoie de la început de review-uri pentru produse, dacă vei avea pachete de produse cu discount sau vei avea nevoie de email-uri de alertă abandon coș etc.);
- Care sunt principalii furnizori de servicii cu care vei lucra și cu care trebuie să se integreze magazinul tău online. Este recomandat să iei în calcul procesatorii de plăți online, firmele de curierat, sistemele ERP sau de facturare online, eventuale marketplace-uri în care vei dori să vinzi produsele magazinului tău online, comparatoare de prețuri și eventualele tool-uri de marketing online cu care vei lucra;
- Câte produse vei comercializa pe platforma ta eCommerce la lansare? Care este previziunea de produse și categorii pe care le vei avea peste 1-2 ani de la lansare? Este bine să te asiguri că lucrezi pe o platformă de magazin online scalabilă;
- Care este nivelul de business la care te aștepți în primii 3 ani după lansarea afacerii tale eCommerce? Ține cont de faptul că magazinul tău online este un canal de vânzare. Platforma este mai puțin importantă decât investiția în marketing și în promovarea magazinului tău online pentru a vinde din ce în ce mai mult. Nu uita să iei în calcul și investiția în stocuri și personalul de care vei avea nevoie la un anumit moment dat. Este deosebit de important să te asiguri că ai o platformă eCommerce funcțională, cu un user experience bun și pe care eventualul cumpărător se descurcă ușor. Mai departe de asta, este foarte important ca soluția eCommerce pe care ai ales-o să fie scalabilă și să poți adăuga pe ea în timp funcționalitățile de care ai nevoie. Nu pleca însă la drum cu toate funcționalitățile la care visezi – este important să lansezi repede și bine și este bine să alegi un magazin online care să aibă strictul necesar ca tu să poți începe să vinzi imediat;
- Ce automatizări de procese estimezi că vei avea nevoie încă de la început? Spre exemplu, dacă nu aștepți din prima multe comenzi, atunci nu ai nevoie de la început de integrare bidirecțională cu sistemul de gestiune (facturare / POS / ERP). Dar odată ce numărul de comenzi în magazinul tău online trece de 20-30 pe zi, nu este realist să te aștepți că vei putea continua să faci facturile „de mână” cu copy-paste și nu este eficient din punctul de vedere al business-ului să angajezi un om care să facă doar asta.
Potrivit ContentSpeed, pe piață există, în acest moment, o gamă variată de opțiuni în ceea ce privește platformele eCommerce, de la platforme open-source până la soluții customizabile sau enterprise. Este foarte important să ții cont de lista de funcționalități prezentată anterior și să alegi o platformă de magazin online scalabilă, care să răspundă tuturor cerințelor tale importante.