Bitdefender: 80% dintre adolescenți au fost hărțuiți pe internet. Aspectul fizic, pasiunile și situația materială, principalele motive

27 Nov 2017

Patru din cinci adolescenți cu vârsta sub 18 ani din România spun că au fost ținta hărțuirilor în mediul online, arată un studiu publicat de Bitdefender.

Bitdefender: 80% dintre adolescenți au fost hărțuiți pe internet. Aspectul fizic, pasiunile și situația materială, principalele motive

Principalele arme de atac folosite pe internet pentru a agresa victimele se leagă de înfățișare și felul în care se îmbracă (67%). Alte motive frecvente pentru care tinerii sunt hărțuiți sunt hobby-urile și preocupările de zi cu zi (30%), situația materială a familiei din care provin (13%), rezultatele de la școală (12%) și orientarea sexuală (8%).

Două treimi dintre cei hărțuiți nu au povestit nimănui despre incident, tinerii invocând motive precum teama, lipsa de încredere că ar putea schimba ceva sau faptul că nu au crezut că e necesar să implice și alte persoane, deși au fost afectați în mod direct de agresiune.

Cele mai populare rețele de socializare unde are loc fenomenul de cyberbullying sunt Facebook, Messenger și, la mare distanță, Instagram, iar mijloacele de propagare a fenomenului cel mai des folosite sunt mesajele de amenințare și cele negative primite în canalul privat, urmate de comentarii negative la fotografii și furt de identitate.

Potrivit studiului, 65% dintre tineri admit că au fost direct marcați de hărțuirea suferită online și au observat inclusiv schimbări comportamentale involuntare ce au urmat agresiunii. Cei mai mulți afirmă că incidentele de acest fel le-au scăzut încrederea în sine și i-au determinat să se izoleze de ceilalți. Mai puțini, dar nu de neglijat, sunt cei care au afirmat că au intrat în depresie (20%) sau au compensat lipsa prietenilor din mediul online prin consum de alcool sau droguri (5%).

Mai mult, 84% dintre respondenți spun că au asistat la un astfel de atac, fără să fie agresori sau victime,  însă doar 36% au intervenit în conflictul dintre cele două părți. Deși majoritatea ar fi dorit să ia partea celui hărțuit, cei mai mulți devin indiferenți sau chiar agresori de teama de a nu fi atacați la rândul lor și, deci, transformați în victime.

„Rezultatele studiului ne pun în fața unei imagini mai alarmante decât am fi putut bănui. Cyberbullyingul este unul dintre acele fenomene de masă insidioase în fața căruia nu există strategii de apărare optime. În ciuda amploarei, gravitatea acestuia scapă de multe ori atenției publice. Tinerii învață din proprie experiență cum arată ura celorlalți față de ei, iar numărul victimelor poate fi chiar mai mare căci persoanele cele mai traumatizate refuză de multe ori să recunoască, uneori chiar față de sine, ceea ce li s-a întâmplat. Adolescenții încep viața crezând că societatea reprezintă un spațiu al urii îndreptate împotriva lor, iar efectele psihologice și sociale sunt severe și de lungă durată”, spune lector univ. dr. Nansi Lungu, analist comportamental la Bitdefender.

Psihoterapeutul Delia Mina are următoarele recomandări menite să reducă efectele negative ale fenomenului cyberbullying:

„Din perspectiva victimei, hărțuirea din mediul online poate fi mai greu de abordat, întrucât acest mediu este mai greu de ținut sub control și se extinde dincolo de granițele cercului restrâns de cunoscuți. Pentru a diminua efectele negative ale cyberbullyingului, este important să luăm în calcul întreg sistemul în jurul căruia se dezvoltă comportamentul respectiv: abuzatorii – victimă - cei care asistă - cei care nu cunosc fenomenul”, spune psihoterapeutul Delia Mina.

Studiul a fost realizat de Tribal Worldwide România pentru Bitdefender prin chestionar online completat în perioada septembrie-octombrie 2017, pe un eșantion reprezentativ de 800 de respondenți din rândul tinerilor sub 18 ani.

Bitdefender a demarat în luna noiembrie campania #nutastaură, menită să crească nivelul de conștientizare asupra fenomenului cyberbullying în România și a efectelor nocive pe care îl poate avea asupra tinerilor. Obiectivul campaniei este strângerea a 50.000 de semnături în cadrul petiției online pentru a lansa un buton de Facebook reactions – Butonul contra cyberbullying. Acest buton nu ar fi unul de raportare, cenzurare sau coerciție efectivă asupra utilizatorului, ci ar purta semnificația simbolică de sancțiune socială. Ar fi pasul atât de important de la privitor indiferent, la privitor care trage un semnal de alarmă asupra fenomenului.

Pe site-ul campaniei sunt disponibile manifestul inițiativei, invitația de a semna petiția online anti-hărțuire online și câteva immersive 360 videos care dramatizează emoții precum ura, umilința, violența, pentru a sensibiliza publicul să adere la cauză.

Încă de la începutul său în 2001, Bitdefender continuă să ridice ștacheta pentru a stabili noi standarde în prevenirea proactivă a amenințărilor și eliminarii virusurilor, conducând, de cele mai multe ori, la descoperirea celor mai bune tehnici de detecție de securitate care previn extinderea amenințărilor.

Mulțumită produselor de primă clasă și tehnologiilor de ultimă generație, compania s-a extins rapid, devenind lider la nivel mondial. Bitdefender și-a facut apariția pe piața internațională o dată cu înffințarea primelor birouri deschise în Marea Britanie, SUA, Germania, Franța și Spania, dar și cu stabilirea de parteneriate strategice, fiind astfel prezentă în peste 100 de țări în întreaga lume.

La sfârșitul anului 2009, Bitdefender proteja milioane de utilizatori la nivel global și a asigurat utilizarea propriei sale tehnologii alături de mărci foarte bine cunoscute precum IBM și Virgin Media prin încheierea de parteneriate strategice.

2011 a adus cu sine o modificare fundamentală în filozofia companiei Bitdefender, organizația adoptând o nouă identitate organizațională. Acesta a fost de asemenea un an de succes, deoarece produsele Bitdefender destinate consumatorilor au fost primele care au fost votate, în mod simultan, după mulți ani, drept alegerea nr. 1 (în ceea ce privește soluțiile de securitate pentru internet) de trei dintre cele mai importante organizații de testare din lume.

Noua imagine acționează ca o legătură între rădăcinile companiei și viitorul său. Un lucru a rămas neschimbat: capacitatea Bitdefender de a oferi produse antivirus de înaltă calitate. Bitdefender oferă cea mai bună soluție antivirus utilizând aceeași tehnologie premiată pentru clienții individuali și rețelele companiilor, de la micile firme și până la companiile multinaționale, protejând toate stațiile de lucru.

Tehnologiile brevetate Bitdefender, bazate pe idei inovatoare și tendințe fruntașe în industria securității informațiilor, sunt în continuare recunoscute la nivel internațional ca cel mai bun software în securitatea internetului. Organizațiile independente care ne recompensează rezultatele remarcabile prin numeroase premii și certificări sunt: Av-Test.org, Virus Bulletin, ICSA Lab, Checkmark, PC World Top 100, acestea fiind doar câteva.

Bitdefender face tot posibilul să dezvolte constant tehnologiile utilizate pentru a fi mereu cu un pas înainte și pentru a oferi clienților cea mai bună rată de detecție combinată cu performanță și aplicabilitate flexibilă.

Află mai multe

Cauți o aplicație software?

Completați formularul și veți fi contactat de unul din consultanții noștri!

Articole IT&C similare
Softlead

FreyaPos lansează o inițiativă de sprijinire a micilor retaileri din România. Planul Retail Smart: 100 de licențe gratuite

FreyaPos, dezvoltator de soluții software pentru Horeca & Retail, anunță lansarea unei inițiative de susținere a micilor retaileri din România prin furnizarea gratuită a 100 de licențe software de gestionare a...

Citește articolul
Softlead

Digitalizarea caselor de amanet – soluții eCommerce potrivite și module recomandate

Industria caselor de amanet a cunoscut o dezvoltare semnificativă în ultimii ani pe piața din România. Conform datelor, în 2022 cifra de afaceri din acest sector a înregistrat o creștere impresionantă de 23% comparativ cu...

Citește articolul