AI-ul generativ a captivat imaginația publicului, pe fondul capacităților și promisiunilor de a se putea integra în fiecare dintre aspectele societății. Devine astfel, de înțeles, faptul că 83% dintre profesioniștii domeniului anti-fraudă anticipează că vor adăuga această tehnologie în arsenalul lor, în următorii doi ani. Aceasta este concluzia principală a studiului cu privire la tehnologia anti-fraudă desfășurat de către SAS, alături de Asociația Examinatorilor de Fraudă Certificați (Association of Certified Fraud Examiners – ACFE).
Raportul Anti-Fraud Technology Benchmarking din 2024 este cel de-al treilea studiu global realizat de către SAS și ACFE începând cu 2019. Cea mai recentă ediție a acestuia aduce în prim-plan insight-uri de la aproximativ 1.200 de membri ACFE, intervievați la finele lui 2023. Datele obținute arată trenduri clare în evoluția luptei anti-fraudă, începând cu 2019: Între acestea se remarcă:
Interesul pentru inteligență artificială (AI) și învățare automatizată (ML) este mai crescut ca niciodată. În prezent, aproximativ 1 din 5 profesioniști anti-fraudă (18%) menționează cele două unelte între cele pe care le folosesc pentru a detecta frauda. Alți 32% anticipează că vor implementa astfel de tehnologii în următorii doi ani. În acest ritm, utilizarea AI și ML în programele anti-fraudă se va tripla până la finele lui 2025.
Cu toate acestea, rata de adoptare a inteligenței artificiale și a învățării automatizate este sub așteptări. Cu toate că interesul este foarte crescut, adoptarea efectivă a AI și ML a crescut cu doar 5% începând cu 2019. Estimările din 2019 și 2022 preconizau rate de 25%, respectiv 26%.
În vreme ce utilizarea unui număr ridicat de tehnici de analiză a datelor a ajuns la un platou, folosirea datelor biometrice și a roboticii în programele anti-fraudă a fost într-o continuă creștere și dezvoltare. Folosirea datelor biometrice fizice a crescut cu 14% începând cu 2019, fiind acum o resursă în cazul a 40% din respondenți. Unul din cinci (20%) intervievați folosește robotica, inclusiv automatizări robotice de procese, în creștere de la 9% în 2019. Aceste tehnologii sunt cel mai des întâlnite în cazul serviciilor bancare și financiare. 51% dintre respondenți folosesc date biometrice fizice, iar 33% folosesc robotica.
”Accesibilitatea uneltelor de AI generativ le face deosebit de periculoase dacă ajung în mâini greșite”, afirmă John Gill, președintele ACFE. ”Trei din cinci organizații preconizează o creștere a bugetelor pentru tehnologie anti-fraudă în următorii doi ani. Cum vor investi aceste fonduri va determina cine va avea avantajul în ceea ce a devenit o cursă a înarmării tehnologice, în care adversarii sunt infractorii. Este o luptă dificilă, deoarece spre deosebire de fraudatori, organizațiile trebuie să folosească noile tehnologii în mod etic.”
”Interesul uriaș față de tehnicile avansate de analiză, juxtapus cu rata modestă de adoptare a acestora dovedește complexitatea scalării soluțiilor de AI și analytics”, arată Stu Bradley, Senior Vice President of Risk, Fraud and Compliance Solutions în cadrul SAS. ”Totodată, asta subliniază importanța alegerii corecte a partenerului tehnologic. AI și învățarea automatizată nu sunt aplicații simple, de tipul plug-and-play. Cu toate acestea, beneficiile acestora pot fi atinse facil prin livrarea unor soluții modulare în întregul spectru de management de risc, având ca bază o platformă unitară bazată pe inteligență artificială. Aceasta este abordarea SAS, prin intermediul platformei SAS Viya.”
Explorați trenduri în funcție de industrie, zonă geografică și alte criterii
Alături de raportul pregătit, panoul de control online al SAS permite utilizatorilor să analizeze datele obținute în funcție de industrie, regiune geografică sau dimensiunile companiei.
Respondenții lucrează în 23 de industrii, cele mai frecvente fiind următoarele:
· Servicii bancare și financiare (22%)
· Administrație publică și guvernamentală (22%)
· Servicii profesionale (13%)
· Asigurări (5%)
· Sănătate (4%)
· Manufactură (4%)
· Tehnologie (4%)
· Educație (4%)
Aceste organizații sunt de dimensiuni variate, având între 100 și peste 10.000 de angajați ce lucrează pe toate continentele.
Puteți consulta întregul raport și panoul de control la SAS.com/fraudsurvey, pentru a descoperi mai multe informații cu privire la următoarele subiecte:
· Tehnici de analiză de date folosite de organizații pentru a combate frauda.
· Zone de risc în care organizațiile aplică analiza de date pentru a monitoriza frauda.
· Surse de date folosite de organizații pentru inițiative anti-fraudă și perspectivele acestora asupra consorțiilor de distribuire a datelor.
· Prevalența folosirii de software pentru management de cazuri și criminalistică digitală.
· Provocările întâmpinate de organizații în cazul implementării tehnologiilor anti-fraudă.
· Cum afectează AI-ul generativ programele anti-fraudă ale organizațiilor.
Viitorul AI-ului generativ: succes sau eșec?
Va reuși integrarea AI-ului generativ în programele anti-fraudă să ajungă la nivelul preconizat de interesul crescut al respondenților din sondaj? Sau provocările reale, precum limitele financiare, calitatea datelor și lipsa aptitudinilor vor împiedica viitoarea creștere? Doar timpul poate răspunde la aceste întrebări – însă companiile trebuie să se orienteze către astfel de soluții tehnologice. Inovația responsabilă necesită ca organizațiile să se întrebe nu doar ”putem face asta?” ci și ”ar trebui să facem asta?”
”Folosirea AI-ului generativ în cadrul inițiativelor anti-fraudă ar putea avea un rol semnificativ în identificarea anomaliilor, a trendurilor sau a indicațiilor din volume mari de date, cu o folosire minimă a resurselor”, a declarat un respondent al studiului. ”Cu toate acestea, organizația va trebui să se asigure că reguli clare și corecte sunt instituite, pentru a preveni erorilor și biasul.”
”AI-ul generativ a făcut progrese majore în ultimii ani, așa că nu e de mirare că organizațiile îl încorporează în inițiativele anti-fraudă”, a declarat Mason Wilder, Research Director la ACFE. ”La nivel de societate, încă descoperim care sunt avantajele și dezavantajele folosirii acestei tehnologii, dar din ce în ce mai multe organizații fac acel prim pas. Va fi interesant de urmărit cât de repede va fi adoptată această nouă tehnologie, dar și cât de mult se va mai dezvolta în viitor.”