Conform studiului, românii intenționează să cheltuiască cel mai mult pe produsele din gama IT&C, astfel:
- Laptopuri, telefoane și tablete: 1.472 lei
- TV / Audio-Video / Foto: 1.393 lei
- Electrocasnice: 986 lei
- PC, periferice și software: 628 lei
Vacanțele și călătoriile reprezintă cea de a doua categorie importantă pentru care românii sunt dispuși să cheltuiască aprox. 1.460 lei în perioada următoare. Urmează produsele din categoria Auto & Moto incluzând polițele RCA (606 lei), produsele din categoria Home & Deco (548 lei), dar și articolele de vestimentație (541 lei), cardurile cadou (454 lei), jocurile electronice și produsele pentru Gaming (373 lei) și cosmeticele (294 lei).
Românii vor cheltui, în medie, 273 lei pentru jucării și produse destinate copiilor sau bebelușilor, iar pentru produsele din categoria Cărți, Birotică și Cadouri – bugetul mediu este de 251 lei. Pe ultimul loc în clasament se află produsele pentru adulți, românii fiind dispuși să cheltuiască doar 125 lei pentru acestea.
În intervalul noiembrie – decembrie, categoriile de Fashion, Cosmetice și Cărți/Cadouri sunt cele din care urmează să se achiziționeze cele mai multe produse, chiar dacă bugetul alocat pe aceste categorii este mai mic decât în cazul IT&C sau Travel. Bugetul mediu total alocat de români pentru achiziția de produse în perioada de Black Friday și Crăciun este de 2.718 lei, din care aproape jumătate este destinat cadourilor: 1.240 lei.
7 din 10 respondenți intenționează să cumpere cadouri în perioada noiembrie – decembrie 2018 ele reprezentând, în medie, 48% din totalul cumpărăturilor nealimentare pe care intenționează să le facă până la finalul anului, numărul mediu de cadouri preconizat fiind de 6 produse.
Alte statistici rezultate în urma studiului:
- Femeile preferă într-o măsură mai mare decât bărbații să cumpere exclusiv din mediul offline (40% femei vs. 15% bărbați), în timp ce bărbații aleg preponderent comerțul online (37% bărbați vs. 17% femei). Distribuția pe sexe se echilibrează atunci când este vorba de cumpărături atât din mediul offline, cât și din mediul online, 5 din 10 respondenți alegând ambele canale pentru cumpărăturile de sezon.
- Persoanele care doresc să facă achiziții exclusiv din mediul online intenționează să cheltuiască mai mult pentru un produs decât cei care aleg doar achizițiile din offline, iar bugetele cresc în cazul celor care vor face cumpărături folosind ambele canale de vânzare. De asemenea, respondenții care au declarat că sunt interesați doar de vânzările de Black Friday intenționează să cheltuiască mai mult pentru un produs, comparativ cu cei care așteaptă exclusiv reducerile de Crăciun.
- Bărbații preferă într-o măsură mai mare vânzările de Black Friday, iar femeile pe cele de Crăciun.
- În medie, fiecare respondent care a declarat că intenționează să cumpere online, are în vedere 8 magazine online diferite pe care le urmărește pentru a face achiziții.
- Aproximativ 3 din 10 respondenți au participat în ultimii 3 ani atât la reducerile de Black Friday, cât și la cele de Crăciun. Potrivit acestora, gradul de satisfacție privind experiența de cumpărare este pe un trend crescător (de la 76% experiență pozitivă în 2016, la 80% în 2017).
- Totuși, pentru cei care s-au declarat nemulțumiți de Black Friday 2017, principalele 3 motive ale insatisfacției față de experiența de cumpărare sunt, în ordine: prețuri prea mari față de așteptările lor (31%), reducerile au fost percepute drept artificiale (27%), iar timpul de livrare a fost prea mare (20%)
- Doar 17% dintre respondenții care au participat la campania de Black Friday 2017 nu mai intenționează să participe și anul acesta, imensa majoritate de 83% fiind, în continuare, interesată de promoțiile Black Friday 2018.
Datele au fost colectate în luna septembrie 2018, iar studiul a fost făcut pe un eșantion de 407 persoane – femei și bărbați din mediul urban, cu vârsta de peste 18 ani și cu acces la internet. Marja de eroare este de +/- 5% pe un interval de încredere de 95%.
Black Friday și cifrele estimate de GPeC în E-Commerce 2018
Black Friday 2018 va fi organizat de eMAG (cel mai mare magazin online din România) în ziua de 16 noiembrie, majoritatea retailer-ilor online alăturându-se acestei date. De atunci și până în apropiere de Sărbători, toate magazinele online vor întâmpina consumatorii cu promoții, perioada noiembrie-decembrie fiind cea mai prolifică pentru comercianți, asigurându-le aprox. 25% din vânzările generate în întreg anul.
Anul trecut, doar în weekend-ul de Black Friday s-au înregistrat vânzări de peste 200 de milioane EUR.
În 2017, comerțul online românesc a înregistrat cea mai mare creștere din Uniunea Europeană (aprox. 40% de la un an la altul), atingând pragul de 2,8 miliarde EUR la final de an.
Potrivit estimărilor GPeC, comerțul electronic continuă să crească vertiginos țintind spre pragul de 4 miliarde de EUR la finalul acestui an. “Chiar dacă poate nu vom atinge acest prag în 2018, ne îndreptăm rapid spre 4 miliarde de euro și vorbesc doar despre e-Tail, adică produse fizice, palpabile, achiziționate online. Dacă am adăuga și serviciile (plăți de facturi, bilete de avion, bilete la spectacole etc.) care sunt majoritar plătite online prin card, atunci piața totală este deja mult mai mare”, spune Andrei Radu, Founder & CEO GPeC.
Principalele cifre și statistici privind piața de e-commerce vor fi discutate în cadrul GPeC SUMMIT 12-13 noiembrie 2018 – cel mai mare eveniment de profil din România, desfășurat la București. La eveniment sunt așteptați experți internaționali și autohtoni din domeniu precum: Nir Eyal (autorul bestseller-ului Hooked), David Meerman Scott, Brad Geddes, Ross Simmonds, Rusell McAthy, Iulian Stanciu (CEO eMAG), Felix Pătrășcanu (Managing Partner FAN Courier), Valentin Radu (Founder Omniconvert) și alții.
Detalii și înscrieri la GPeC SUMMIT, pe website-ul organizatorilor: https://www.gpec.ro/gpec-summit-noiembrie/