- Cele mai mari dificultăți ale unui start-up AI: lipsa oamenilor potriviți, atragerea de finanțare, asigurarea cashflow-ului
- Sub 10% dintre start-upurile mapate în ediția anterioară a raportului au ieșit de pe piață
- Pentru o treime dintre fondatori principalul obiectiv în 2023 este să atragă mai mulți clienți
- Mai mult de jumătate dintre antreprenorii respondenți au atras deja investiții
Aproape jumătate dintre start-upurile de AI care vor să atragă finanțări în următorii doi ani vizează sume de peste un milion de euro, în principal pentru a se extinde internațional, pentru a-și mări echipa și pentru a lansa noi servicii și produse, conform “RO AI MAP 2022/2023”, raport realizat de Techcelerator și Google for Startups pentru a promova start-upurile de Inteligență Artificială din România și Europa de Sud-Est.
Raportul a avut două obiective: primul a fost de identificare și cartografiere a start-upurilor de inteligență artificială din regiune, iar cel de-al doilea obiectiv a fost colectarea de informații despre evoluția acestora începând cu anul 2022 (stadiul de dezvoltare, rundele financiare atrase sau vizate și obiectivele viitoare).
În cadrul acestei ediții au fost identificate peste 150 de start-upuri din România, numărul crescând de la 100 la 150 față de anul trecut, și 100 de start-upuri din SEE care folosesc Inteligența Artificială.
Peste jumătate dintre start-upurile identificate au fost lansate după anul 2020. De asemenea, 10% dintre start-upurile din ediția anterioară a raportului au ieșit de pe piață, mai exact, sub zece entități.
O treime dintre respondenții studiului au spus că principalul obiectiv pentru anul acesta este să atragă mai mulți clienți. Alte obiective importante ale fondatorilor sunt să atragă o nouă rundă de investiții, să își mărească echipa, să intre pe piețe noi sau să lanseze servicii și produse.
Cele mai mari provocări ale start-upurilor de AI
Peste jumătate dintre antreprenorii respondenți au atras deja investiții, iar o treime dintre start-upurile deja finanțate au obținut runde între 500.000 și un milion de euro. Peste 10% au atras sume între 50.000 și 100.000 de euro. Mai puțin de o treime dintre participanți nu au atras investiții.
Cele mai mari provocări cu care se confruntă fondatorii de start-upuri sunt faptul că nu găsesc angajații potriviți, nu reușesc să atragă finanțările de care au nevoie și nici să își asigure cash flow-ul necesar pentru a funcționa. De asemenea, consideră că este dificil să se extindă la nivel internațional și li se pare greu procesul birocratic din România și din alte țări în care sunt prezenți.
„Chiar și în fața adversității, startup-urile românești de AI/ML continuă să atragă runde substanțiale de finanțare. Potrivit unui studiu recent realizat de Activize, din cele 69,2 milioane de euro atrase cumulat de startup-urile românești în primul semestru din 2023, cele mai mari trei contribuții au venit din partea întreprinderilor AI/ML: FlowX cu 35 de milioane de euro atrași printr-o finanțare de tip Seria A, Kubeark cu un pre-seed de 2,7 milioane de euro și Veridion, absolvent al Techcelerator, cu o rundă de tip late seed de 5,5 milioane euro. Acest lucru arată clar cum companiile din acest sector, inclusiv cele înființate nu mai demult de 2020, precum Veridion, își reafirmă cu succes valoarea”, a spus Cristian Dascălu, Managing Partner Techcelerator și Partener GapMinder.
Pentru acest studiu desfășurat în perioada octombrie 2022 – ianuarie 2023 au răspuns 52 de start-upuri, în jur de 80% dintre ele fiind din România, iar restul din Grecia, Croația, Bulgaria, Macedonia de Nord și Turcia.
Raportul “RO AI MAP 2022/2023” este disponibil la https://techcelerator.co/ai-report/.
Pentru a se înscrie în ediția următoare, start-upurile pot accesa formularul disponibil la: https://forms.gle/394txphmdG3ihk7H7.