În prezent, există îngrijorări serioase cu privire la creșterea poluării mediului înconjurător, iar aceste îngrijorări sunt transpuse în tot mai multe măsuri de protejare a mediului. Acest fapt este evident în industria maritimă, unde armatorii solicită în mod frecvent sisteme de propulsie pe bază de GNL (gaz natural lichefiat), concepute să reducă emisiile de substanțe nocive în atmosferă.
Eaton, companie specializată în managementul energiei, a contribuit la această tendință, adaptându-și tehnologia inteligentă și flexibilă a UPS-urilor pentru a răspunde provocărilor în materie de alimentare cu energie ale unei aplicații maritime daneze, respectând totodată standardele ecologice locale stricte. Locația este Samsø, o insulă cu o suprafață de 114 km2, situată în Kattegat, la 15 km de peninsula Iutlanda. Samsø face parte din Danemarca, tară ce nu deţine zăcăminte de combustibili fosili și încearcă încă din anii 1970 să găsească soluții mai ecologice. De fapt, insula a devenit simbolul unei noi politici energetice și este adesea numită „minunea ecologică a lumii”, fiind prima insulă daneză care utilizează energie din surse regenerabile în proporție de 100%. În consecință, rata emisiilor sale de CO2 este zero.
Un feribot asigură o legătură importantă cu continentul pe toată durata anului. Pentru a menține caracterul ecologic al insulei, autoritățile din Samsø au lansat o invitație de participare la licitație pentru construirea unui feribot care să efectueze curse pe această rută cu un impact ecologic minim. Astfel, câștigătorul licitației, Remontowa Shipyard, a construit primul feribot din Uniunea Europeană alimentat cu gaz pentru transportul persoanelor și al autovehiculelor. Acesta poate transporta 600 de pasageri și 160 de autovehicule într-o singură cursă.
Folosind gazul natural lichefiat ca sursă de energie pentru sistemul principal de propulsie și pentru alte sisteme, emisiile de oxizi de azot (NOx) nocivi se reduc cu 90%. Totodată, emisiile de particule în suspensie (funingine) și de dioxid de carbon (CO2) sunt, de asemenea, reduse cu aproximativ 20% în comparație cu feriboturile cu motoare diesel.
O altă reducere semnificativă a impactului ecologic al feribotului s-ar putea realiza prin închiderea generatoarelor de la bord care alimentează sistemele electrice ale navei, când aceasta este în port, eliminând astfel emisiile de CO2. Acest demers reprezintă, totuși, o provocare; sistemele trebuie să funcționeze în permanență, însă nu se pot alimenta direct de la rețeaua electrică terestră de 50 Hz, întrucât funcționează la 60 Hz.
Cu toate acestea, o simplă conversie a frecvenței nu este suficientă. Trebuie să se asigure și o funcție de comutare pentru a permite sistemelor navei să se alimenteze de la instalațiile electrice terestre atunci când se află în port și de la generatoarele de 60 Hz de la bord atunci când se află în larg.
Eaton a reușit să rezolve ambele aspecte ale acestei provocări – conversia frecvenței și comutarea – prin exploatarea tehnologiei inteligente și flexibile a convertorului de frecvență UPS Power Xpert 9395 Marine și prin controlarea acestuia cu un automat programabil EC4P. Interfața ușor de utilizat, constând dintr-un afișaj de text și butoanele de pe EC4P, oferă utilizatorilor un mijloc de control simplu; aceștia pot comuta rapid și ușor UPS-ul 9395 între rețeaua terestră de 50 Hz și generatoarele de 60 Hz de la bord, când feribotul intră sau iese din port.
UPS-ul 9395 Marine poate accepta atât alimentare trifazată cu o frecvență de 50 Hz, cât și de 60 Hz, asigurând în permanență o ieșire trifazată de 60 Hz pentru sistemele de la bord. UPS-ul este prevăzut cu un sistem sigur de rezervă pe bază de baterii, cu autonomie scalabilă, pentru a asigura o alimentare fără întreruperi cu energie electrică în caz de cădere temporară a rețelei electrice sau a generatoarelor.
Se asigură performanțe energetice ridicate, cu o amprentă la sol redusă, iar prin corecția activă a factorului de putere se obține un factor de putere la intrare de 0,99. Aceasta reduce la minimum distorsiunea armonică totală pe intrare (THDi), reduce considerabil interferența cu echipamentele din amonte și îmbunătățește compatibilitatea UPS-ului cu generatoarele feribotului. UPS-ul folosește tehnologia online cu dublă conversie, care protejează sistemele de la bord împotriva variațiilor de tensiune ce apar fie în rețeaua electrică terestră, fie în generatoare. Puterile nominale variază între 225 și 1100 kVA.
În cadrul acestui proiect, Eaton a reușit să colaboreze cu clientul și să satisfacă cerințele specifice ecologice și de mediu ale acestuia, asigurând totodată funcționarea fără întreruperi a sistemelor de la bordul feribotului atât în port, cât și în larg. UPS-ul 9395 Marine asigură protecție împotriva problemelor din rețea, acceptând în acelasi timp atât intrări trifazate de 50 Hz de la rețeaua terestră, cât și de 60 Hz de la sistemele de la bord. Automatul EC4P permite membrilor echipajului să opereze sistemul cu ușurință în orice situație.
Pentru a afla mai multe despre soluțiile Eaton din industria maritimă, vizitați www.eaton.eu/marine şiwww.eaton-electric.ro. Pentru ultimele noutăți, urmăriți-ne pe Twitter la @Eaton_EMEA sau căutați pagina Eaton Marine & Offshore pe LinkedIn.