Informații generale
În 2024, platforma Softlead a fost folosită de câteva mii de companii, atât în vederea informării cu privire la alegerea aplicației software potrivite, cât și pentru obținerea ofertelor de digitalizare personalizate nevoii lor. Astfel, valoarea totală a proiectelor software ofertate a fost de 12.4 milioane de euro, cu 14% mai puțin comparativ cu anul anterior.
În contextul dinamicii pieței software, scăderea a fost determinată de încetinirea semnării proiectelor prin fonduri europene, fapt ce a contribuit la ponderarea interesului pentru digitalitalizare (pentru companiile care nu aveau un buget aprobat), dar și de tendința companiilor de a alege soluții software SaaS în defavoarelor celor custom (costuri mai mici).
Cu toate acestea, cel mai mare proiect de digitalizare generat prin Softlead a avut în 2024 o valoare de 124.000 de euro, iar cea mai rapidă semnare a unui contract de digitalizare s-a efectuat în 24 de ore, aplicația software contractată de client (companie de construcții, cu o cifră de afaceri de 387.000 de euro) fiind o soluție de semnătură electronică.
Anul 2024 a adus noi perspective ale digitalizării pentru companiile din România, caracterizate prin informare și prudență. Acest lucru nu a însemnat o scădere generală a numărului companiilor care aleg să achiziționeze instrumente software, ci îndreptarea către soluții mai accesibile, testarea unor tool-uri gratuite, prelungirea contractelor existente sau orientarea către tehnologii noi, cum ar fi AI, care pot eficientiza anumite activități. Aceste trenduri vor fi tot mai prezente și în anul 2025, iar provocarea cea mai mare este, de această dată, în sarcina companiilor IT, care trebuie să își reconstruiască strategiile de poziționare, diferențiere și de vânzări pentru a capta cât mai multe proiecte din piață. Alexandra Roată, Co-Founder Softlead.
Cele mai multe solicitări de oferte pentru digitalizare au fost primite în lunile ianuarie, februarie și martie, începutul de an fiind unul dedicat bugetării, dar și demarării acțiunilor de aplicare pentru programe de finanțare europeană.
Tipurile de aplicații software cu apetit crescut de achiziție
Aplicațiile software de tip enterprise, cu rol în rezolvarea provocărilor organizaționale, sunt și cele care prezintă un interes crescut pentru companiile din România. Astfel, soluțiile software de tip ERP (Enterprise Resource Planning), CRM (Customer Relationship Management), Semnătura electronică, Managementul documentelor, aplicațiile de gestiune și de Project Management s-au aflat în topul priorităților în contextul digitalizării în 2024.
Din perspectiva modalității de licențiere, 51.8% dintre companii au optat pentru soluții SaaS (Software as a Service), în timp ce 65% nu și-au dorit ca soluțiile să poată fi integrate cu alte aplicații software (implementate deja în companie sau care ar urma să fie achiziționate. De asemenea, 92% dintre cerințele de digitalizare s-au îndreptat către soluții software deja dezvoltate și doar 8% dintre companii au solicitat oferte pentru aplicații software dezvoltate de la zero (custom).
Industriile cu apetit ridicat de digitalizare
În 2024, domeniile de activitate care au indicat un interes general pentru digitalizare au fost reprezentate de: Serviciile B2B (19%), Producție (12%), Construcții (10%), Retail (9%), Medical (8%) și Distribuție (5%).
Din perspectivă geografică, topul județelor care au indicat cel mai mare apetit pentru digitalizare este dat de București, Ilfov, Cluj, Dolj și Argeș.
Profilul companiilor care au înregistrat apetit crescut pentru digitalizare
Urmând datele din anii anteriori, Softlead rămâne o platformă utilizată preponderent de reprezentanți ai pozițiilor de Top și Middle Management (85%) din companii de tip IMM, acolo unde provocările alegerii unei soluții software sunt multiple și limitate de bugete. De asemenea, ponderea mare a companiilor mici și mijlocii în contextul digitalizării este validată inclusiv de faptul că acestea reprezintă un procent important din totalul companiilor, fapt regăsit la nivel european (conform datelor Eurostat, în 2022, 99% dintre companii sunt de tip IMM, cu un maxim de 49 de angajați).
Cu toate acestea, cea mai mare companie care a folosit în 2024 platforma Softlead în vederea alegerii aplicației software potrivite a fost o companie cu o cifră de afaceri de 1.4 miliarde de euro.
Pespectiva companiilor software în contextul digitalizării
În 2024, numărul companiilor software care s-au alăturat platformei Softlead a crescut cu 13%. De asemenea, în medie, companiile software au alocat bugete de 3.750 de euro pe an pentru a avea acces la proiecte IT.
În 2024, companiile software au început să aloce mai mult interes canalelor care le pot aduce proiecte valide și care le pot ajuta să își crească atât reputația, cât și numărul clienților noi din portofolii. Contextul economic și încetinirea achizițiilor software prin proiecte finanțate din fonduri europene au condus anul trecut la construirea unor strategii de vânzări integrate, fapt pe care l-am încurajat din plin prin toate parteneriatele semnate și prin deschiderea unor noi canale de vânzări. Andrei Dumitrașcu, Co-Founder Softlead.
În 2024, Softlead a încheiat două parteneriate puternice, cu rolul de a crește volumul de cereri de oferte pentru digitalizare. În acest fel, alături de Network One Distribution și BCR, platforma Softlead va iniția campanii de informare și educare ce vor putea ajunge la peste 150.000 de companii din România interesate de modul în care digitalizarea poate influența dezvoltarea rapidă a fiecărui business.
De asemenea, în 2024, Softlead a lansat primul Centru de Date Software din România, care oferă informații și cifre actualizate trimestrial despre evoluția industriei.
Despre Softlead
Softlead este cea mai importantă platformă de tip B2B din România, care ajută companiile să identifice aplicația software potrivită, pe baza ADN-ului Digital. Cu acces la peste 1300 de aplicații software și peste 740 de furnizori IT parteneri listați, Softlead.ro reprezintă un ecosistem integrat, util în procesul de informare, bugetare și achiziție software al oricărei companii de tip IMM.
În ultimii ani, peste 15.000 de companii au folosit Softlead pentru a face primii pași în alegerea suitei de tehnologii sau de aplicații software potrivite lor.