Cum să crești profitabilitatea unei companii de distribuție/logistică?

14 sept. 2021 14 sept. 2021

Gestionarea unei companii de logistică sau de distribuție într-o eră a vitezei necesită un proces de digitalizare și automatizare aprofundat pentru a ține pasul cu progresele. Peste 50% dintre firmele din domeniu sunt convinse că dezvoltările tehnologice au un impact puternic. Care sunt avantajele și funcționalitățile aplicațiilor software dedicate și care sunt costurile de implementare?

Cum să crești profitabilitatea unei companii de distribuție/logistică?

În primul rând, industria de logistică sau de distribuție evoluează datorită tehnologiei “Big Data”. Procesarea datelor din cadrul lanțurilor de aprovizionare reprezintă un punct important și vizează luarea deciziilor strategice și tactice cu scopul de a îmbunătăți veniturile, de a crește economiile și de a perfecționa experiența clienților. Potrivit Gartner, conceptul de “Big Data” conturează date veridice în volum, viteză și varietate mare, fapt ce necesită noi metode de procesare.

În al doilea rând, digitalizând fluxurile de lucru logistice și ale lanțului de aprovizionare, se va asigura automatizarea operațiunilor, sporirea satisfacției clienților prin hiper-personalizare și a productivității afacerii. Acestea sunt doar câteva dintre avantajele cheie ale transformării afacerii, dar pe deasupra, este nevoie și de experți potriviți pentru a analiza, interpreta și înțelege ce semnifică datele respectivă pentru procesul de logistică sau distribuție.

 Conform unor date Softelligence, 46% din profesioniștii din industria de distribuție folosesc încă Microsoft Excel pentru operațiuni

La fel ca și în alte domenii, logistica realizează sarcini de extragere a datelor pentru a face procesele mai eficiente, pentru a reduce costurile și pentru a crește nivelul serviciilor prin colectarea și analizarea informațiilor generate pe tot parcursul lanțului de aprovizionare. Așadar, conform Solistica, acestea sunt principalele beneficii oferite de aplicațiile software de logistică/distribuție:

  • Optimizare – îmbunătățirea serviciilor, termenelor de livrare, utilizarea resurselor și acoperirea geografică prin utilizarea datelor predictive în timp real
  • Comercializare – punctele de contact cu clienții oferă informații valoroase despre tiparul consumatorului și despre produs
  • Flexibilitate – consolidează încărcăturile cu ușurință și depășește blocajele și restricțiile de capacitate, lipsa resurselor și modificările
  • Integrare – soluțiile actuale pot fi perfect adaptate la majoritatea proceselor de fabricație și distribuție, oferind acces la informații actualizate pe piață
  • Conexiune – întărește rețeaua de transport și distribuție prin analizarea informațiilor din fluxul de mărfuri, de la recepție până la livrare, indiferent de numărul depozitelor
  • Automatizare – asigură colectarea automată a informațiilor, date precum demografia, vremea și traficul
66% din firme se așteaptă să vadă o creștere a productivității și a vitezei în urma implementării soluțiilor destinate industriei de distribuție

Iată care sunt cele mai importante funcționalități oferite de aplicațiile software destinate companiilor de distribuție sau logistică:

  • Managementul locației – urmărirea locațiilor vehiculelor și a termenelor de livrare în timp real, optimizarea rutelor în funcție de trafic și vreme și realizarea unui program benefic
  • Urmărirea inventarului – monitorizarea statusului și poziției produselor, asigurarea condițiilor necesare de depozitare, prevenirea pierderilor și erorilor umane
  • Analiză predictivă – prevenirea riscurilor, contribuirea la decizii, prevenirea defecțiunilor și îmbunătățirea strategiei de afaceri
  • Oportunități adiționale – utilizarea dronelor pentru livrare, aplicații software de mobil și realizarea diferitelor procese automatizate
  • Analiza costurilor și a eficienței – identificarea stocurilor, proceselor și clienților profitabili
  • IoT și soluții Blockchain - rezolvarea problemelor de securitate, prevenirea transporturilor ilegale și generarea statisticilor complete cu privire la transporturi

Legat de ceea ce privește aportul tehnologiei IoT (Internet of Things) în industrie, conform Scand, se estimează că valoarea de piață până în anul 2022 va depăși 41 de miliarde de dolari. De exemplu, IoT poate reduce cheltuielile de combustibil cu până la 20% și poate reduce costurile de mentenanță al vehiculelor cu aproximativ 40%.

În topul tehnologiilor ce generează un avantaj competitiv se remarcă cu aproximativ 59% - soluțiile Cloud și cele de stocare, urmate de cele de robotică și automatizare (RPA – Robotic Process Automation) cu aproximativ 39%, iar concluzionând podiumul, soluțiile de analiză predictivă cu 28%.  Prezentăm în continuare, pe scurt, principalele tipuri de aplicații ce pot fi implementate și conturate ca și un software de logistică sau distribuție, menit să contribuie la procesul de digitalizare al companiei:

  • Aplicațiile ERP (Enterprise Resource Planning)sunt soluții integrate, complexe, ce oferă o viziune de ansamblu a activității unei companii. Mai exact, o astfel de aplicație poate însemna gestionarea operațiunilor, a resurselor umane, managementul proceselor comerciale, gestiunea stocurilor, a activităților financiar-contabile, de analiză și de raportare, a bazelor de date de clienți, parteneri sau distribuitori (prin module dedicate de tip CRM), a situației vânzărilor (prin funcționalități specifice SFA).
  • Aplicațiile software SFA (Sales Force Automation) reprezintă o tipologie de soluții de business ce au rolul de a automatiza activități de vânzări din cadrul companiei, cum ar fi procesarea cererilor, monitorizarea interacțiunilor cu fiecare client, analiza rapoartelor, precum și a performanțelor sau a previziunilor din această direcție.
  • O soluție software CRM (Customer Relationship Manager) definește relațiile cu clienții și include diversele tipuri de interacțiuni dintre o companie și clienții săi, cum ar fi serviciile de logistică și distribuție. O astfel de aplicație include activitățile specifice departamentelor de marketing, vânzări, financiar și suport tehnic relativ la clienți, potențiali clienți, furnizori și parteneri.
  • Soluțiile WMS (Warehouse Management System) sunt instrumente software ce facilitează automatizarea operațiilor cu stocul si egalitatea dintre stocul scriptic si cel faptic. Cu ajutorul unui WMS se pot realiza următoarele activități: organizarea depozitului, verificarea stocurilor, realizarea operațiunilor pe diverse celule (reconfigurări ale structurii depozitului, previziuni), precum și multe altele.

Dar de ce companiile sunt încă reticente spre adoptarea unor astfel de tehnologii?

Pe primul loc, cu 48% se situează constrângerile bugetare, urmat de lipsa abilităților tehnologice, incapacitatea de concepere a unui plan de implementare, rezistența scăzută la schimbare, infrastructura veche, iar pe ultimul loc, cu 10% se evidențiază teama cu privire la potențialele întreruperi ale afacerii.

Softlead le oferă clienților săi soluții la fiecare dintre aceste probleme: acces la aplicații software dedicate industriei de logistică sau distribuție, detalii cu privire la implementări personalizate și suport pe parcursul alegerii celei mai bune soluții pliate pe cerințele și nevoile companiei, atât din punct de vedere tehnic, cât și financiar.

Ai nevoie de o aplicație software potrivită companiei din industria logistică sau de distribuție pe care o administrezi? Solicită un demo pe adresa [email protected] sau completează formularul de mai jos.

Încă nu știi ce soluție software este potrivită pentru tine? Folosește SoftleadBIZ, singurul tool care indică gradul de digitalizare al companiei tale și îți oferă un raport personalizat al aplicațiilor necesare și al bugetelor de care poți avea nevoie. 

Cauți o aplicație software?

Completează formularul și vei fi contactat de unul din consultanții noștri!