Care este gradul de digitalizare al companiilor din România?

24 iun. 2020 24 iun. 2020

În conformitate cu raportul DESI (The Digital Economy and Society Index) din 2019, țara noastră este pe penultimul loc la gradul de digitalizare al economiei și al societații https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/desi. Unele țări au un nivel mult mai ridicat de digitalizare, ceea ce înseamnă că România are mult de recuperat!

Care este gradul de digitalizare al companiilor din România?

Nivelul investițiilor în soluții de digitalizare

Majoritatea firmelor din România au un nivel de bază al investițiilor în sisteme software, ce rezolvă nevoile principale: facturarea, vânzarea, contabilitatea, personalul, raportarea. În această categorie s-ar încadra o soluție pentru facturare. De obicei, activitatea de contabilitate și salarizare are loc prin servicii externalizate.

Dacă ne gândim la structura firmelor din România, conform https://www.topfirme.com/numar-angajati, în luna aprilie 2020 erau înregistrați, în total 3,9 milioane de angajați, dintre care:

  • >1.000 de angajați în 293 de companii
  • între 500–1.000 de angajați în 414 companii
  • între 300–500 de angajați în 632 companii
  • între 200–300 de angajați în 877 companii
  • între 100–200 de angajați în 2.553 companii
  • între 50–100 de angajați în 4.888 companii
  • între 20–50 de angajați în 16.953 companii
  • între 10–20 de angajați în 28.024 companii
  • între 1–10 de angajați în 337.437 companii
  • 0 angajați în 592.292 companii.

Credem că unul dintre motivele principale pentru care companiile noastre nu investesc mai mult în digitalizare este faptul că majoritatea au până în 10 angajați sau deloc.

Companiile cu un grad mic de digitalizare

În această categorie se încadrează companiile ce urmăresc activitățile într-un mod unitar, adoptând politici de business și de securitate.

Aceste companii implementează proiecte de digitalizare pentru integrarea proceselor de facturarecontabilitatepersonal și vânzări. Soluțiile din această categorie sunt:

  • ERP, CRM, HRM, WMS (Enterprise Resource Planning, Customer Relationship Management, Human Resource Management, Warehouse Management). În general, implementarea acestor soluții se realizează prin înlocuirea unor aplicații. De exemplu, nu se mai utilizează o aplicație simplă de facturare, ci se înregistrează o comandă, apoi o factură, după care are loc înregistrarea contabilă aferentă. Aceste etape au loc prin implementarea unui sistem cu mai multe module (pe departamente sau arii din activitate) care comunică între ele. Sunt multe companii cărora aceste sisteme le sunt utile pentru o perioadă de 2–3 sau chiar 10 ani. Pe parcurs, accesează versiuni îmbunătățite sau module noi care le permit dezvoltarea și conformitatea cu modificările legislative.

Companiile cu un nivel mic de digitalizare au un comportament tradițional pasiv și de obicei, nu își propun creșteri sau extinderi majore. Există și firme care se extind, când, poate să apară nevoia resurselor IT care să le susțină dezvoltarea.

Companiile cu un grad mediu de digitalizare

Segmentul de companii cu un grad de digitalizare mediu a trecut prin primele etape de implementare a unor soluții.

Uneori, creșterea accelerată îi poate crea provocări furnizorului actual în dezvoltarea și oferirea serviciilor care aduc plus-valoare companiei. Alteori, intervine rolul unui vânzător de sisteme de digitalizare care îi propune echipei posibilități noi sau îi arată ce utilizează alți angajați din țări mai avansate din punct de vedere economic.

Orice companie care se dezvoltă în mod accelerat are activități noi operaționale, raportare sau de altă natură, care nu mai sunt bine acoperite de aplicațiile deja utilizate. În ultimul timp, aceste companii automatizează munca repetitivă prin implementarea roboților software sau hardware, care lucrează mult mai rapid, procesează un număr mult mai mare de date și informații, fără erori. Intervin astfel platformele din categoria RPA sau RDA (Robotic Process Automation, Robotic Desktop Automation).

Tot în această categorie se încadrează și companiile care aleg soluții ce răspund problemelor generate de lucrul cu documentele pe suport fizic. Provocarea arhivei și a modului în care se verifică și se aprobă documentele într-o firmă poate fi soluționată printr-o soluție de DMS (Document Management System). Prin adoptarea unei astfel de platforme, dispar provocări precum: amenzi sau pierderi de discount-uri ale furnizorilor, plăți înregistrate greșit (de mai multe ori aceleași facturi), furturi, pierderea unor documente sau facturi ale clienților.

Nevoia unificării sau controlului asupra sarcinilor efectuate de oameni sau roboți aduce în atenția companiilor fluxurile de lucru, cum se efectuează activitatea la momentul prezent, dacă sunt eficiente sau ar trebui îmbunătățite. Majoritatea companiilor lucrează după anumite proceduri și procese bine cunoscute, care nu sunt bine definite și notate într-o schemă logică sau într-o schiță. După etapa de definire și clarificare a proceselor, acestea pot fi transferate într-o platformă de automatizare, de tip BPM (Business Process Management), unde se pot desfășura activitățile neacoperite de aplicațiile deja utilizate.

Digitalizarea unei companii la acest nivel, cuprinzând toate datele într-o platformă, permite explorarea de noi oportunități sau inovarea, alături de echipa de management care are se ocupă de aceste aspecte. Oamenii au nevoie de timp, de date corecte și de capacitatea de prelucrare a unui volum mare de date. Acest lucru presupune investiții noi și un nivel nou de digitalizare!

Companiile cu un grad mare de digitalizare

Această etapă de digitalizare a companiilor este cea în care are lor implementarea unor sisteme de automatizare dotate cu inteligență artificială, capabile să învețe și să interpreteze datele.

La acest nivel, proiectele de digitalizare se concentrează pe partea de head work, sarcinile care trebuie îndeplinite de sisteme și calculatoare cu un grad de independență față de utilizatorul uman mult mai mare și o complexitate ridicată.

Firmele identifică zone în care pot implementa asistenți digitali, care sunt roboți software (bots), cu o capacitate de înțelegere a limbajului uman și de interacțiune cu utilizatorii. Avem multe exemple deja și în România, în special în domeniul bancar (Livia de la BT, George de la BCR).

De asemenea, ne gândim și la soluțiile dotate cu inteligență artificială cognitivă, capabile să recunoască anumite tipare ale modului în care funcționează sistemele, să învețe cum sunt completate datele în sisteme, pe care ulterior le folosesc.

În practică, firmele care investesc mult în analiză de date, cercetare și dezvoltare, au echipe de specialiști data science și aplicații interne IA. Echipele lucrează cu aplicațiile IA ce dezvoltă mecanisme de machine learning. În timp, vor evolua astfel încât numărul oamenilor implicați în analiză va scădea considerabil.

La nivel mondial, marii jucători au dezvoltat aplicații și sisteme IA în Cloud, care pot fi cumpărate și utilizate de către companii (IBM Watson, Google AI, AWS AI Services, Microsoft AI Platform, Salesforce Einstein AI).

Aceste informații au fost inițial adăugate pe blogul companiei Beck et al. - https://medium.com/@becketal.romania/care-este-gradul-de-digitalizare-al-companiilor-din-rom%C3%A2nia-a8ec3a966cfe

Beck et al. este alegerea potrivită în obținerea performanței de top în afacerile clienților săi prin oferirea de servicii de consultanță, implementare și suport în accelerarea digitalizării.

Prin cunoștințele tehnice și de consultanță IT, digitalizează procesele și documentele clienților prin...

Citește mai mult

Cauți o aplicație software?

Completează formularul și vei fi contactat de unul din consultanții noștri!