Datele financiare reprezintă ţinta principală a mesajelor spam, pentru al treilea an consecutiv

27 ian. 2014 27 ian. 2014

Mesajele spam cu caracter promoţional comercial sunt înlocuite treptat cu cele ale infractorilor cibernetici, cum ar fi mesajele de tip spam care promovează produse ilegale sau pornografie.

Datele financiare reprezintă ţinta principală a mesajelor spam, pentru al treilea an consecutiv

Experții Kaspersky Lab au făcut rezumatul activităţii spam din 2013:

  • Proporţia de mesaje spam din fluxul de e-mail a fost de 69,6% în 2013, cu 2,5 puncte procentuale mai mic faţă de anul anterior 
  • Proporţia de mesaje spam trimise în 2013 prin intermediul computerelor şi serverelor din România a fost de 1,32%, România fiind pe locul 13 la nivel mondial
  • Procentul de e-mail-uri cu ataşamente ce conţineau malware a fost de 3,2% - cu 0,2 puncte procentuale mai mic decât în 2012 
  • 32,1% dintre atacurile de tip phishing au vizat reţelele sociale
  • Principalele surse de spam au fost China (23%) şi Statele Unite ale Americii (18%)

Proporția de spam din traficul de mesaje e-mail continuă să scadă - în ultimii trei ani, cota de mesaje nesolicitate a scăzut cu 10,7 puncte procentuale. Astfel, se pare că agenții de publicitate se orientează tot mai mult către alte tipuri de publicitate online legitimă, care sunt acum disponibile și care au o rată de răspuns mai mare la costuri mai mici decât spam-ul.

Folosirea spam-ului pentru infracţiuni

Mesajele spam cu caracter promoţional comercial sunt înlocuite treptat cu cele ale infractorilor cibernetici, cum ar fi mesajele de tip spam care promovează produse ilegale sau pornografie. Un exemplu tipic este e-mailul din categoria „Călătorii și turism”, folosit în 5-10% din totalul traficului de mesaje spam. În prezent, anunțurile publicitare de acest gen sunt rare, dar experții au observat numeroase email-uri malware care exploatează activ teme precum ofertele de vacanţă și de petrecere a timpului liber.

Mesaje ce par a fi trimise de furnizorii antivirus

De obicei, experţii în securitate IT recomandă utilizatorilor să își actualizeze periodic soluțiile antivirus, iar infractorii cibernetici au încercat să profite de acest lucru în 2013. În e-mailuri care par să fie trimise de către furnizori antivirus bine-cunoscuţi, precum Kaspersky Lab, McAfee, ESET, Symantec etc, aceştia le cereau utilizatorilor să îşi actualizeze sistemele cât mai curând, cu ajutorul fișierului atașat. Însă, ataşamentul conţinea un troian din familia ZeuS/Zbot, creat pentru a fura date importante ale utilizatorului, în special informaţii financiare.

„Pentru al treilea an consecutiv, cele mai întâlnite fişiere malware răspândite prin intermediul e-mail-ulurilor au fost programele create pentru a fura informaţii confidențiale, de obicei date de conectare și parole pentru sistemele de online banking”, a declarat Darya Gudkova, Head of Content Analysis în cadrul Kaspersky Lab. „Însă, în prezent, atacurile de tip phishing fac trecerea de la conturile bancare la rețele sociale și la e-mail. Această situaţie poate fi explicată parțial prin faptul că, în prezent, e-mailurile oferă, de multe ori, acces la o mulțime de informaţii, inclusiv conturi pe rețelele sociale, serviciile de mesagerie instantă, sistemele de stocare în cloud și, uneori, chiar şi datele cardului de credit," a explicat Darya Gudkova.

Mesajele e-mail "gri": cum ocolesc filtrele de spam 

În încercarea de a ajunge la un număr cât mai mare de utilizatori, dar fiind conştienţi de existenţa filtrelor de spam care blochează mesajele nedorite, agenții de publicitate recurg la diverse trucuri. O parte din corespondența în masă este trimisă abonaților care au fost de acord să primească mesajele promoţionale, iar o altă parte este trimisă la adresele luate din baze de date imense cumpărate – către persoane care nu şi-au dat acordul pentru a primi astfel de mesaje. Dacă e-mailurile sunt blocate de filtrele de spam, agenții de publicitate contactează distribuitorul de securitate și încearcă să demonstreze că mesajele lor sunt legitime, afişând site-ul unde utilizatorii se înscriu și unde se pot dezabona în orice moment. Această situaţie reprezintă o nouă provocare pentru industria anti-spam și conduce la dezvoltarea de noi tehnologii care analizează reputația expeditorului.

De unde vine spam-ul? 

Asia este responsabilă pentru 55,5% din cantitatea de spam la nivel mondial în 2013 (o creștere de 5,3 puncte procentuale față de 2012), urmată de America de Nord cu 19% (+ 3,2 puncte). Cota Europei de Est aproape s-a dublat față de anul precedent, plasând regiunea pe locul al treilea în clasament, cu 13,3%. Europa de Vest rămâne pe locul al patrulea, în ciuda unei scăderi de 2,4 puncte procentuale faţă de anul anterior, în timp ce America Latină ocupă locul al cincilea în clasament, scăzând la o treime față de procentul din 2012.

Pentru mai multe informații despre situaţia mesajelor spam în 2013, vizitaţi securelist.com.

Despre Kaspersky Lab

Kaspersky Lab este cel mai mare producător privat de soluţii de securitate endpoint din lume, fiind inclus în topul primilor patru producători de soluţii pentru protecţie endpoint la nivel mondial*. Pe parcursul celor 15 ani de existenţă, Kaspersky Lab a rămas o companie inovatoare în domeniul securităţii informatice şi oferă suite de protecţie IT pentru utilizatori individuali, SMB şi companii mari. Compania este prezentă în aproximativ 200 de ţări şi protejează peste 300 de milioane de utilizatori din întreaga lume. Pentru mai multe informaţii, vizitaţi www.kaspersky.ro.

* Compania a fost poziţionată pe locul patru în clasamentul IDC „Worldwide Endpoint Security Revenue by Vendor, 2010". Clasamentul a fost publicat în raportul IDC „Worldwide IT Security Products 2011-2015 Forecast and 2010 Vendor Shares - December 2011". Criteriile de clasificare s-au bazat pe veniturile obţinute din vânzările de soluţii de securitate endpoint în 2010.

Cauți o aplicație software?

Completează formularul și vei fi contactat de unul din consultanții noștri!